ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Thursday, December 30, 2010

KETAM BLACK PEPPER

 
KETAM BLACK PEPPER
ADUHHAIIIII..Gambor ko lagi sha!!! Ehhh.. suka hati I ler... I memang suka interframe oke! Nanti laaa.. jangan ler gitu ekk... sesekali nak memasak kena ler buh dulu gambor tukang masak, tapi kali ni I buh gambar yang bersekutu dengan tajuk resipe I kali ini... KETAM BLACK PEPPER! Hah pernah ke makan??? cenggitu ruper I makan.. tentu you all tak pernah makan macam I kan.. ala-ala berselera gitu.. siap dengan penuh emosi dan penghayatannya sekali.. nanti I nak tulis novel tajuk KETAMKU KETAMMU JUA! AHAKZ! Okaylah nak cerita ler sikit ni suka tulis panjang lebar tau! Menci! Menci! Kata penulis... Okay semasa lawatan business ke Indon hari tu... I di jamu dengan masakan yang cukup enak bangat! memang tekak teringin sangat nak makan ketam! ketam! sampai berguling tau I mintak dengan Pak Habibi! tak kira paksa jugak! nak jugak! Pastukan.. hajat I tercapai.. Mak Aii.. Pak Aii.. rasanya memang enak sangat! suka! suka! suka! Ngko apasal sha?? Yer la suka dan teruja sebab dapat makan ketam. Makan bukan sebarang makan ekk.. sepanjang mengerjakan ketam black pepper yang enak tu.. terus ler membayangkan bagaimana agaknya resipe yang enak tu tau.. sebelum ni pernah masak jugak tapi tak sedap langsung! tak ler berapa sedap sangat macam ketam di Indon tu ekk.. so dalam mengunyah dan menjamah.. I kuis-kuis perabah cecelah bedah.. erkk celah-celah ketam tu ekk. terus dapat idea.. hah! tu yang try masak ni... dah malas nak tulis lagi..
JOM SALIN RESIPE!!!
KETAM BLACK PEPPER
BAHAN-BAHAN YANG DI PERLUKAN:
 
  1. 1 KG KETAM BUNGA SEGAR MACAM I HUHU, BUANG KULIT DAN CUCI BERSIH KALAU GUNA KETAM NIPAH LAGI ENAK! TAPI TAK MUSIM ELEHHH.. PADAHAL TAK MAMPU REGA KETAM NIPAH TU CEKIK DARAH! 1KG RM45!!! MENCI TAUUUUUU!!!
GORENG DAHULU KETAM TU EKK.. GORENG KETAM JANGAN LELAMA RENTUNG TAU BEDAH! NANTI TAK SEDAP! GORENG ASAL KELERNYA MERAH JAMBU GITU KO ANGKAT LEKAS-LEKAS TAU!
PASTU...
  1. SEDIKIT MENTEGA DAN MINYAK UNTUK MENUMIS
  2. 2 BIJI TELUR DI KOCOK
  3. 1 BIJI BAWANG KUNING ~ POTONG DADU
  4. 8 ULAS BAWANG PUTIH ~ POTONG DADU
  5. 4 SUDU BESAR LADA HITAM ~ TUMBUK KASAR-KASAR
CARA MEMASAK:
  1. PANASKAN MINYAK DENGAN MENTEGA
  2. TUMISKAN BAHAN YANG DI POTONG DADU DAN JUGA LADA HITAM
  3. TUMISKAN SEHINGGA NAIK BAU
  4. MASUKKAN GARAM MASA NI TAU SEBELUM MASUKKAN KETAM
MASUKKAN KETAM. KACAU RATA
MASUKKAN TELUR YANG TELAH DIKOCOK. MASA NI KACAU CEPAT-CEPAT! JANGAN KO BERBUAL PULAK DENGAN BEDAH! DAN LEPAS TU...
TENGGGGGGGGGGGG!!!!!!! TARRRRAAA!!!!!
  TENGGGGGGGG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
TARRRRAAAAAAAAAAAAA!!!!!
 WEHHHH!! UDAH LERRR.. DOK TENGG!!! TARRRAA!! TENGG!!! TARRRAA!!! SAMPAI ESOK TAK HABIS OKE!
OKAY KENGKAWAN SEMUA.. JANGAN LUPA CUBA!!! MEMANG SYOK I TELL YOUU!!!
TATA!!!!

Shahriah Abdullah Novelis

No comments:

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ