ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Tuesday, October 2, 2012

Kerabu Mangga Pucuk Kaduk



Assalammualaikum... :)

Kerabu Mangga Pucuk Kaduk... i sajikan untuk you all semua :D

sekarang ni di pasar musim mangga muda.. sekilo RM4.50 so i borong 1 kg...

semalam i masak kari ikan tenggiri mangga kan?

Hah! hari ni i buat pulak kerabu Mangga... gulungkan dengan daun kaduk :D


bila i ke pasar besar Melaka di mana Bonda selalu menetap di sana... i mesti borong daun kaduk.. murah pulak tu.. RM1 dapat satu ikat besor!

Padahal zaman kekanak riang i dulu.. buah kaduk tu ler yang kujadikan pepondok kengkononnya nenas muahahaaa :)) tu dulu.. sekarang dah luput dah! tak ada pun kena racun dan mesin :D

lepas tu bila nampak daun kaduk kat pasar i jakon! :))


tetapi sekarang tidak lagi... :D

Bonda bagi i benih kaduk! ingat lagi adalah dalam 2 batang! kisah 3 bulan lepas :))

Masa tu bonda ada menginap di rumah.. bila dia pulang semula ke Melaka dia sms i..

"Terlupa nak pesan. Ada benih kaduk kat dalam plastik kat tepi garaj kereta! jangan lupa tanam, entah2 dah kering agaknya!"

mau tak kering.. hampir 2 minggu baru bonda kasih tau...

so i pun bukak plastik kaduk tu.. laa betul dah kering!

tak pe... tak pe.. i cucukkan ke tanah.. manalah tahu hidup! :D


hidup! hehhee.... siap dah menjalar-jalar dah... itu gambar lama.. terkini lagilah dah berpaut dah kat kayu yang i cucuk :)

so sekarang teringin nak makan pucuk kaduk.. dah ada... :D

best betullah ;))

Kerabu Mangga Pucuk Kaduk


memang sedap!

rasa mangga muda yang masam-masam rangup tu...



gulungkan dalam daun kaduk.. pastu telan... perghhhhh :D

Kerabu Mangga Pucuk Kaduk


2 biji mangga muda *hiris julian i takek-takek je dengan pisau :D


1 cawan kacang tanah.
i sangai dengan sedikit minyak.
setelah keperangan atau garing angkat dan buang kulitnya


1 genggam udang kering *cuci dan sangai 
6 batang cili padi merah siam
sedikit sos ikan
1 sudu besar gula melaka
1 sudu besar gula pasir

CARA :

Tumbukkan bahan-bahan di atas termasuk kacang tanah.
Tumbuk separa hancur dan sesuaikan rasa.
1 batang bunga kantan hiris dan gaul rata bersama bahan tumbuk dan mangga muda.

TARRRAA!!!

Kerabu Mangga Pucuk Kaduk



tu dia.. masam, manis, lemak, rangup dan harum bau bunga kantan!

sedap sangat! i tell you.. :)


jangan lupa daun kaduk.
Cuci bersih-bersih...


ambil sedikit kerabu mangga dan gulungkan bersama daun kaduk!
sematkan dengan lidi.



apa tunggu lagi..
Makan ler.. jangan lupa baca bismillah dan jangan lupa standby air masak kat sebelah tu yaa :))


lidi tu jangan lupa buang masa nak makan..
kang tersengkang celah tekak! naya aiii..... :))


sedap?

cecuba.. cecuba... :D




Sekian sahaja kisah pagi ini...

Tunggu petang nanti.. ada resipi minum petang..

macam biasalah dari Kuali Ajaib i tu!

apa teewww??

petang nanti! janji! :D

Assalammualaikum...

TATA!!


6 comments:

JaSSNaNi said...

waalaikumsalam...
kalau dah balut kerabu mangga dalam daun kaduk gitu, kalau makan mcm sireh tu.. sedap lah... kan... hmmm teringin plak camtu.. daun kadok ni mmg sedap.. nani penah wat gulai pucuk kadok ngan udang.. mmg best.. :)

Ucu Faridah said...

salam sha....lama tak tinggal jejak kt sini...
dah dapt idea...bolehlah ujung minggu ni buat kerabu mangga sbb kt dpn rumah pkk mangga tengah berbuah...
mai lah dtang ambik mangga kt rmh ucu...free jer....:)

zila norazila said...

salam syg sha..sihat tak??..
zila pun ada beli mangga aritu tp x buat apa lg..nnt zila pun nk takek2 wt camne lah:)

Fuat Gencal said...

Çok leziz ve iştah kabartan bir görüntüsü var. Ellerinize, emeğinize sağlık.

Saygılar..

wanie said...

sedapnya...teringat plak colek daun kadok..kerabu mangga n daun kadok..sedap ni...nak kena try gak ni...

~azillakhalison~ said...

KAK,MAK KITE BRU MKN KERABU MANGGA TENGAHRI NI TADI...SEDAPPP SGT HEHEH,,PUCOK KADOK JE TAKDE

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ