ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Tuesday, July 31, 2012

Menu Berbuka 31hb Julai 2012



Assalammualaikum... :) Selamat berpuasa Ramadan yang ke 11 hari ini buat semua teman-teman.
Mood nak mengambil gambar secara ber props segala nampaknya kian menipis :D
Lepas memasak terus snap ala kadar sahaja dengan motto..
'Lebih Cepat, Ringkas, Janji Bergambar'

:)) :D


Menu Berbuka 30hb Julai 2012 :

  1. Nasi Goreng Sotong 
  2. Anak Ikan Selar Goreng Garing
  3. Cili Jeruk
  4. Puding Coklat Coktail

Sangat Ringkas dan Cukup Mengenyangkan :D



NASI GORENG SOTONG :

BAHAN-BAHANNYA :

5 cawan nasi sejuk *peroikan

400 gm sotong *siat kulitnya dan potong 1/2 inci lebar, perapkan bersama serbuk lada sulah dan sedikit garam*

1/2 cekak sayur sawi *cuci bersih dan potong 2 inci*
2 tangkai daun sadri *hiris
minyak
garam dan gula

Telur dadar *untuk sampingan*
daun salad *hiris untuk sampingan*
cili merah *potong untuk sampingan*

BAHAN KISAR :

1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1/2 inci halia
7 tangkai cili kering
2 cm belacan


CARA :

Panaskan minyak dan tumiskan *BAHAN KISAR*sehingga naik bau atau garing.
Masukkan batang sawi dan sotong, kacau sebati dan renehkan sebentar.
Masukkan nasi sejuk dan kacau sebati.
Masukkan garam dan gula, sesuaikan rasa.
Masukkan daun sawi, daun sadri dan kacau sebati.
Angkat dan hidangkan!!


Nasi Goreng Sotong Sebelum di hias :D

TARRAAA!!!

NASI GORENG SOTONG :


Simple dan mudah.. Nellysha tambah 4 kali okeh :D guna senduk nasi kecik ;))


lawankan dengan anak ikan selar goreng garing.. waduhh sedap benauu :D


Wahh cili jeruk wajib ada... kesukaan Pak Habibi dan Abang Aemir.. Nellysha sorry dia kata.. pelik bau cili jeruk tu... :D

Hidangan pemanis...


Puding Coklat bersama buah Coktail...
Slurppp i buat lembut aje.. slurpp gitewww :D



Sekian sahaja.. menu berbuka... Insya~ALLAH petang nanti jika ada kelapangan semestinya akan ku kongsikan menu dan resipi berbuka puasa Ramadan yang ke 11..

Selamat berpuasa...:)




Assalammualaikum...


TATA!!

7 comments:

~azillakhalison~ said...

nasi goreng sotong?teringat cerita SUTUN,,,hihii...

QasehnyaRania said...

wow..puding coklat koktail..selalu buat koktail je..

nanti amek resepi akak yer..lpas dah buat nak tayang kt belog i pulak,yer giteww..hehe

thanks :)

Salmi Khairil said...

simple tapi sedappp.. nak puding tu..

Asyifa Mustaffa said...

simpel dan menarik..~ hari tu sy buka pun buat nasi goreng...kenkadang nak gak kelainan dri nasi putih saje....:)

tiera said...

Kak Sha...sernok tengok menu kak sha...t Kak Sha selit jugak dengan minuman boleh...sbb sy sebagai tukang buah air ni nk kebuntuan idea...^_^ Selamat Berbuka Kak Sha

Anonymous said...

go for it

zuwaidah said...

tengok ikan goreng garing tu yg tak menahan nih...apa petua....cer citer

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ