ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Wednesday, November 14, 2012

School Holiday Fest ~ Minum Petang Musim Tengkujuh ~ Keria Selembut Bantal



Assalammualaikum.... :)

Tu dia.. kuih tayor i panggil masa kekanak dulu...

masa nak makan kuih tayor tu.. kan kan..  i cucuk dengan jari telunjuk.. pastu gigit sikit-sikit sekeliling...

pastu baru ku telan semua sekali! :))

perghhh dulu masa kecik-kecik inilah kuih kegemaran i.. nak tahu sebab apa?

yaaa.. sebab banyak gula! :))


sekarang ni musim cuti sekolah.. nak kena rajin turun ke dapur..

anak-anak dah bujang tak meminta sebenarnya.. tetapi sebagai ibu... nak kenalah peka ya tak..

so i kais ler apa yang ada kat celah raga-raga i yang bersusun tepi kabinet tu...

tu dia.... kais punya kais!


hambik KO!

keledek tumbuh! :))

i ni jarang stok keledek kat rumah.. ni stok masa bonda kesayangan ada menginap di rumah ni ler :D

terus ler ku rebus... :)

buat keria memang best! musim hujan pulak tu.. perghhh lepas makan.. tarik bantal....Zzzz... hepp! dah kenapa :D

Keria Selembut Bantal :D


keledek keler oren.. manis dan isinya lembut sangat..

masa nak merebus tu pun sekejap je dah empuk...

masa merebus tu... buh garam lebih sikit.. jangan ler terlebih masin pulak yaa...

anggaran 400gm keledek

rebus sehingga empuk...

kemudian toskan...


selepas itu lenyekkan sehingga benar-benar hancur...

tambahkan dengan 1/2 cawan tepung... dan jangan lebih..

nanti bila dah siap... hah! serius lembutnya macam bantal! i tell u olls... :D

sekadar mencampurkan adunan sehingga sebati dan selepas itu ambil secekut dan bulatkan..

kemudian leperkan dan lubangkan di tengahnya...

ya.. giteewwww


i buat comey-comey naa...

senang nak makan.. tinggal NGAP! :D


dapat banyak.. lebih 24 biji... muaikan.. sebab buat kecik momey je.. :)


panaskan minyak dan gorengkan sehingga keperangan,
angkat dan toskan...

setelah sejuk baru di sira ke dalam air gula... :D


Untuk Sira Air Gula :

5 sudu besar gula pasir
5 sudu besar air

renehkan sehingga gula hancur, pekat dan berbuih-buih.
Kemudian baru masukkan kuih keria tadi.
Gaul sehingga sebati.
Angkat dan hidangkan!!

TARRAA!!!!

Keria Selembut Bantal


Serius memang lembut dan enak lemak dan berkrim..

nak tahu kenapa i cakap selembut bantal??

sebab i guna tepung cikit aje.. agak melekit bila di bulat-bulatkan semasa menguli tadi..

tak pe.. tak pe.. hasilnya memang meleTOP!

tak caya.. cecuba.. cecuba... sedap ngko aii... :D ***sambil masuk Raga Misteri i** :))




Sekian dulu perkongsian hari ini...

Selamat bersantai bersama keluarga...
Jaga diri...

Assalammualaikum...

TATA!!


8 comments:

Amelia said...

Hi my dearest, yuuhhuuu.... hujan leyyy... tengah lapar, sleepy... I see your donuts I lagi lapar.

After eat donuts, minum kopi I want to go peluk bantal lorrr.... LOL
Kasi guling 4 keping sini leyyy....

Take care, sayang! Jaga jaga jangan miow miow kat cat city. hahaha
With lots of love and hugs to you.

MamaFaMi said...

Salaam Sha...

Sedapnya kuih keria. Lama dah tak makan. Dan lebih laaaama lagi tak buat sendiri. Hihihi...

Agak-agak kan, jari jemari ku ini bisa menguli atau bisa menunjuk je (kuih keria 3 keping, bungkus!) untuk kuih ini... hihihi

Rohah said...

salam kak...
Memang mengena betul kalau makan keria time mendung n hujan mcm cuaca sekarang ni kan...sedap yang hangat2 lagi..perghhh..

Norliza Ismail said...

Aduh..duh...duh... Buat ibu terliur aje Sha ni. Memang kuih kegemaran ibu ni tapi anak2 tak suka. Kuih orang lama, kan.

http://IzaIsmail.com

Gee® said...

Semalam tgk donut keledek k.nor, pastu rima... hari ni sha pulak tayang keledek bantal... aduh duh... terlior buk..!!

faiezah pae said...

sedapnya lahai... dekat rumah ni ada 4buku keledek putih... cuma tak berkesempatan lagi nak membuatnya.. suruh akak je yang buat... boleh? hehehe..

Sue @ Nenie said...

Salam..emmmm memang sedap ni di buat minum petang....

Mrs.Izi said...

dah try.sedap banget resepi ni kak.tp saya oter sket.saya buat ala2 cek mek molek.taruk gula kat dalam.so cair2 gitu gulanya.anyway tq for the resepi.

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ