ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Sunday, January 23, 2011

SARDINE BAKAR

TENGG!!! TARRAAA!!!

SARDINE BAKAR
SARDINE BAKAR
SARDINE BAKAR

 "Pet.. pot.. pet.. pot.. ajelah Momma ni!"
ewahh.. ewahhh.. cewah... cewahh.. dak kerempeng kenit ni ekk...
aje memang tau... sibuk orang nak buat minum petang dia sibuk@menyibuk! kat dapur...
bila teringatkan... sok nanti dah besau tak gethi-gehti nak memasak....
benarkanlah jugak...
almaklumlah.. bila memasak dengan chef kenit Nellysha ni mesti i kena serang penyakit misteri!
jam tu jugak ko i migrain!
hehee... lepas siap membakor sardin bakor tu terus tertidur dengan nyenyaknya...
nape sha???
entah ler... agaknya penat nahan sabor kot haha...
okaylah... bukan merungut ni ekk.. memang cakap terus-terang bila si kenit tu menyibuk! membantu di dapur.. macam-macam terjadi.. kerja setengah jam jadi 3 jam!
penat tauuuu!!! mujurlah kerja mengemas kini ada neng naya.. kalau tak aje memang pengsan!
kecahnya mak aii.. pak aii.. kalau ada tetamu yang datang terus terang i cakap ekk..
korang tekan ler loceng kat luar tu ekk..
gerenti i akan menyahut dari dapur...
"Tuan rumah tak de... dia gi shopping!"
hah ko hahaa.. saje je ekk... udah ler tu.. jom kita buat SARDINE BAKAR DENGAN CHEF NELLYSHA!
di bawah arahan dan pemantauan Mommanya... siapa shasha???
i ler... hehehe..

JOM!! SALIN RESIPE!!!

SARDINE BAKAR
SARDINE BAKAR
SARDINE BAKAR

 
 BAHAN-BAHAN UNTUK INTI :
  • 1 biji bawang kuning ~ dadu
  • 2 ulas bawang putih ~ dadu
  • 1 batang lada merah ~ dadu
  • 1 tin sardin ~ hancurkan
  • garam dan gula
CARA MEMASAK :
  • Panaskan kuali dengan sedikit minyak
  • tumiskan bawang kuning, bawang putih dan lada merah sehingga layu
  • masukkan sardin. kacau rata
  • sesuaikan rasa angkat dan sejukkan
CARA MEMBUAT KULIT PASTRI :
  • 400gm tepung gandum + 1 sudu serbuk penaik ~ ayak bersama
  • 1 biji telur
  • 150gm mentega ~ potong dadu
  • 3 sudu besar susu segar
  • sedikit garam dan gula
CARA MEMBUAT DOH :
  • campurkan tepung, mentega, garam jadikan seperti serbuk
  • masukkan telur kuning dan susu segar. jadikan sebuku doh. 
  • rehatkan sebentar di dalam peti sejuk
**1 BIJI KUNING TELUR UNTUK SAPUAN


Cara membuatnya :

  •  torakkan doh sehingga nipis
  • potong dua macam gambar di atas dan kemudian potong 6 sama lebar dan panjang
  • ada dua bahagian seperti gambar di atas, satu bahagian tu keratkan dengan pisau (jangan sampai terputus hanya tengahnya sahaja)
  • bubuh inti di bahagian yang satu lagi, tangkupkan dengan bahagian yang di kelar dengan pisau
  • tekan dengan garfu di tepinya.
  • sapukan dengan kuning telur dan bakar sehingga kekuningan 
  • suhu oven 200'c selama 15-20 minit sehingga keperangan
  • angkat dan hidangkan!!
JOM!! SALIN RESIPE!!!


SARDINE BAKAR
SARDINE BAKAR
SARDINE BAKAR
 
Pstt.. berbaloi ekk.. migrain cemmana pun menjadik jugak Chef cilik Nellysha i tu membuatnya..
walaupun di bawah arahan dan pemantauan Akaknya Mommanya ler...
mudah aje you... kekadang nak mencari di gerai susah nak dapat cenggini guper yer tak???
rasa tepung aje manjang..
tapi yang ini i tell you memang berbaloi-baloi you!
 pesanan dari chef Princess Nellysha...
Auntie... Auntie... Uncle.. Uncle.. jangan lupa cuba ekk.. walaupun gigi nelly dah rongak!
SARDINE BAKAR nelly ni lembut dan rapuh!
jangan lupa cuba tau!!!
Nelly Sardine Bakar tu untuk siapa tu??? nak cikit!!!!
boleh.... Nellysha menjawab ekk..
nah!!!

 Momma Nellysha tolong menjawab ekk...
jangan lupa cuba tau...
TATA!!!
Shahriah Abdullah Novelis

2 comments:

jamaludin said...

oven tu kena panaskan dulu ke x perlu? berapa suhunya dan berapa lama nk panaskan dulu?

Shahriah Abdullah Novelis said...

salam en Jamaludin yaa perlu di panaskan terlebih dahulu.. suhu dalam 150'C selama 5 minit... kemudian baru bakar... terima kasih yaa..:)

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ