ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Tuesday, March 6, 2012

Sambal Tumis Sotong

Sambal Tumis Sotong


Assalammualaikum... awal-awal cakap ini lauk fav Pak Habibi i yang tembam tu ekk.... masa nak mengais ikan kat dalam peti sejok tu.. kais punya kais... ehhh.... ada Sotong!!! hmm... tak cakap pun ada sotong ekkk.. agaknya Pak Habibi takut i mengeluh... apa taknya.. sotong tu bukan boleh di bagaikan apa pun.. manjang sotong sambal! sotong sambal! sotong sambal! <---- sila ulang sampai you all jemu okeh.. hah! macam tu ler yang i rasa setiap kali ternampak Cik abang sotong tu! awwww.... *pengsan*

Sambal Tumis Sotong

1 kg sotong - buang tulang dan hitam
1 batang serai *titik
50 ml air asam jawa
gula dan garam

BAHAN KISAR :

2 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 cm halia
30 tangkai cili kering
1 cm belacan

CARA :

Panaskan minyak dan tumiskan serai dan *bahan kisar. Renehkan lelama sikit yaa...
masukkan air asam jawa, gula, garam, sotong dan renehkan sehingga kuah pekat. 
Sesuaikan rasa, angkat dan hidangkan!

TARRAA!!!

Sambal Tumis Sotong


Psstt.. rasanya dah banyak kali dah masukkan resipe sotong sambal ni kan kan.. tapi tiap kali bikin tu ada aje yang i tambah dan kurangkan bebahan tu... rasanya macam tu jugak... licin!

TATA!!!

2 comments:

Shaznina Sofia said...

hye kak sha..
bole try nyh..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Hi! dik... mudah aje tu kan...:))) kuah tu biar pekat dik baru sedappp>>:)))

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ