ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Saturday, April 28, 2012

Beratlah Momma! Pinggan 20 Tahun Lalu.. Kini Masih Baru!



Assalammualaikum... Selamat pagi semua.. kepada blogger baru dan lama... :)) Ceria tak pagi ni?? jika tak ceria... silalah cari aktiviti yang menceriakan kita semua yer tak? Usah bermuram durja.. nanti semua yang kita lakukan serba tak kena.. 

Hah! macam i lah sekarang ni.. awal pagi dah tayang pinggan yang biasa aje tu ekk.. tapi cerita dan sejarah di sebalik pinggan tu... hah! ni ler yang nak ku kisahkan ni....


Al-Kisah di sebalik cerita pinggan di atas tu... kisahnya begini...
Kira-kira 20 tahun yang lalu.. masa tu usia ku baru aje setahun jagong gitewww.. cewahhh!! dapat gaji pertama masa tu ekk... gaji tu taklah besar mana... RM550 aje masa tu, kerani biasa aje.. di sebuah syarikat swasta yang gah giteew...


Pulak tu... bulan puasa.. dah tinggal seminggu nak beraya ler ekk.. so kat pekan tempat i tinggal tu.. yak ni kampung i ler ekk.. ada ler bazar yang menjual pelbagai kuih-miuh raya dan kain baju raya ler kan kan.. tengah dok meninjau-ninjau tu...

ScreeTTttttttttttttttttttt....  

kaki i terus break! wahhhh.. ada pinggan mangkuk banyakkkkkk naaaaaa.... cantik-cantik pulak tu! masa tu berjalan dengan adik bongsu... so capai dan kais-kais... wahh... cantiknya!!!! berat hengko!!! masa tu kat rumah biasalah orang kampung.. pakai pinggan tak corak bunga kangkong... arcopal yang berbunga-bunga dan bercorak buah-buahan tu kan.... so hati i pun tertarik sangat nak memilikinya... ala-ala tak sabar giteww....


Udah lah cantik.. berbeza dengan corak pinggan yang  biasa Bonda gunakan kat rumah tu... yang ini ala-ala ceramic dan berat pulak tu! i memang ler suka pat-pat mengkoleksi segala sejak dari kecik.. so bila dah besau panjang hobi tu dah tentulah ke pinggan mangkuk pulak yer tak...


i tengok itu.. i capai ini.. i ambik yang ini.. itu yang aku berkenankan! i pilih.. i ketepikan... i angkat.. berat hengko! tahu tak berat pinggan semua di atas itu adalah 750 gram!!!! hampir nak sekelo... yaaa... tahu tak pulak masa tu harganya berapa????

HANYA RM2.50!!!!!!!!!!!!!!!!!!! korang tahu berapa harga pinggan tu sebijik sekarang??? hehehehhh.. kalau di lelong.... tetiba i jadi taukeh pinggan murah jadi mahal.. yer giteeww kisahnya... syukur ALHAMDULILLAH.. sampai laa i lega... sebab telah ku borong sebanyak tidak dengan gaji pertama tu kan kan.. orang beraya.. i dok termenung celah pinggan! dah tu gaji dah selesai borong pinggan murah... muahahhhaaa


Jenama Claytan... memang jenama yang sangat dan teramatlah popular! Sekarang lagilah.. harga tiap pinggan mangkuk Claytan..peh! mahal... tapi i memang sejak dulu dah jatuh hati dengan jenama Claytan... dan... semenjak itu i terus menjadi pengkoleksi tegar pinggan mangkuk berjenama CLAYTAN! yang bestnya tu... CLAYTAN ni siap ada sijil HALAL!


White Series... ini salah satu koleksi CLAYTAN i yang dah lama ku beli dan sering kugunakan.. i beli 2 set... suka coraknya.. antik dan eksklusif.... ada pinggan makan, mangkuk lauk dan piring.. harga?? heheehhh... saja ku buat lupa... tapi memang menggigil jugak masa nak membayor tu....


Berat bersih 850 Gram!!!


"Alaaa... Nelly tak suka pinggan ni laa... berat! susah nak bawak naik atas..."

Ye lah... siapa suruh makan dok depan tv!

selalu itulah yang Nelly bisingkan.. sambil tatang pinggan yang berat tu.. naik ke atas... tengok tv... sambil i....


Sambil i tuang air nak bancuh Nescaffe i tu...

"Angkat baik-baik.. pinggan tu Nelly belum ada lagi.. dia dah ada... kalau pecah.. Nelly Momma jadikan pinggan nak tak?"

Maunya... semua kat rumah ni... kalau boleh peluk pinggan tu... aje memang! muahahhaa....


Sampai sekarang i masih menjadi pengkoleksi tegar... apa jua jenis jenama pinggan mangkuk.. especially bila ada tawaran murah.. kepada sesiapa yang teringin nak mencari atau berkenan dengan jenama CLAYTAN dan bukan SETAN tu hehheehh... silalah jengah blogs cuti-cuti i tu ekk... i pernah ke sana beberapa kali.. may be you all boleh juga ke sana...


Okay dah tu je sembang dapur pagi ni.. kisah sepenuhnya tentang pinggan murah, berat dan sekarang dah mahal tu.. nanti i share lebih menyeluruh di blogs HOBI ku itu.. bukan ler sekarang... sok lusa ke ekk.. dah lama tak berupdate tu...

Tunggu tengahari nanti... ada menu minum petang special! biasalah request by Abang Amin....



Jumpa nanti!!!

TATA!!


7 comments:

Amelia said...

Hi my dear Sha, weii... mana sarap? I bawak fork & spoon sedia gnan bib tapi dari atas sampai bawah I scroll penat jumpa pinggan kosong aje!!!

Tapi I suka itu pinggan yang hampir sekilo berat, comel. ;)

Itu nescafe ada lagi tak? Ini pukul 10.13am coffee break ley....LOL Teko pun cantik sekali dan comel.

Anyway suka baca your n3 semua seronok dan kelakar. Pagi2x dah kasi I senyum... muahhzzz... sayang you!

Jumpa lagi...kerja dulu takder nanti jadi sotong ngan kangkung goreng. LOL
Bye... *hugs*

hazila said...

Perempuan dengan pinggan mangkuk mana boleh pisahkan.....

gerhana luka said...

pinggan seramik ni memamng berat kan Kak Sha. Uiii kalau pecah pinggan tu memang le sayang.
Masa saya kecik2 dulu mak tak bagi guna pinggan berat2 gini takut pecah sbb bukan senang nak beli katanya so kami yang kecik2 guna pinggan plastik hee...
Saya plak set pinggan yang mahal disimpan guna pinggan mangkuk yg tak mahal ngan pinggan mangkuk hadiah sabun haaa...haa.. pastukan... kan... MIL saya bising ada set pinggan mangkuk takmo pakai asyik guna pinggan mangkuk hadiah sabun jer katanya, nanti la saya guna hee...

Wani said...

salam kak sha ..wah kak sha kita blh p shopping sama2 la nanti .. p shopping tengok pinggan hihi ..wani ni memang hantu pinggan jugak... tapi kat rumah dah penuh satu dapur pinggan .. nanti mak marah beli pinggan x guna2// haha

Bicara Kak Noor said...

salam Sha,kak Noor pun macam Ame nak makan ni lapaq tapi pinggan ,masih kosong tu hehee ..
bila pikir pasal pinggan2 ni mmg rasa tak mau beli lagi pinggan sbb pinggan yg ada tak terpakai2 asyik beliiiiiiiii je tak mo dah beli pinggan Sha membaziaq ja

~~zana@pb~~ said...

Apa yg akak tau pinggan cap daun kangkong je Sha. Lps kahwin, emak bagi pyrex, itu pun bnyk tak ambik dgn dia sebab akak bukan peminat pinggan mangkok. Cuma akhir2 ni je baru ada sikit minat, tu pun taknak yg mahal2, susah nak simpan.

Diana @ Melley Mey said...

suka tgk pinggan mcm nie... walaupun berat tapi cantiiik2 belaka kan akak... diana suka tgk yg putih tu... ^_^.. cantiiik!!!

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ