ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Monday, April 2, 2012

BUBUR JAGUNG TEPUNG CACA

BUBUR JAGUNG TEPUNG CACA


Assalammualaikum... menu minum petang i sekeluarga petang tadi... awal pagi tadi i dah sharekan.. beli jagung madu di pengkalan raja... petang tadi sempat ku bikin kan bubur @pengat... kat rumah ni sejujurnya.. yang makan cuma i dan hero no 1 yang lelain tu pandang pun tidak... biaceee lagi dia! tak per.. siap aje memasak bubur tu tadi.. hulurkan jiran semangkuk besar.... i cuma tepikan 1 mangkuk kecik aje... kalau tidak di sedekahkan aje memang tak habis sampai ke tulat! dah tu jerk.. laporan petang ini...:))


tu dia.. beli 12 ketul RM10.. bagi dengan ipar duai.. i amik 5 biji... dengar cerita my biras semua nak rebus aje jagung tu ekk... alahaii.. bukannya besar sangat... adalah panjang sejengkal... lebar tak sampai secekak.. dah tu....


perghhh.. ada jugak sebatang yang rompong! dulu kan bonda i selalu cerita kat i... kalau nak tanam jagung tak boleh bercakap atau bukak mulut.. nanti jagung tu ronggak! ini apa kess??? mungkin wak yang tanam jagung tu gigi dia tak ada kot?? muahahhaa... ishh tak baik nyaa.... sorry ya wak jagung.... o____O


dan mujurlah... hanya sebatang aje yang rompong heheee... masa ni mungkin wak jagung tu tutop mulut masa menamam jagung tu yerk.... ***______@@

Udah ler tu ekk.. meh ler kita membuat bubur jagung.. kang sampai ke esok tak terbuat... :)))

BUBUR JAGUNG TEPUNG CACA


Bahan-bahannya :

5 biji jagung *kikis isinya sahaja*
didihkan air dan rebus selama 8 minit. Angkat dan toskan!
*jangan rebus terlalu lama, jagung madu enak di makan bila ranggup...:))

1/2 cawan tepung caca.
Didihkan air dan rebus tepung caca *gambar di atas sehingga kembang dan toskan.

Bahan Untuk Bubur :

1helai daun pandan *siat dan ikat
4 sudu besar gula pasir
2 sudu besar gula melaka *hiris
sedikit garam
500 ml santan pekat

CARA :



Campurkan, gula pasir, gula melaka, daun pandan, secubit garam dan santan kelapa dan renehkan. *sentiasa di kacau.
Setelah itu masukkan jagung, tepung caca dan renehkan sebentar *anggaran kuah agak pekat sedikit.
Angkat dan hidangkan!!

TARRAA!!

BUBUR JAGUNG TEPUNG CACA


Lemak, manis buah, isi jagung madu yang ranggup, rasa kenyal tepung caca yang berbagai warna tu.... memang syiok!


Selamat mencuba!!!

TATA!!!!


2 comments:

Bicara Kak Noor said...

aduiii tengok jagung yg kuning2 tu macam nak buat jugak ni tapi tkde jagung lah sha..tkpe bila ke pasar pasti nak rembat jagung ni

dapurCikWan said...

sedapnye kak sha!chacha tu beli yang dah siap er?

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ