ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Friday, April 20, 2012

Nasi Goreng Buku Lima ala Pataya


Assalammualaikum... dan salam sejahtera buat semua teman-teman.. 

Hari ni hari Jumaat...
Hari yang cukup indah.. 
Mentari begitu gagah memancarkan cahayanya...
Pepohon nan menghijau begitu tenang dan damai melambai-lambai,
Seolah turut ceria menikmati hari Jumaat yang mulia ini... 
Anak-anak burung riuh berkicauan... terbang dari satu dahan ke dahan yang lain... menanti ibu membawa pulang ulat buat santapan..
Semut pula begitu gigih berkerjasama menjunjung serpihan biskut di hujung kaki lima, seolah-olah meraikan hari Jumaat penghulu segala hari... << bersambung.. sekian terima kasih...:))


tapikan cerita yang kat atas tu ada yang sama dan ada yang tak sama  dengan kisah i hari ni tau tau.... <<apa punya ayat daa...
sebab mood i masih lagi di landa angin monsun kemalasan sedunia... jadi tak ler macam mentari yang gagah tuu... tak macam anak-anak burung yang riuh rendah berkicauan tuu.. tak macam pepohon yang asyik melambai-lambai tu pon tau.. tapi kes semut tu dan mak burung tu ada sikit-sikit laa sama macam i sekarang ni... semut tu junjung serpihan biskut kan kan.. tapi i tak junjung tapi dok menggoreng nasi sekuali dan ku cetakkan besor buku lima dan buh kat dalam telur dadar tu ekk.. hehhee.. tu yang dapat nama resipe hari ini... 'NASI GORENG BUKU LIMA' yaa giteeww..


Kisah si anak-anak burung berkicauan menanti ibunya pulang membawa ulat buat santapan tu hah! yang itu ada samanya.. gini ceritanya ekk...

Semalam bersamaan jam 10:30 malam waktu Malaysia. Masa untuk dak kerempeng Nellysha tu masuk tidur. Masa tu macam biasalah mesti cari i punya sebelum nak tido tu.

Dengan bantal bacen dia yang kupam kelernya tu... tetiba menyelit kat celah i.. manja naaa... <<walaupun tak ada sape pun yang memanjakan dia.. sendiri sesuka hati memanjakan diri hehee... pastukan.. i pun cakaplah dengan suara penuh keibuan gitu kan...

"Nelly nak tido ekk... cayangg.. aloo looo looo.."

"Momma....Nelly nak tido tapi tu jap lagi... Nelly nak nasi goreng Pattaya sebelum tido..."

serta merta ko..jam tu gak! tergelincir jari mak dia yang tengah laju menaip bagai tu kan kan... peh! mana nak ku cari nasi pataya tengah malam gini.... malam Jumaat pulak tu! muahahahhahaah << tanpa double meaning okeh... pastukan...

"Esok boleh tak cayangg??? boleh laa... ehh.. ehh.." <<masa ni suara kontrol begitu ala-ala ibu mithali.. kang kalau keluar suara keras sikit kang.. ada jugak dak kerempeng tu sama naik keras melalak nak kan nasi pattaya... hah... maka dengan itu... i ler si ibu burung yang mencari ulat buat anak-anak burung tu ekk... perghhhhh... sekian terima kasih.. cerita dah ~T.A.M.A.T~ << tak perlu mengeja hehee.. Psstt... dan bahawa sa nya.. dalam nasi goreng i tu tak ada ulat okeh.... macehh kerana memahami cerita@puisi i yang hentah haper-haper aje.... :))

Nasi Goreng Buku Lima 

BAHAN-BAHANNYA :

nasi sejuk 6 cawan
1 peket filement crab stick@ketam tiruan *potong kecil
3 tangkai daun sadri *hiris
gula & garam
sedikit minyak

BAHAN KISAR :

1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
8 tangkai cili kering
2 cm belacan

CARA :

Panaskan minyak dan Tumiskan *BAHAN KISAR sehingga garing.
Masukkan ketam tiruan dan sesuaikan rasa.
Masukkan nasi, daun sadri dan gaul rata.
Angkat dan ketepikan terlebih dahulu.


nanti.. jangan makan dulu.. ada langkah seterusnya....


sila cetakkan dulu nasi tu... guna mangkuk atau cawan... ala-ala besor buku lima memasing ekk.. psst besor tak buku lima i?? <<jangan memain ekk....


kocokkan 2 biji telur yang telah di tambahkan sedikit lada sulah... kemudian panaskan kuali non-stick dan tuangkan telur... sila buat dengan penuh berhati-hati <<sila tahan napas bila nak buat ni ekk.. so jadinya cantik nooo.... peh! sempot okeh...


nasi yang besor buku lima memasing tu.. buhkan pulak kat tengah-tengah telur dadar tu ekk... jangan telur tu kering sangat tau.. masa basah2 sikit tu ko buh sebuku! ya giteewww...


yer lipat macam tu dulu.....


dan akhirnya... jadilah begitewwww....

TARRAAA!!!!

Nasi Goreng Buku Lima ala Pataya 


jap lagi anak burung balik.. mak burung tengah menunggu aje dia sampai jap lagi ni.... psst tak sama kan macam cerita anak burung kat atas tu... sebab mak burung yang ni tunggu pulak anak dia balik ke sarang! muahahaa... hadoiii istaghfar banyak-banyak......


Sila mengeja ketika membaca >>> S.E.D.A.P... naaa.... :))


sesuai untuk sesiapa sahaja yang tak ada mood nak masak bermacam jenis.... segalanya 3 in 1


tak payah cuci pinggan mangkuk... Kat rumah ni ada 5 orang... 
 DAN SEBENAR-BENARNYA SEBAB TU LER NASI TU JADI...
 NASI GORENG LIMA BUKU... 
so hari ni kat tengah meja makan i tu kosong! hahahaa.... sorang sepinggan gitewww...


Selamat menjamu selera kawan-kawan.... jangan lupa petang nanti.... daun pisang dah berjemur dah tu... psst.. i janji kali ni tak ada puisi atau cerita mak ngan anak burung bagai tu ekk... semetinya simple... dah tu jerk laporan hari ini... ;))

TATA!

16 comments:

Amie said...

Selamat tengahari Sha,
Kak amie tak pedulik... tak mau yang buku 5, nak yang 5 buku kali 2= 10 buku ! Laparnya perut... masih belum balik rumah lagi ni, tengah nunggu anak bujang balik solat Jumaat... tengok nasi goreng pataya buku 5 terus berkeroncong perutku jadinya....

Bicara Kak Noor said...

sawa dikappppp Sha hahaa
sedap nya nampak tu nak 5 pinggan walaupun hanya 4 orang kat sini sbb satu utk tambah boleh ke Sha??

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Assalam Sha...

akak baca entry Sha ni kannn.. kejap tenang, kejap lagi senyum.. pastu gelakkk.. adeiiii.. ada2 jer idea ehh.... tapi bagus gak.. hilang ngantuk akak ni hah...

apalagi bila tengok nasi goreng buku lima tu lagilahhh... td sempat mkn tauhu sumbat jerrr.. tak sempat dah nak mkn nasi sbb dok settle kereta di langgar dek singh masa jemput anak kat tadika td.. nasib baik hensem... kuranglah sikit kemarahan akak.. ahakkss!

rahel said...

Sukamakan nasi goreng,tapi nak kena letak cili potong byk2..biar hot gitu..adeii..

dapurCikWan said...

dush2. buku 5 satu....

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Sya..jeles saya tgk orang len boleh bungkus nasi/lauk sebab kat tangan saya tak pernah menjadi..mesti telur akan tembus...

Citarasa Rinduan said...

kikikikikik..

suka tang eja S.E.D.A.P. sama2 tu.. hehehehe.. lucunya kakakku Sha nie...

mujurlah ayu br lepas makan tengahari. ayu punya lunch jam 3 petang.. heheheheh, jadi hari nie tak mau ambil nasi goreng pataya buku 5... (awat aku ubah namanya.. hahahah)

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam kak Amie cayang... nak 10 buku sha buat cuma lima aje heeheheheh.. boleh2....

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam kak noor boleh aje.. nah 7 pinggan sha bagi hehhee

Shahriah Abdullah Novelis said...

Rahel sebab ko hot kan hehhehe

Shahriah Abdullah Novelis said...

salam kak madiha... laa yer ker?? akak dengan anak tak apa2 ke??? nasib singh tu memang baik... hehehe cayang akak muahh

Shahriah Abdullah Novelis said...

Cik wan DusyUMMM 6 buku akak bagi ko hahaaa

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Sue.. tak pe adik jangan putus asa.. mungkin telur terlalu nipis... dan masa nak bungkus tu telur dah set sebab tu dia koyak.... kena tahan napas dik masa nak bungkus tu hehhhe

Shahriah Abdullah Novelis said...

Hi ayu yang comel ni kak samsiah berkata ni ekk... apa kata net time bila jengah blogs akak ko mengeja sampai laa akhir hahahah

Amelia said...

Hi Shahriah, wah...yours nasi goreng look better than 5 star hotel! Very classy presentation and lovely photos.

I don't mind to have 2 serving, hahaha

Have a nice weekend.

Shahriah Abdullah Novelis said...

Hi! Amelia... hahahah tq so much :))

nasi goreng malas tu oke...

3 Xtra potions for you! muahh!

Have a nice weekends ya!

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ