ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Wednesday, April 25, 2012

Nasi Lemak, Ayam Panggang Tairu Special Order


Assalammualaikum.. Selamat tengahari buat semua teman blogger baru dan lama... terima kasih kerana masih sudi singgah di dapurku yang ala-ala aje... terima kasih semua... yang mana meninggalkan jejak dan belum sempat ku balas tu... al-maklum sekarang memang tengah sibuk sesangat... semuanya berjadual... kalau lebih mengadap blogs.. alamatnya lari schedule dan terpaksalah bertungkus-lumus nak kena sudahkan... selagi tak siap! jangan mengada ko nak masuk tidur awal....setakat tidur 2 jam tu dah biasa dah i taw... tu yang mata tu bengkak dan sembab *sila lihat gambar i yang manja di atas tu! awww..* hehehe.... dan itulah rutin seharian i ekk.. padat dan sendat naa... kekadang tu.. nak tarik napas pun tersekat-sekat sebab kekenyangan... sebab sibuk!


Sibuklah macam mana pun... memasak itu satu kewajipan yang wajib i tunaikan sebelum mengerjakan urusan yang lelain tu.. pulak semenjak kebelakangan ni... rezeki ALLAH SWT beri bukan main lagi... Syukur Alhamdulillah.. bila dah rezeki masuk mencurah-curah tu.. aje memanglah kerja pun semakin ler bertimbun-timbun...


Undangan jangan cerita... banyak ku tolak dari ku terima! muahahaa.. bukan menyombong yaa.. sebab i ni jenis.. kalau buat sesuatu tak suka seperti melepaskan batuk di tangga... oh! tidak itu bukan prinsip yang i sejak dulu.. nak lakukan sesuatu... buat sehingga selesai.. serius dan sangat komited! lupakan shopping mopping sedangkan itu adalah hobi utamaku.. selain melancong dan melencung dan makan sakan!


Hari ni i masak simple aje.. tetapi agak luar biasa cikit.. permintaan my hero no 1 tu... yer laa menu minggu ni khas ikut tekak dia aje.. tinggal lagi 5 hari sahaja lagi dia nak merasa masakan air tangan Emaknya ni kan.. lepas ni makan ler ko nasi kawah nak aii... tak per... itu satu pengalaman baru buat Abang Amin... moga banyak ilmu yang berguna dapat dia raih sepanjang di PLKN tu nanti yaa nak... haihhh.. banyak ler pulak membebel ni ekk.. okay dah sedia.. jom kita memasak! satu lagi resipe baru yang telah ku olahkan agar menjadi satu menu baru buat semua rakan-rakan blogger.. terima kasih kepada yang sudi mencuba....:))

AYAM PANGGANG TAIRU SPECIAL ORDER ABANG AMIN



BAHAN-BAHANYA :

5 keping ayam *whole legs cuci bersih dan toskan

BAHAN UNTUK TAIRU DAN PERAP :


4 cm halia
8 ulas bawang putih
400 ml tairu *susu segar + 2 biji jus lemon*
garam
sedikit lada hitam
4 sudu besar madu

CARA : *berpandukan gambar di atas*

Perapkan ayam bersama *bahan-bahan di atas semalaman*

dan keesokkan harinya..



Toskan dari bahan perapan.
Pan siered kedua-dua belah bahagian *sila lihat gambar atas*
cukup sekadar keperangan cenggitu dah bukan garing tau... angkat dan ketepikan...


Baki kuah perapan tu.. renehkan di atas api... reduced sehingga pekat, angkat dan ketepikan


alas dulang pembakar dengan aluminium foil dan panggang dengan suhu 180'C selama 35-40 minit.. setelah keperangan.. angkat!

TARRAA!!!

AYAM PANGGANG TAIRU SPECIAL ORDER ABANG AMIN


Hidangkan bersama kuah tairu yang telah di pekatkan tu...


Baunya haruMMmmmmm noOooooooo.......


so juicy! so moist! so tender! so sedaPPPP.......
lawankan pulak dengan Nasi Lemak & The Gengs...


Untuk resipe nasi lemak KLIK SINI


Hirisan timun jangan lupa...


ikan bilis goreng dan kacang goreng jangan lupa..


telur rebus wajib ada...


sambal tumis ikan bilis bawang.. buh bebanyak naaa... manis dan pedas! sure terangkat dan terjongket-jongket!


sebelum nak makan tu tuangkan sos tairu yang enak tu.....


Perghhhhh... confirm.. Amelia datang bersama bib tersangkut celah leher bukan dada hahaha.. dan yang lelain tu... jangan lupa datang ke sini bawak tuala tangan.. kalau tak de.. tuala mandi pun boleh.... 


"Bismillah..... "

Abang Amin kirim salam kat semua...:)))


Selamat menjamu selera kawan... jumpa lagi.. jaga diri.. take care.. muahhh.... psst... ada satu resipe istimewa dari rakan blogger yang i nak cuba... siapakah gerangannya itu??? tungguuuUU.... hehehhh....

TATA!!


14 comments:

Bicara Kak Noor said...

wlikmlsam dari auntie Noor ya abg Amin wah hebat nya mak abang Amin ni sanggup berkorban lagi 5 hari ni,minta je apa2 lagi bang Amin yg susah2 sikit pasti Ummi akan buat hehee

Amelia said...

Hi my dear Sha, this is to die for punya nasi lemak set... satu JB pun kalah. Yours very exclusive with the tairu sauce... sedapppppppppppp.....
I suka the ayam panggang...dah lah gambar macam 3D... I almost can eat from the screen. LOL

I lap air liur ngan colar baju aje, bib tertinggal kat rumah. LOL

Petang jumpa lagi...tata

zila 4ever said...

salam sha
he hhee menangis aq tgo ayam tue..nnt aq cuba resepi ko nie erk..h ehheee nak yg amin makan tue..daun pisang..asal hero tue ala2 cntrol macho jew..ha hahaa kim salam dgn dia ea..:)

Qasey Honey said...

asslm Kak Sha...lap air liur dh QH ni...tliur tgk ayam ayam panggang tu...perghhh pasti menjilat pinggan ni kalau akak pelawa...heheeh...

dapurCikWan said...

teliur sungguh cikwan tengok nasi lemak tu..mai sepinggan!! meleleh ni kak sha!

k.sha..siyesly..cikwan tak tau apa tu tairu... =(

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Shah..wahhhh betul-betul istimewa nasi ni...klu macam ni boleh runtuh diet niiiiii

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Kak Noor cayangg...

Hehhee.. yer lagi 5 hari aje kak noor memacam dh dia listkan... termasuklah makan di luar hehee.. layankan aje... macehh kak noor muahh

Shahriah Abdullah Novelis said...

Hi! Amelia cayangg wahh sekarang you makin ganas.. nampak gambar pun mau telan hahaa... so cute!

okay jangan lupa bib bila mau datang yaa.. muahhhzzzzzz

tata!!

Shahriah Abdullah Novelis said...

Zila wahh ko menangis tengok ayam aq ekk dah tu aq pun tadi melalak siap meraung tengok ikan belado ko tu! ko ada! aq tak de hehhee..

salam telah di sampaikan tq zila muahhhhh

Shahriah Abdullah Novelis said...

QH akak sentiasa pelawa dik.. akak tak guna pinggan dik guna daun pisang so ko kena jilat daun pisang dan bukan pinggan hahaa...

macehh muahhzzz

Shahriah Abdullah Novelis said...

Cik Wan tairu tu.. ala macam yougurt tu laa... tairu ni panggilan india dan buat sendiri lagi berbaloi... cuba dik cuba ekk..

muahhhhzzz

Shahriah Abdullah Novelis said...

Sue jangan diet dik rugi... hidup hanya sementara hahaa...

makan sikit je ekk ekk.. muahzzz

izahdaut said...

amboi abang amin.. jeling pun tak mo ke kat kami ni. hikhik.. akak, bila nampak daun pisang gitu teringat lak makan kat kedai nasi daun ppisang. indian punya menu. sodapp.. nasi lemak ni kalau saya buat time tak rajin, tapi style akak ni mmg kena angin raajin menderu2 ke amoang baru dibuat.hehe.. tapi ayam tu nampak lawa sungguh. :-)

CT Delima said...

As'salam Sha

Pertama kali rasanya singgah sini tapi dah banyak kali lihat Sha dikaca tv semasa progrem Masterchef tu, berdebar2 setiap kali mennton rancangan kesukaan ramai tu termasuklah ct juga.

Salam kenal dari ct dan sempat juga follow Sha. berkenan juga dengan Tairu special tu akan cuba Insya'Allah :)

izin letak link Sha di blog Dapur CT ya, tr kasih.

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ