ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Thursday, May 3, 2012

Asam Rebus Terung Penyelamat!! Tq Terung!!


Assalammualaikum... Selamat petang semua... waduhh.. hari ni memang sibuk tahap yang dah terlebih tahap dahh.. segalanya memang betul-betul ikut jadual hari ni ekk.... memang jujur betul hari ni membereskan segala urusan... ehh dalam sibuk masih sempat  pulak ko meng hupdate blogs yaa sha... hehhhe.. dah tu... inilah dapur kedua i kan kan.... sibuk macam mana pun.. mana ada waktu yang terluang tu.. hah! dengan sepantas kilat ku masukkan N3... yang tak tahan tu sibuk macam mana pun.. ehhh gambar berderet jugak... yer gambar berderet cerita kontot aje hari ni ekk...


Kepada peminat dan pencinta buku memang dah sedia maklumlah sekarang ni sedang berlangsung pesta buku sedunia di PWTC... dari 27hb April sehingga 6 Mei...

Dan 5 Mei bersamaan hari Sabtu tepat jam 11 pagi... i dah terconggok di dewan PWTC....

dek kerana pelancaran untuk 2 buah karyaku.. iaitu...



Karyaku yang ke 8 Kerana Sebiji Epal..... 75% berkisar tentang kisah benar.. dan bukan kisah i okeh...  hehehe....

dan juga...


Buku Masakan ku yang sulong.... Sajian Istimewa Shahriah Abdullah... semua masakan di dalam buku resipi itu adalah sebahagian dari masakan harian dan dari resipi Bonda dan Keluarga.. dan juga resipi yang memang seringkali ku hidangkan buat keluarga tercinta...

Bila dah keluar buku tu nanti.. sure punyalah! i akan cerita.. kisah atau the making of Sajian Istimewa Shahriah Abdullah.. jangan lupa dapatkan di pasaran nanti ya!! macehhh

ASAM REBUS TERUNG


BAHAN-BAHANNYA :

2 biji terung bulat *potong 4*
400 ml air asam jawa
gula dan garam

BAHAN KISAR :

1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
2 inci belacan
2 tangkai lada merah
2 sudu besar ikan bilis

CARA :

campurkan kesemua bahan *kecuali terung*
renehkan sehingga kuah mendidih, masukkan terung, sesuaikan rasa. Setelah terung masak, angkat dan hidangkan!!

TARAA!!!

ASAM REBUS TERUNG

Asam Rebus Terung Penyelamat!! Tq Terung!!


inilah lauk penyelamat di kala sibuk tahap gaban ni hah! macam mana sibuk wajib memasak.. beli lagi tak kuasa! malas nak start enjin kereta muahhaaa... TQ TERUNG... keh keh...


panggangkan 2 ekor ikan caru dengan sedikit minyak... tempeh goreng ala sepapan giteew tanpa ku potong hhaahhaaa.. sibuk okeh...


sambal kicap cili padi power.. masuk dalam blenderrr... Trrrrrr.. dah siap! snap gambor pun main janji ada udahhh...


semuanya dek kerana nak siapkan persiapan ke KL esok pagi.. kepada semua blogger atau teman yang jengah dapur ku ini.. datanglah beramai-ramai yaa.. jumpa i.. nanti i kiss you cam ni Muahzzzzz << kiss sampai terlelap hehee.. i datang bukan datang kosong tauu.. semestinya ramai yang nak merasa air tangan i kan.. so tu ler sekarang ni sedang sibuk.. tu tu...


ehhhh.... apa tu??? << suara ala-ala buat macam tak tahu kononnya...


wahhh bersusunlahh.................


wahh telur banyaknya...................


nak tahu apa??? nak rasa ke?? jom! datang jumpa dan meh! kita beramah mesra... siap ada demo lagi tauuu!!!

Oppss nak kena turun ke bawah ni... oven i dah berbunyi TINGGGGG!!!

Psst.. walaupun i tak ada beberapa hari nanti.. telah kusiapkan beberapa Auto N3.. siap ada Awards lagi untuk semua.. INSYALLAH.... so tungguu!!

JANGAN NOTY-NOTY BILA I TAK ADA TAU.. CAYANG MUAHZZZ..:))

TATA!!!

14 comments:

Mas said...

salam kak sha.....
ooooo..akak ada kat pesta buku yerk..
mas gak tak pergi2 lagi...
tapi hari ni anak dara mas pergi...
ikut rombongan sek...he3

ni datang bawa senduk..
nak cedok asam rebus akak tu..
mengancammmm uuuuuu.....

Amelia said...

Hi my dearest, wah.....sedappppp..... best. Cincaru meh... my favorite kalo sumbat ngan sambal belachan. Shiokalingam... You know, I know lah... hahaha tak usah citer lebih lebih, nanti orang lain jelak ngan I punya komen selalu citer benda yang sama.

Hey, semalam kaki ayam pi pondok I tapak kaki kena batu-bata tak sakit meh? kekeke
You buat I tengah malam ketawa macam pontianak, kekekeke

Itu kosui pandan you mesti mau try, manyak sedap lei.... mai.. lai... lai... I feed you... Nah! mumm mumm...

A big cyber hugs to you babe, congratulation on your launching of the 2 new books.
Happy play masak masak in your dapur. muahhhzz..........

ibh_sue said...

Aslmkum Kak.
Alaaa..bestnya. Ada ja halnya..teringin nak pi sana. Kot2 boleh jumpa akak..Heeee

Bicara Kak Noor said...

salam Sha,kalau akak area sana2 tu pasti akak dah zooommm ke pesta buku tu tapi akak ni kan jauh diseberang lautan tak terjangkau dek kaki tapi akak nak jugak buku Sha simpan ja ek siap sain kalau ada rezeki kita jumpa tau hehee

gerhana luka said...

Suka hirup kuah asam rebus, kalau makan nasi kuah asam rebus mesti banjir dalam pinggan pastu sluuuurrp macam iklan mamee plak hee..
Kak Sha dah sedia cup tu, tak sabar nak tengok hasilnya ni apa ya agak2nya.

Qasey Honey said...

asslm kak Sha...sedap semua lauk tu...betul2 terliur dibuatnya...nk tumpang kt umh akak bleh x...hehehe...

ohhh akak ade kt book fair tu sabtu ni yer...QH bru pegi sna td..kalu ade msa nti QH merajinkan diri jugak lg sekali ke sna...nti bleh la kita bersua pula yer...

Amie said...

Hai sha,
anak bujang kak Amie tu hantu buku... kesian sangat tengok, dah lama dia berangan nak pergi pameran buku tapi apakan daya.... sekolah lum cuti,
Bulan Mac hari tu masa balik selangor, dia sempatlah buat perjumpaan dengan penulis idolanya Ain Maisara entah di mana (sebab anak buah yang hantar... Kak Amie sakit pulak waktu tu)

Ini bukan lagi resepi orang tak sempat Sha... kalau tak sempat pecah telur aje masuk kuali... he he heh

rahel said...

Salam Kak Sha...tang terung penyelamat tu memang menyelerakan la..Rahel bole mkn yg tu je dg nasi..lauk lain tak payah lagi..hehe..

Norzie hany said...

Salam kenal dan saya follow.
Dah banyak saya beli novel Sha....best dan tahniah.Sayangnya tak dapat pergi pesta buku tu,jauh sgt.
Asam rebus terung....orang Johor selalu masak ni...sodap.

Rohah said...

SALAM KAK,
hmmmm..best tengok sayur tu,segarrr hirup2 kuahnye

Nieza said...

wahh sibuknya akak kita ni..kalau dekat nk juga terjah sana..hehe

sedapnya tgk asam rebus terung akak ni..lapar lak rasa..tapaula sikit..hehe

Balqis Nazid said...

salam kak sha, akak ada kat PWTC ke.. esok saya cari akak lah...

akak nak beli juga buku resepi akak tu he..he...

Puan Hazel said...

ala k sha, naper x ckp esok ada kt PWTC? den baru blk sana ni hah, memborong buku x hengat..teringin gak nk dpt autograph akak.. huhuh

Puan Hazel said...

ala k sha, naper x ckp esok ada kt PWTC? den baru blk sana ni hah, memborong buku x hengat..teringin gak nk dpt autograph akak.. huhuh

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ