ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Thursday, May 17, 2012

Beignets Bourguignons Hamboii!



Assalammualaikum.. Good Evening my friends... Beignets Bourguignons Hamboii! wahh gitewww.. tajuk minum petang kita hari ni yaa.. ke tengah laut kita hari ni *OVER THE SEA* hhehehe... hari ni i buat minum petang awal.. ngam-ngam Abang Aemir balik tusyen hidangan minum petang pun siap! hebat betol! hehehh...

Pssttt.. tau ke nyebut tu??? samalah kita... @________*

Awal-awal pagi lagi dah ku bancuh sejenis desserts ala-ala Fritters giteew kan... sebab nak kena perap dalam fridge lebih kurang 2 jam! wahh.. asalnya teringin nak buat donuts... tapi malas nak menguli dan membanting.. tak kuasa cakap jujur ni hehehehh... kerja nak sikit selera makan bukan main besorr lagi kan kan...:))


so i telah menyelak-nyelak buku resipi i yang bersusun kat atas lemari bahan-bahan kek i tu...

di terbitkan di Britain pada tahun 1990... dessertnya sangat mudah dan sungguhlah menyelerakan! dulu buku inilah yang i bawa masa di Gelanggang MasterChef tu.. *dan ada banyak lagi yang ku hangkut kesana!*
 siap ada nama Nelly lagi hahaha.. dia yang tulis ingat lagi tu tulisan dia masa umur 5 tahun! habis satu buku dia tanda right! macam cikgu menanda kertas periksa giteww...

Sampai Brian Chen tegur i... "Kak sha ni siapa yang conteng right ni??"

"Anak akak Brian! yang mana dia tanda right tu.. hah! kengkonon dia kata sesuai untuk akak cuba! LULUS!"

dah ler ramai yang dok pinjam buku tu hehhee.. sebab nak tengok yang mana LULUS hahahaa...

psst.. bukan buku tu aje yang kena conteng! 45% buku resipi i yang tebal2 tu di contengnya! hadehhh haii...


resipi yang sangat mudah... sedap dan resipi asal menggunakan alcohol tetapi telah kugantikan dengan orange paste.. harum dan enak bangat! meh! ler kita memasak yaa..:))

Beignets Bourguignons Hamboii!


175 gm tepung kek
50 gm castor sugar
2 biji telur *kocok
2 sudu besar orange paste
75 gm butter

minyak untuk menggoreng

Sampingan :

aising sugar, rasbessy jam, chocolate sauce

CARA :


Campurkan kesemua bahan-bahan dan gaul sehingga sebati.
masukkan ke dalam cling wrap dan perapkan di dalam peti sejuk selama 2 jam


torak dan potong bentuk diamond...


goreng dan toskan terlebih dahulu... baunya waduhhhhhhhhh

TARRAA!!!

Beignets Bourguignons Hamboii!


taburkan dengan gula aising di atasnya....

Beignets Bourguignons Hamboii!


posing kan pulak macam tu.... agar kelihatan bentuk diamondnya heheheh

Beignets Bourguignons Hamboii!


wahhhhh... marilah kita bagaikan ekk...

Beignets Bourguignons Hamboii!


with rasberry jam! wahhhh.. mabelezzzzzzz
keenakkannya sehingga terlelap YoUUu..

Beignets Bourguignons Hamboii!


secara zOoooOOmmmm giteww..


with chocolate sauce anyone??? terbaik!!!

Beignets Bourguignons Hamboii!


memang enak, simple..
 lepas ni dah malas nak buat donut uli-uli.. gini aje dah.. rasa lebih kurang sama...
garing di luar.. lemak, harum, jimat tenaga.. jimat masa.. langsung tak berpeluh...
memang sesuai untuk i yang memang sedang malas dan sangat sibuk dengan pelbagai urusan!
bagaimana dengan anda?? jika anda seperti saya..
apa tunggu lagi! moh! kita memerapkan doh tu... wahh giteeww.... << macam iklanlah pulak hahahahaa

Beignets Bourguignons Hamboii!
Beignets Bourguignons Hamboii!
Beignets Bourguignons Hamboii!

*sebut banyak-banyak kali...
 jadi lidah tak ler tersempal giteew hehehehehehehhhhhhhhhh...*


dan rasberry jam adalah gandingan yang paling manTOP! giteww...
S.E.D.A.P!!! <<< mengeja taw ni... :)))


Sekian terima kasih laporan petang ini.. berjumpa di lain kisah.. malah lebih menarik dan merapu! hePP!! bukan sebarangan merapu okey ada isinya hehehhe..
jumpa lagi!

TATA!!

42 comments:

Asyifa Mustaffa said...

amboi K.Sha....x dapek den nak nyobut eh tu ha...berbelit lak lidah...hahaha....

tp nmpk sedap juga tu....

dapurCikWan said...

amboi2 kak..omputih aje resepi nya ye..terbelit2 lidah cikwan nak menyebut nih... ;p

ibh_sue said...

Terbelit lidah nak menyebutnya..Hihihihi...
Tu kalau tak tgk nama tu kompem ada yg cakap cucuq tu..hihihii..mandai ja sue ni kan..

ogyep yummy mellow said...

Bukan main lagi namanya.. Terbelit2 lidah nak menyebutnya.. Asal jgn terbelit lidah masa mengunyah sudah.... Alal2 donut gitu ya Kak sha texturenya..

bada said...

tak reti sebut, camno nk masak...hihi

zuwaidah said...

as usual memang nampak sedap!!!

gerhana luka said...

Hamboii Kak Sha susah betul nak menyebut nama kuih tu tersembur sembur ni. Nak buat juga la senang je gayanya tak perlu menguli cam donut mesti try ni, saya ambik resepi ya... macehh

ummiaisyah said...

lg resepi meletop dr kak sha...cam senang je buatnya...susah lg nyebutnya kot!...hehehe

Shahriah Abdullah Novelis said...

Asyifa tau tak pe samalah kita hahahaha

memang sedap dik!

Shahriah Abdullah Novelis said...

CW ko ingat ko sorang aje susah nak menyebut hahahaah

Shahriah Abdullah Novelis said...

Sue haah samalah kita..
nampak macam cucur rasa macam donut you sedap!

Shahriah Abdullah Novelis said...

Ogyep yaa berbelit masa nak menyebut sekali masuk terus lesap!! hhahha

yaa tekstur macam donut.. malah lebih enak dan garing

Shahriah Abdullah Novelis said...

Bada tak pe sebut dulu sampai boleh baru cuba ehehehhe

Shahriah Abdullah Novelis said...

Tq so much Zuwaidah muahzzz

Shahriah Abdullah Novelis said...

GH silalah cuba memang mudah dan sedap!

Yatie said...

Assalamualaikum Sha,
hamboiiiiii menu omputih lagi dia, ni mesti mata dah tukar kaler biru..betul tak? cuba check skrng...betulkan..he3...btw mmng nmpk sedap BB tu..adoyaiiii manyak syusahhhh nak nyebutnya...cer sebutkan Sha...alamak kuat sikit, tak dengarlah...wakakakaka..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Kengkawan semua.. ingat yaa doh tu terlalu lembut.. cepat-cepat potong dan terus goreng kalau tak lembik gituuuuu

MamaFaMi said...

Mak oi, nak terbelit lidah menyebut. Kalau asyik prektis sebut, takut tersimpul jadi riben pulak lidah ni... hihihi....

Bicara Kak Noor said...

salam Sha,akak pernah buat benda ni sekali resepi dari NB tengok beignet ni macam nak buat lagi lah sedappppppp snagattt tu,,
ada lagi tak Sha lapo lah malam2 ni

Nieza said...

Hamboi! Hamboi kak Sha cyng oii!menu omputih lak ni...saya yg dok kat oberc ni pun tak buat menu omputih ni kak. dok buat menu malaysia jer hehe tabik sama akak yg rajin masak...sedap lak tgk Beignets bourguignons ni..nak sebut memang tergeliat lidah dibuatnya.:)

Amie said...

Hadoiii Sha.... dimelayukan boleh tak... ha ha hah tak pandai nak nyebutnya, memang terbelit lidah tapi kalau dapat makan hidangannya tu tak tergigit gigi punya!

Shahriah Abdullah Novelis said...

Mamafami tau tak pe.. ehh dalam lidah terbelit tu semua dah kusapu haahha

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Nieza gitulah kita dok kampung selera ke laut hehheehhe yang di laut nun jauh dok masak lauk Msia hahaha..

yer sampai laa tak dapat menghafal nak kena tengok dan eja baru boleh hahhaaa

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Kak Noor.. hahaa.. yer Kak Noor baru menyelak2 buku dapat pulak resipi mudah ya ampun ni tu yang mencuba..

dah habis kak noor buat sikit yang makan ramai hehhehe

rahel said...

Hem..lain namanya sampaikan nak sebut pun lidah asyik tergulong jer..tapi kan..sedap utk dikunyah-kunyah sambil tengok asian food chanel or food network..

~~zana@pb~~ said...

Umak ai...nak belajar masak ke nak belajar bahasa jerman ni? Hehe....nmpk mcm senang je, boleh cuba tp mcmna nk bgtau hubby nama kuih ni...hemm.

FnF Simple Life said...

kak sha...mantap nye teringin nak rasa...hmmm...bila laa dapat nak memiliki buku kak sha nih... kena balik msia nnt baru dapat beli.

Liza said...

mmg susah nk nyebut nama resepi tu haiihhh, terbelit2 lidah ni...hihihihii

zila 4ever said...

slmt mlm sha..
he hhee cuba ko ejas cikit nama kuih ko tue..smua komen x reti nk nyebut..bab perap 2 jam tu yg malas sha..takut lps 2 jam aq malas nk sambung..he hee

tun_telani said...

fuhhh... berbelit lidah tun ni laaa..

Norzie hany said...

Waduh2 Sha...sedapnya(tak tau nak sebut pulak nama dia).Bahan2nya senang aje ye,bolehlah try nanti.

Mas said...

Berbelit lidah sy nk sebut nama kuih tu tp yg pasti yg ada jem tu sy nak...tak kira nk jugak :-)

ibundo said...

memang hamboii betul betul ni sya. Terpegun bundo dibuatnya.

Cik Ecah said...

akak....gebus2nyer kueh itu....
mamam plak dgn jem berry n coklat sos sedapppnyerrrr



LAPO!

Wattie said...

Salam Sha,
Akak tak berani nak sebut, takut tergeliat lidah ku ini....hehehe...tapi mmg nampak sedap sangat....

Rohah said...

tergeliat sikit nk nyebutnya ni kak,
saya bayangkan mesti ada rangup2 kat luar dan lembut kat dalam..betul tak?

Mas said...

aduhhh...
susahnya menyebut..he3
tapi kan kak..
nampak sedapp la..
macam cakoii pun ada..he3

::Azura Rahman:: said...

Hamboi!.... hihihihi.. berapa kali hamboi daaaaaa...

Macam cakoi pon ada.. mcm kayu batang keramat pon ada.. hihihi..

blh dicuba nnti.. TQ kak sha..

Neeza.Areef said...

sy masih cuba utk sebut btl2 tajuk resepi ni..hihihi..

UmmiQusyairi said...

Akak, terima kasih follow kte.. terharu + bangga + terbelit lidah nak sebut nama makanan tu..hehe

Amelia said...

Hi my dearest Sha, mak oii... lidah tertwisted sebut Beignets Bourguignons Hamboii...3X

Ini recipe tak susah nak buat.... entah bila boleh test recipe ini, haiz.... Aiyah.. gua lately manyak sibuk ngan kerja tak sempat nak masuk N3 baru.
Minggu ini mesti masuk satu N3, takder nanti blog tumbuh kulat. haha

Bye, cayang...muahhzzz..................sampai you penyet2x

Nur-nba said...

Exercise lidah la pulak.. Payah benor nak menyebutnya.. Rupa macam donut.. mesti lembut kan.. yum..yum..

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ