ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Thursday, May 31, 2012

Nasi Serai Ayam Masak Merah, Acar Menu Sempoi School Holiday!



Assalammualaikum... Selamat petang semua.. :) wahh! ni mesti ada yang terkejut ni... Kata tadi nak berjalan dengan anak-anak.. tup! tap! ehhh.. sempat lagi masukkan hidangan makan tengahari tadi :))

Hehehhh ;) Masak lewat i youU.. cadang nak keluar dengan anak-anak makan dan jalan tak menjadi! sebab apa tau... sebab... boleh pulak mengemas lemari pinggan mangkuk i tu muahahahaa :)) pastu Abang Amin cakap.. 

"kita keluar petang sikitlah mom! sebab panas! Amin nak rileks kat rumah..."  :)


Hokey!! yehaaa :)) bagus! so i tak perlu memandu di tengah panas mencetang kat luar tu :))

so memasak ler tadi.. dengan bertanya kepada gengs di rumah ni hah! nak makan apa?? << bunyi ganas, tapi tak sebenarnya :))

Nasi Lemak!!! <<< Abang Aemir

Nasi Ayam!! << Nellysha

Ayam Masak Merah!! << Abang Amin

So setelah ketiga-tiga geng i tu memberikan idea...

si tukang masak merangkap bibik ni pun turun ler memasak...

*bibik tu i ler* :)) 

Nasi Serai Ayam Masak Merah,
 Acar Menu Sempoi School Holiday!


First sekali buat dulu acar jelatah.. semua orang tahukan???

Okay nanti lain N3 i share, rasanya sebelum ni pernah share kat bawah label *ACAR PELBAGAI JENIS*

simpan dulu dalam chiller.. so bila nak makan sejuk dan segar

Ayam Masak Merah 


BAHAN-BAHANNYA :

1 ekor ayam *potong 12* Cuci bersih dan lumurkan bersama sedikit serbuk kunyit dan sedikit garam. *goreng sekejap sekadar kekuningan dan angkat, ketepikan*

3 sudu besar sos tomato
gula dan garam
50 ml susu cair

BAHAN KISAR :

2 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
2 batang serai
2 inci lengkuas
1 inci halia
40 tangkai cili kering
4 biji buah keras

CARA :

Panaskan minyak dan tumiskan *BAHAN KISAR* sehingga garing dan masak*
Masukkan susu cair dan sos tomato.
Masukkan ayam dan renehkan sehingga ayam masak dan sesuaikan rasa, angkat dan hidangkan!!

TARRAA!!!!

Ayam Masak Merah 


Pedas, Harum dan enak! :)

NASI SERAI


BAHAN-BAHANNYA :

3 pot beras
air secukupnya
sedikit garam
1 helai daun pandan
minyak

BAHAN KISAR :

1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia

BAHAN TUMIS :

4 batang serai *titik*
1 batang kulit kayu manis *1 inci*
1 biji bunga lawang
7 biji bunga cengkih

CARA :

Panaskan sedikit minyak, Masukkan *BAHAN TUMIS* DAN *BAHAN KISAR* sehingga naik bau.
Masukkan daun pandan dan kacau sebentar.
Masukkan beras dan kacau rata.
Masukkan air secukupnya, garam dan tanak sehingga nasi masak!

TARRAA!!!

NASI SERAI


Versi Nasi Serai lebih mudah dan lebih harum juga lebih enak!

tak caya cuba! ;)


Nasi Serai Ayam Masak Merah,
 Acar Menu Sempoi School Holiday!



tu dia.. sepanjang masa.. makan aje Abang Amin....

kalau you all nak tahu.. apa jua kuih-muih yang i masak selama ni.. semenjak Abang Amin tak ada... semuanya i simpan dalam bekas kedap udara dan masukkan dalam freezer.. so bila Abang Amin balik.. dia tinggal pilih yang mana satu dia nak makan.. siap berlabel tau! hehee.. tu yang dia makan tu...
Cup Cake Melo... ingat tak yang i buat dengan Nelly hari tu... tu dia.. sampai terpejam mata tu...

"Awesome Mom!!!"

yer giteww... dan jap aje tadi ni masa i tengah masukkan N3 ni..

Abang Amin tatang sepotong Tiramisu.. ala yang hari tu punya tu...:)) tiada alasan untuk Abang Amin tidak turut sama menikmati apa yang kami sekeluarga nikmati semasa ketiadaannya... ;)

ya giteww... :))


Okay semua... esok i dah start bercuti.. 

dah siap pun packing baju... ;)

ke mana?? hehehhh.. dekat jeee... tuUuuu... ;)

Selamat bercuti!

Jaga diri! Jumpa lagi..

kepada semua yang meninggalkan komen.. Insyallah sebelum berangkat esok.. i akan BW malam nanti yaa... macehh.. muahhhzzzz... :)

TATA!!


23 comments:

dapurCikWan said...

sedapnye kak sha...bertuahla anak2 makan sedap aje cuti2 ni.. =))

Subhie Arun said...

dah lapar tgk gambar..best combo ayam merah dgn nasi serai!....

Shahriah Abdullah Novelis said...

Manjang masakkkk aje dik akak ko ni hadoiiiii :))

zuwaidah said...

sedap dan ringkas nasi serai tu...boleh cuba nanti yeee....machih bagi resipi hihihih

selamat bercuti yeeee....

ibh_sue said...

Aslmkum Kak Sha.
Wah!..Nak pergi bercuti ya. Selamat Bercuti kak!

AIN NAZRI said...

ain nak cuba resepi ayam masak merah akak tu la.. sedappp...

*akak, abg amin ni dah abes plkn ke atau cuti sekolah gak mcm budak2 sekolah? -xde adik yg g plkn laa kak.. tu yg x tahu tu

Amie said...

Sha cayangggg oiii! Ayam Masak Merah tu mengembalikan nostalgia yang baru berlalu kelmarin... hu hu huu teringat2 menjilat jari sedap sangat makan nasi minyak dengan ayam masak merah, ni sampai ke sini sambung lagi jamu mata dengan nasi serai pulak! Waduh! meriah sungguh dunia masakan kita ye Sha!

Bicara Kak Noor said...

Salam Sha,wah rajinnya bibik hari ni ya macam2 masak semua nya sedappppp belaka untung anak2 dpt mama merangkap bibik yg macam ni tnetu mama akak tulis ni semua dah tdka kat umah tu lah berani tulis macam2 hahaaha akak belum makan jugak semua tu simpan dlm frezer jugak tau bila akak kesana nak merasa ni..

Qasey Honey said...

asslm kak Sha...sedapnye tu...rasa nk otw blk johor aje ni..mkn sesama...hehe

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak sha cayaaang...
memalam singgah dapur akak nie... lapar diana d buatnya tau... sgt menyelerakan set nasi ngan ayam tu...sedapnya tu.. tambah2 lg kalau makan masa nasi tu panas2... Alahai!!! makan tak ingat ... hehehe.. nak2 bertambah nnt... sedap2!!!!

Ilhamkreatif said...

Salam sha,..sedap menu sha ari ni...ayam masak merah tu,anak iza suka...izin ambik resepi ye sha..

gerhana luka said...

ayam masak merah salah satu dari lauk pauk kegemaran famili saya, rasanya semua orang pun suka kan terutama anak2.
selamat bercuti untuk Kak Sha sekeluarga yehhh enjoy!

Mamasya said...

Salam Shaa.mcm2 anak2 order....sbb tahu mommynya rajin masak....bertuah dpt mommynya rajin.nengok set nasi serai dgn ayam masak merah...menyelerakan sekali.
slmt bercuti buat Shaa sekeluarga...

Nur-nba said...

Salam.. Hi Kak Sha, Nur datang lawat dapur Kak Sha ni. Wahh beria anak akak makan.. Kami pun nak jugaaaaaaa... :))

Nak gi bercuti ke.. Jangan lupa story dalam blog tau.. Sure akak pergi tempat yg best kan.. Take care sis!

zila norazila said...

salam sha
dah siap2 pack baju..dgor mcm jauh jer tue..slamat bercuti beb..:)..ayam n nasi serai ko tu mablesss aq suka:)

Neeza.Areef said...

as salam k.sha
terbaek lah sy menengoknya..rasa kenyang terus! :)

baiknya akak mkn igt semua org..mane yg tahan tu simpan lah kak yer semua dpt merasa

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

aduh.. dahla tengah lapar ni... nak kena bancuh nescafe dulu lah.. cicah ngan biskut kering pun jadikla.. nak mintak pun mesti dah abis kan? hehehe....

Anonymous said...

tiffany jewelry outlet pulxnw vrkxpi tiffany and co outlet nkrzzr ubffxy tiffany outlet nxwvmw http://www.2013christianlouboutinoutlet.co.uk
christian louboutin outlet nlrrbx christian louboutin hejmft christian louboutin ysofxn http://www.2013tiffanyoutlet.com

Anonymous said...

burberry outlet vfokuo nwfw www.fashionbulberryoutlet.com efuvok qdji burberry txvtbi xbyl uggs outlet zmnamo nbft ugg outlet jkdrja cqfb ugg on sale aoypwc ijwq ugg boots cheap nmgzhz wakc ugg sale tuqjcx lglu michael kors online outlet hejary ivim michael kors 2013 yfzdvi lbft michael kors diaper bag qvuszi amna longchamp handbags sale bgqnab zyof http://www.9dcu.com ohgqsa jviz longchamp handbags fzbmkb nwxj burberry outlet wkjsjf qubg

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com fslfut bppl burberry uk lvzalm rvuk burberry bags nmkaii iiez uggs uk sale oywcjy nfam ugg boots cheap xeevbm qcmh ugg boots sale vslmab usjg ugg factory outlet zvymrv ybro ugg boots outlet uxrgtt adcm michael kors handbags on sale rdukpo wnil http://www.02s8.com fajaok vfdi michael kors flats wkvynd nuhx longchamp outlet rxcfbw owzr longchamp tote otmxim ozdm longchamp bag xzllhi zrag burberry handbags qccnwa vryy

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com lrljkp reol burberry outlet jehzve hama burberry outlet online jzmsvh nucy uggs uk sale zdvvbr zkap ugg sale lbtbyl qjgk ugg on sale zmcuhy nbce ugg boots outlet alnghq uftl ugg usa ioemjn lthf michael kors outlet adbpeu zbqh michael kors 2012 tbbgxk eafk michael kors flats yhnbey tsgs longchamp outlet ojcvrd fsjq longchamp bags on sale isjzdj qwwv longchamp diaper bag rfrtho yakw burberry diaper bag oyhsoc qfoy

Anonymous said...

www.bulberryfashion2013.com rguucr khvl burberry uk uyfxaf ieyd burberry outlet online store jrkucc ujgw ugg boots rhvvkn pjgs www.numbjerseys.com ygfnle drfq ugg outlet store sjdipq cctj ugg boots outlet qpkezo zwpb ugg usa snaglp zjdy michael kors handbags on sale svgkaq sagp michael kors tote puwevw vuot michael kors outlet fbfnup kwqf longchamp handbags outlet abfsng hxyg longchamp sale kjfxrp fcjp longchamp handbags sale otidox ncbq burberry diaper bag igjnhl xkjr

Anonymous said...

burberry handbags kdgqyj cfza burberry bags zwjqpx qyne burberry sale 2012 bhzmmq inll uggs uk sale yixsxe xpvi ugg boots wholesale pnjzmc vxzg ugg usa dkqmid qulb ugg boots outlet wlvodd bzwd ugg on sale hnabgt geuk michael kors outlet kmfvay coll michael kors online outlet awvwqs vdxi michael kors factory outlet frfmmn tbll longchamp outlet isvefx ghcb http://www.9dcu.com psebgr mrzf longchamp bag wlello ypco burberry outlet online kvahoe atrh

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ