ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Wednesday, May 2, 2012

Selar Kuning Masak Kicap Since 1982.. Zass! Tiss! Tusss!!!


Assalammualaikum.. Salam sejahtera dan selamat menjamu selera.. wahh.. ko tengok! nama menu hari ni begitu sekali! ala-ala 80an punya resipi ni okeh... gini ceritanya....


1982... lauk ini adalah lauk pertama yang ku coba memasak hokeh! lauk kicap ala-ala bodo aje giteew... apa taknya.. semata-mata kicap manis aje.. yang lain tu cuma di hiris dah... apa rasanya sha?? dah tu kalau dah kicap manis sentengah botol... dah tentu ler rasa kicap semata! muahahahahaahh << eksesais rahang dan mulot k....


Usia masih kecik beno i dah kena turun dapur bantu bonda ekk.. sebab usia i dengan abang dan kakak.. jauh no mantulnya hhehee.. masa akak dan abang masa tu dah masuk asrama penuh.. so rumah yang tak penuh tu cuma i aje yang ada.. adik masih kecik haper dia kisah nak kedapur ya tak... usia 6 tahun.. i dah tahu siang ikan selar kuning.. peh! memang aje kusuka beno! apa taknya dapat pegang pisau... wahh... banyak ku siang ikan selar tu ekk.. tapi banyak lagi jari yang terkelar dek pisau! masa kecik dulu.. kalau luka mana ada handyplast memacam rupa dan warna tu.. bila terluka.. hahh.. siattt kain batik lama.. balut kan.. hah! cenggitu... tak pulak melalak.. suka lagi ada! ko ada?? hehehehhh...


So bila usia 6 tahun dah mahir bab siang-menyiang ikan tu kan.. udang ko jangan cerita.. sambil tido pun boleh ku kupas kulit udang tu hahaha... so bila dah masuk aje usia 7 tahun wahh.. mulalah nak mencuba memasak.. dengan niat ikhlas kelentang-kelentung kat celah dapur.. tetiba zass! ketis! kena ceku dengan bonda! jangan memain bonda i garang giler! masa i kecik.. sekarang tidak lagi... hahahha... so takut kena cubit dan ketil tu.. tiap kali bonda masak.. i mesti tolong.. tengokkkk dari jauhhh.. sambil tangan tu dok menggunting cili kering kekadang naik sampai 2 kelo bonda borong! zalim tul! baikkan.... skill tu okeh.. skill.. hahahaa <<< kisah bersambung.. meh masak dulu meh...

Selar Kuning Masak Kicap Since 1982

1/2 kilo ikan selar kuning
*cuci bersih, lumurkan bersama sedikit garam dan serbuk kunyit, goreng dan angkat*

BAHAN HIRIS :

1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 cm halia
1 batang serai titik
2 batang lada hijau
2 biji tomato
daun sadri

BAHAN LAIN :

300 ml kicap manis *setengah botol hengko ku sukat tadi!*
1 sudu besar cuka 
gula dan garam
minyak

CARA :

Panaskan sedikit minyak dan Masukkan *BAHAN HIRIS* sehingga naik bau.
Masukkan *BAHAN-BAHAN LAIN* dan renehkan.
Masukkan ikan goreng dan sesuaikan rasa.
Angkat dan hidangkan!!!

TARRAA!!!

Selar Kuning Masak Kicap Since 1982


Inilah lauk pertama yang ku cuba kat celah dapur tu hah!


taklah hasilnya macam hasil sekarang ni hahaha.. eishh dulu siap ada lada bunga ku potong ekk.. pastu pijo sampai ke malam! muahahaha


lawankan dengan sambal belacan dan ulaman... wahhh.... dulu ada petai... tapi bonda tak bagi makan sebab dia kata budak kecik tak boleh makan time sekolah! peh.. sekarang boleh pulak hahaha


baki hidangan malam tadi.. sup daging.. ku hangatkan aje.. wahh tetiba boleh lama menghadap blogs!


sambung kisah >> heheheehh... okay lepas i masak tu.. bonda masa tu kerja..so bila dia balik.. dia bukak tudung saji ada lauk kicap! terkejut monkey bonda masa tu tauuu.. wahhh... i senyum sumbing giteww bangga tahap dewa pun ya!!! pastu bonda tanya... "Banyaknya masak.. ikan selar ni ada lagi tak??" i pun dengan confident wajah penuh bangga terasa diri sebaya dengan bonda masa tu kan kan... "Tak ada.. masak semua.. takut tak cukup!" Tisss... Tesss.. Tuss.. kena ketil dan ceku muahahhaa.. sebab apa tau.. sebab.. bonda nak buat ikan masin kat semua ikan selor kuning yang telah kesemuanya ku hidangkan bawah tudung saji! pehh.. hah! gelak ler yer.. beritahu bonda kang kang... haaha...apa pun... selepas itu.. bukan sahaja lauk kicap bodo tu yang ku masak... peh! pizza itik pun pernah ku masak.. yang tu nanti i cerita... hokeh!


Pstt.. buah apa tu??? wahhh tengah musim kat rumah i sekarang ni.. petang nanti kita sambung ekk... dah siap berkukus.... petang Insyallah i share resipi sedap NooOOO... you all tak rasa memang ler cakap "Yer ker sedap?" heehe.. i janji kali ni tak ada kisah zaman dulu... sebab makin banyak kukisahkan dulu2 terasa diri kian antik giteww....


see you soon!!

TATA!!

22 comments:

Watierman said...

Salam Dik Sha..kelakor !!Kena ketil kang baru tau!!hrmmm dok ngukus apa tu agaknya!!1982..Akak dah dekat nak habis sekolah dah tu!!Tapi main pisau pun tak pandai lagi....!

Faiz said...

kak sha, emm memang macam lauk kicap yang kita makan masa kecil-kecil dulu la..

buah per tu eh?..tak sabar nak tahu nih

izahdaut said...

kak shaaaa...
hehehe padan la akak setanding chef chef..sebab dari kecik dh pandai masak. kalau saya dulu2 mmg mak strict jugak. mesti ank2 perempuan tolong kat dapor. retik ikaanbilis ke.. gunting2 cili ke.. siaang2 bawang ke..tumbuk2 cili ke.. mesti tolong jugak kt dapor.. tak ler mcm skrg budak2 dilrng ke dapor takut bahaya.. hehe tapi apa kesah. skrg banyak pusat2 pengajian chef2. kalau trasaa nak pandai masuk jek beljor kan. tapi rasnya sentimen belajar ngan mak mak ni lain value dia kn kan kan...

Shahriah Abdullah Novelis said...

SAlam Kak Watie cayang hehhee... kang kena ceku kang! hahhahaha

Yer laa kak watie beza sha dengan kakak dan abang 7-8 tahun.. sha aje yang ada kat rumah tolong bonda heee..

tu baru kisah pegang pisau aje tu.. belum yang pegang lelain tu hahaha

tq so much kak watie muahhhh

Shahriah Abdullah Novelis said...

Faiz.. betul tu nilah lauk yang kami biasa makan dulu2 simple tapi banyak kisah di sebalinya hehhee.. maceh dik

Shahriah Abdullah Novelis said...

Izah daut adikku yang comel.. suka hakak sebab komen dah tak kena spam lagik! nak kena buat kenduri tu hehehe...

yer laa.. masa kecik dah reti ke dapur.. zaman sekarang mana ada.. bimbang anak2 ke dapur pegang pisau hehe...

muahhhhzzz tq dear,...

Chik Mimi said...

wah saya ikan selar kuning mmg jarang beli ,tengok lauk kicap kak sha ni erm terjatuh chenta la pulak

rumah saya pun mulberry tu duk berputik

Yatie said...

Adoyaiiiii Shaaaaaa...Assalamualaikum, tngk tu buat akak tergelak sorang2 depan lappy ni tawwww...suka betul baca kisah Sha ni tawwww..yg tahan bab ketisss dan ketillll tu..hah ambek kawww, nape abeskan ikan selar mak tu, ingat sedap sangat ke masak kicap tu,siap takut tak cukup lagi...klakor betullah Sha...hah3, mak nak buat ikan masin kegemaran mak oiii...adoyaiiii tak tahan gelak, sampai berdekah2 akak ketawa sorang2 ni tawww...

btw mmng ikan selar kuning inilah juga lauk akak hampir setiap hari masa dolu3 taw..masa tu tak kisah lauk ikan kecik2 janji lauk ikan..dari takde lauk...nak cakap apa kan...he3..

Amelia said...

Hi my dearest, sori lambat sampei, ada manyak kerja kat ofis.

I miss 2 hari punya n3, so I bawa bib 1/2 dozen in case... you know, I know lah.LOL

I suka ikan selar goreng or masak asam pedas. Masak kicap tak pernah cuba lagi, tak payah cuba masak lah. Buat penat aje, I sekarang sudah tau mau singgah pondok siapa untuk lauk ni. hehehehe

Have a nice day, regards

ummiaisyah said...

kak sha..kalo sy..masak kicap ni dulu,kini dan selamanya!

Asyifa Mustaffa said...

As salam Kak Sha,
Menu kita sama la hari nie...ngeh3...tang ikan je yg samanya....sy pnya ikan selar goreng berlada buh tomato...hehe....
anak x brapa nak terima masak kicap nie...x pedas katanya....tp slalu kalau dah x de idea..masak kicap ler pilihan utama.........:)

zila 4ever said...

salam sha
he he heee..ko klu bercerita mcm dulu jgk kan..ikan selar tue pebret aq sha..masak apa jew pasti langsai..sha abg amin dh gi lom?..jgn sedeyy2 lg tau.:)

ibh_sue said...

Aslmkum Kak Sha..
Heheheh..lawak betul la akak ni..Senyum tau baca celoteh akak.
Masak kicap mcm tu la paling senang and paling cepat..i like it.
Kak!..ada tanam pokok mulberry ya..Wahh!!..suka tau..boleh hidup ya..Nak cari benih jg la..

gerhana luka said...

bila baca kisah Kak Sha pegang pisau ni kan teringat saya kecik2 dulu selalu curi2 masak bila mak pegi kerja konon2nya nak belajar masak la nyaris tak terbakar rumah saya ngan kakak kerjakan... hee.. sedar2 periuk hangus, jawabnya bila mak balik kena rotan kami dua beradik.

Shahriah Abdullah Novelis said...

Chik Mimi hahaa... dik ni resipi zaman kekanak baru belajar nak memasak.. tadi malas nak masak tu masak camtu je.. ehhh laku dik aii...

Wahh nanti bolehlah cuba resipi caramel mulberry kak sha tu ya... tq dear muahhzz

Shahriah Abdullah Novelis said...

SAlam Kak Yatie hahahaa.. gelak sesorang ke?? haisshh bebaik nanti jiran dengor malu hehehee..

yer laa kak Yatie lepas tu bonda tak bagi masak dah..dia suruh goreng telur aje hahahahha

Shahriah Abdullah Novelis said...

Ummiaisyah yer betul tu dik.. resipi sepanjang zaman, kicap oh kicap! hehhehe

Shahriah Abdullah Novelis said...

Hi! Amelia cayang hehhehee... yer lho.. datang jangan bawa bib bawak gebor hahaha...

Wahh nanti boleh cuba ley ini resipi malas punya olang saja boleh bikin hokeh..

cayang you muahhzzzz...... muahzzzzz sampai tertido celah tong gas!

Shahriah Abdullah Novelis said...

SAlam Asyifa... yer betul tu.. kalau malas nak masak.. yer lauk ni lah yang terlintas di kepala heehheeh.. tq muahzz

Shahriah Abdullah Novelis said...

Zila cayang hahhaa.. dulu pun aq cam tu ekk?? wahh terlupa sudah..ingatkan dulu aq sopan hahaa..

Yer laa.. abang amin dah pergi.. okay dah sekarang ni sibuk manjang...

muahhzzz sayang zila :))

Shahriah Abdullah Novelis said...

ibh_sue hahaha.. tq dear..

haah pokok tu mudah aje nak tanam..guna batang dia cucuk dah... sebulan dah tumbuh daun.. kalau tak tumbuh tu tandanya pokok tu tak hidup okeh hahhahha

Shahriah Abdullah Novelis said...

Gerhana Luka ahahaa.. wahh setakat periuk terbakar hangus tu akak dah biasa dah.. kena rotan pun dah biasa.. tapi bukan dengan kakak..sendiri punya kerja hehehhee

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ