ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Saturday, June 16, 2012

Jem Durian Ala Bonda Style... Now Momma Style


Assalammualaikum.. Selamat Petang semua.. :) Macam biasalah yaa... i nak minta maaf kepada semua teman-teman yang duduknya jauh di perantauan sana tu dan juga kepada teman yang tidak gemarkan durian.. manjang beberapa hari ini.. manjang resipi durian aje yang bakal ku kongsikan buat semua.. :D


Dengan alasan.. sekarang musim durian di kampung i ni hah!
dan untuk makluman setakat ini i masih belum jemu lagi.. masih boleh handle bau durian :))
sok lusa kalau dah jemu memang jangan harap i masukkan resipi durian lagilah yaa..

Sebelum ni musim durian di kampung i jarang nak pelbagaikan dek kerena masa tu kekadang jatuh time bulan puasa.. so manjang tak berkongsi ler jawabnya..

so peluang yang ada ini semestinya i akan cuba seberapa banyak resipi yang hasilnya dari RAJA BUAH>>> DURIAN... ya giteww... :D

juga untuk rujukan anak menantu i kemudian hari nanti Amboiiii :))

Jem Durian Ala Bonda Style...


setiap kali tiba musim durian, my beloved bonda tak pernah miss punya buat jem durian.. dulu Arwah Ayah yang rajin buat.. so sekarang ni turun pulak kat i.. dulu i tolong kacau aje.. sampai pekat naa.. lenguh tangan hehehe.. :D

Kalau ikut resipi bonda kiranya zaman dulu punya resipilah yaa..

sukatan gula dan durian adalah sama ukuran dan sukatannya..

contohnya : 1 mangkuk durian = 1 mangkuk gula pasir

so terlalu manis..

i ubah suaikan sikit bior tak manis.. tapi pekat sebab i tambah air cikit aje.. tidak ku kisar sebab i nak buat Bonda punya style.. rustic aje gitewww.... 


setiap kali Pak Habibi kupas durian.. i ngap! yang mana tak habis tu i masukkan dalam tupperware.. kedap dan masukkan dalam freezer..
bila dah banyak bersusun macam kat atas tu sampai dah tak muat esbok!

hah! baru ler ada kesedaran nak membagaikan :))


Mula-mula sekali, keluarkan isi durian dari dalam tupperware tu yerk..


pisahkan isi dari bijinya.. jangan terkena kulit biji tu tau.. nanti pahit dan kelat.. dan tak cantik macam bersampah aje rupa dalam jem tu nanti.. ya gitewww :D


ya ini isi durian yang telah terpisah dari bijinya awww :))


Sukatannya : 1 mangkuk durian = 1/4 mangkuk gula + 50 ml air

i ubah suaikan so tidak ler tertalu manis yaa ampun!


masukkan ke dalam kuali dan kacau... 5 minit pertama macam tu rupanya... *api sederhana, sentiasa di kacau, TOLONG JANGAN BERBUAL DI TELEFON YA!*
*peringatan untuk diri sendiri* :))


kacau lagi... 10 minit punya kacau tu yaa.. i guna senduk kayu.. lebih best! wahh giteeewww :D


selepas 15 minit.. kian pekat dan warna kian jernih ala-ala kehijauan pucat aje giteeewww


selepas 25 minit... warna jem lebih jernih, pekat dan waduhhh... sedap baunya yOuUuu aiii :D

TARAAA!!!

Jem Durian Ala Bonda Style... 
Now Momma Style


mudah, ringkas, langsung tak melengas, sebab buat dengan penuh rasa kasih sayang awww :D


setelah sejuk masukkan ke dalam balang kaca... mudah aje tu kan kan.. ;)


jem durian dalam balang kecik tu i punya.. :)

jem durian dalam balang besar tu untuk bekalan Abang Amin makan bersama kawan-kawan kat dorm dia di PLKN tu nanti... :)

belikan roti gardenia 4 bantal! pepandailah kekanak tu bantai! reramai nanti :))


Apa tewwww??? ;) ;) ;)

you all kena buat dulu jem durian tu dulu ekk... next N3 nanti i share..

Kuih ehem! ehem! tu i dah siap buat untuk bekalkan Abang Amin & kengkawannya.. ;)


Props yang i guna celah botol tu.. bunga telur masa pergi kenduri kawen aritu.. kutiskan reben tu.. dan buh kat balang tu hah!


Juga buah durian sebagai props.. siap bereben jugak tu.. awwww :)) :D

Jumpa lagi.. kawan-kawan muahhzzz

TATA!!

24 comments:

dapurCikWan said...

owh...buat makan ngn roti??nak2! ;))

balqees dairy said...

salam Sariah, dah beberapa kali nak singgah tapi tak sempat nak menyapa...tq sudi follow akak.Akak sangat meminati u....orang muda berjiwa besar,pandai serba serbi syabas diucapkan.Salam perkenalan

Shahriah Abdullah Novelis said...

CW cayang adikku.. muahhzzz ya sapu kat roti calit kat jari pun boleh janji ngap! hahahahahaha :))

Shahriah Abdullah Novelis said...

W'salam Kak Balqees... tq so much.. cayang akak.. tq yaa atas pujian tu.. sha main pepondok aje kak hehehee... salam perkenalan juga dari sha buat akak.. muahzzz :)

Wani said...

assalam kak sha.. tak pernah wani buat jem durian tapi bila tengok kak sha buat jem ni teringat arwah nenek selalu buat lepuk durian masa zaman kanak2 .... zaman sekarang ni susah nak cari lepuk durian .. berderet kak share resepi guna durian...nampak gaya kena p cari durian hi3

~Sweet Honesty~ said...

ohh kak..mcm tu je ke buatnyee.. ingatkan berperisa bagaii kan.. hihi..

gerhana luka said...

segalanya tentang durian ya Kak Sha... cantik2 durian tu ya. betul la kalau mak saya pun bila buat jem durian cam Kak Sha tu sukatan gulanya mesti sama banyak mmg manis giler tapi tahan lama kan. jem durian tu simpan bila musim durian dah abis boleh gak dibagaikan jadi kuih muih.

norlieharumaini said...

nak 1 tupperware... sedap tu sapu roti

Shahriah Abdullah Novelis said...

Wsalam Wani cayangg.. lempuk ya dik.. betul tu sama dengan cara nak buat gula durian cuma di kacau lebih lama lagi.. sehingga betul2 kental dan boleh di gentel gitu.. Insyallah nanti akak share macam mana nak buat lempuk yaa.. tunggu... :))

Shahriah Abdullah Novelis said...

Sweet cayangg ya macam tu dik..mudah dan ringkas aje kan kan..:))

norlieharumaini said...

nak 1 tupperware... sedap tu sapu roti

Shahriah Abdullah Novelis said...

GL ya betul tu... lebih banyak gula lebih tahan lama... tapi ni untuk ngap jamtu hehhe... tq dear.. betul tu boleh buat kuih tart lepas ni kan kan..:)

Shahriah Abdullah Novelis said...

Kak Norlie 2 tupperware pun boleh.. tq :)

Bicara Kak Noor said...

salam Sha,ada tak utk akak ni akak sedang nunggu dari petang tau belum sampai2 lagi heee

Mamasya said...

Salam Shaa.mmg lah Shaa buat sy nanges nengok buah durian sbb nya mmg peminat no 1 durian.dg jem doyan tu sedap cicah roti...dpt jamu mata je ni...hu..hu.

Shahriah Abdullah Novelis said...

W'salam Kak Noor cayangg muahzzz ada kak noor posmenya yang tak datang datang heheheh

Shahriah Abdullah Novelis said...

Mamasya aloloooo ciannya dia tak pe jamu mata dulu yaa. sok dah balik m'sia hah pulun sakan jem durian tu..:))

Nur-nba said...

Wah kelass... siap ada reben kat buah durian tu..

Hmmm tak berkelip mata ni tengok gambar2 akak.. Sedapnya.. :D

Balqis Nazid said...

Salam kak sha yang manissss....

Percaya tak saya tak makan apa pun dari durian kecuali tempoyak. Tak tahu napa.
Kalau terbau lempok atau jem durian memang loya tekak ni.
Buah durian baru 2 tahun ni saya makan... Tapi selalunya lepas makan durian saya akan sakit perut tahap gaban... Penyudahnya kena inject... Memang sakit... Tak tau napa...
Sayang kalau tak boleh ngendeng jem ni kan..kn..kn...?
He..he...

Amie said...

Nak join makan 4 bantal roti gardenia cicah jem durian dengan abang Amin.... ha ha ha hhh

Phong Hong said...

First time saya dengar pasal jem durian. Mesti sedap ni, saya peminat durian.

ogyep yummy mellow said...

sedapppppp.... postlah sebotol dua kat ogyep... tak pu, pelawalah gi dusun durian tu...

pasti akan tidak ku sia-siakan walaupun seulas...

~azillakhalison~ said...

kalau kat rumah,kitorang makan dengan biskot lemak..biskot tawar cap pingpong..sedap betol la..huhuh...

kitorang panggil gula durian :))

Wattie said...

Salam Sha,
Kita kat sini dok nangih dah ni pasai kita tak makan deghoyan....huhuhu....jamu mata ajalah...

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ