ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Friday, June 15, 2012

Pulut Kuning Serawa Durian


Assalammualaikum... Selamat petang semua :D Awal-awal i nak minta maaf pada kengkawan yang duduknya jauh di perantauan dan juga yang bersekutu dengannya.. Al-maklumlah sekarang ni memang tengah musim durian kat kebun i tu.. banyak naaa... tentang kisah kebun durian dan pokok durian tu lain N3 nanti i tunjuk gambar ehh... sekarang ni musim tengah panas betul! tak larat i nak jengah kebun tu dengan mengendong kamera i celah leher :)) di harap bersabau... macehhh.. tu yang i sayang kat you all taw :D


Malam tadi i dah rendam pulut kuning dengan serbuk kunyit.. pagi tadi i toskan.. buat tak banyak, dengan niat nak pulang mangkuk jiran i.. kat rumah ni tak ada siapa pun yang suka serawa durian.. so i share dengan jiran i yang tersayang tu ;)

1 1/2 cawan pulut + 1/2 sudu teh serbuk kunyit
*rendam semalaman dan toskan*

Cara :
Rebuskan pulut bersama :
2 cawan air
sedikit garam
1 helai daun pandan
Tanak sehingga masak


Serawa durian ni.. i masak pun tak banyak.. sekadar lepaskan gian i dan jiran i yang gian jugak tuh! :))

Kuah Serawa Durian


8 ulas durian kelas A++ :))
400 ml santan pekat
40 gm gula melaka
1 sudu gula pasir
sedikit garam
1 helai daun pandan

CARA :

Campurkan kesemua bahan-bahan di atas, dan renehkan di atas dapur dengan *api paling kecil*
Tak perlu sentiasa di kacau, jadi tolong pastikan api *kecil*
sesuaikan rasa, setelah durian sebati dan kuah pekat.
Angkat dan hidangkan!!

TARRAA!!!

Kuah Serawa Durian


semua orang dah pernah masak serawa durian. 
Kali ini i sukat betul-betul supaya resipi serawa durian ini akan mudah bagi sesiapa yang belum pernah mencuba!

Pulut Kuning Serawa Durian


i cuma tepikan cikittt aje... untuk i makan sorang :D 


selebihnya suruh Nelly hantar rumah jiran i...

"Nelly jangan lupa kirim salam cayang kat Tok Ana yaa.."

itu pesanan i pada Nelly masa nak hantar rumah my jiran :))


"Momma.. Tok Ana kirim salam... dia cakap Tq!"


Ya begitu jawapan dari jiran kesayangan i... :))

Pulut Kuning Serawa Durian


Selamat mencuba kawan-kawan... :D


Teera-mitsu.. my beloved catz.. dah kurus kering! sebab rindukan abang amin <<
alasan! sebenarnya tak de siapa yang memanjakan dia.. baru lepaskan dari kandang...
lepak baik punyer! AloOlOooooo


Props i hari ini.. sekuntum bunga plastik i kutis dari bakul bunga! :))
dan daun pisang :D


Jumpa lagi!

TATA!!


19 comments:

myda_ahmad said...

suka2 banget durian,but mr hubby x suka mkn inikan pula baunya,langsung xleh sikit pun menusuk hidungnya..nanti mulalah mr hubby bising....
kalau teringin sgt2(kalau terdesak),beli & cepat2 terus buang jauh2....
amboi!sedapnya serawa durian nie,lg2 mkn bersama pulut....mkn cicah lempeng pon sodap.....

norhanim md zain said...

Salam sha..wah best nie serawa durian..terliur tengok ulas durian yg tergolek lemak manis dlm mangkuk tu..sedapnyaaaaaaaa:-) photo terbaik

Nur-nba said...

Salam.. Perghh sekali menangis tengok menu Kak Sha... Waaaaawaaaaaaa... :(

Kak Sha dah sihat? Jangan makan durian banyak2 je..

Kalau durian tu banyak bebenor, ingat2lah kawan2 blogger yd dok JB ni... hehe (gurau je..) Comelnya meoww tu.. Nur pun suka kucing.. :)

kasihredha said...

salam sha
glup glup telan air liur..sambil buat muka kesian supaya dapat semangkuk..hihi
alala...comeynya terra mitsu (ingatkan tiramisu biscotti..hihi)
siannya rindukan abg amin

inahar ali said...

huwaaaaaaaaaaaa..tangkap nanges tengok wehh!! baik akak lariiiiiiiikk!

CitarasaKu said...

Salam Shahriah...menu mengancam jiwa..time panas panas gini arrrgh durian pulak. Tapi bila di buat camnie boleh makan tak berapa panas badan jika makan fresh camtu saja...hehe siap deman. Saya tunggu buat tempoyak walaupun bukan org perak tapi saya dah jatuh cinta dgn tempoyak haha

dapurCikWan said...

yeay,..dah dapat makan duyan ;)) i like...cw datang nak mintak pulut kuning ckit... ckit pun jadi la...

Chah said...

kak sha! terserashi bershama kiterr.. yelah dah musim deroyan sana sinus..hehehe kat dapor aipun tengah semerbak ngan bau serawa doreyan...:)

Amie said...

tengok serawa durian Sha... teringat serawa durian yang wawak kak amie buat di bukit kucing, adeeeehhhh enak banget, masa tu wawak hidang sama lempeng!

tun_telani said...

sedap!! sedapp!! sedappp!!!!!!!!!!!!!
weeee~~~~~ esok nk balik kg, hopefully ada byk durian ^^

Bicara Kak Noor said...

amboii Sha cayang dok tayang serawa doroyan lah pulak ni dah lah akak dah bertahun2 tak makan macam tu sbb pertama anak2 dah hubby tk reti nak makan hanya akak sorang ja yg makan jadi lebih baik takya buat lah,membazir je kalau makan sorang tkde selera,baik semanggok akak pun nak jadi jiran Sha jugak ni heee

anymz said...

salam sha,mmg musim buah doyan skang ni sha..sana sini sinun doyan..hehe
akak mmg suka makan serawa doyan.makn dgn roti pun takpe..sodappppp

Qasey Honey said...

aduhhhh sna sni duk mnayang resepi durian...semua nmpk sedap2 jugak..terliur sudah..

gerhana luka said...

alahai Kak Sha meh saya tolong makan serawa durian kik.kik.kik.. kalau kat rumah saya semua orang suka tambah lagi anak2 saya ni tak cukup semangkuk serawa durian tau.

~~zana@pb~~ said...

Ayat memula tu mcm menyindir kakpb je? hehe...kat sini belum nampak lagi durian merata2 walau di sana dah meriah, mcm nak raya durian.
Elok pun kalau takdeeee (nada org jeles) bila ada nanti nak melantak tak cukup sebiji.

Sha...poskan si Teramitsu tu kerumah akak, geram nengoknya, rasa nak gunting misai dia tu.

zuwaidah said...

ohhh tidakkkkk....semalam pun baru pekena durian..pagi ni tgk blog cik sha ni pun ada dorian jugak yaaaaa. Alamat kita berkipas ler panassssss makan durian ni kan. Adeyyyyyy
tapi alhamdulillah dah merasa durian yang lemak manis.

Rohah said...

Fu Yooo...MaNtop tengok kuah durian tu haaaa. mlm td dah order ngan HABIBI suruh bli durian nk buat serawa..pakat2 syok nak makan ni..tak sabarrrr!!!

Gallery MamaMimi said...

sedapnya kak serawa durian tu huhuhu....teringin nak buat tapi saya sorang kena perabih huhu...hantar rmh saya sket ble :)

Gallery MamaMimi said...

sedapnya kak....hantar rmh saya sket ble :)

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ