ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Thursday, June 28, 2012

Rengginang Si Inang Inang..Resipi Arwah Ayah


Rengginang Si Inang Inang..
Resipi Arwah Ayah
*AL-FATIHAH*


BAHAN-BAHANNYA :

1 cawan pulut *rendam 1-2 jam dan toskan

1/2 cawan air

1 sudu besar garam + 1/2 cawan air *bancuh sehingga larut*

pewarna : merah, kuning, hijau *atau pilihan anda*

daun pisang dan dulang

pengukus dan loyang

CARA :

campurkan air dan pulut ke dalam loyang dan kukus sehingga tanak.
Sebaik sahaja tanak angkat, 
bahagikan beberapa bahagian dan warnakan.
ambil pulut satu sudu besar *ikut saiz yang anda suka
buat bentuk bulat *gunakan mulut gelas*
sambil itu ratakan pulut dengan air garam *sedikit sekadar mencecah atau renjis sedikit di atas permukaan pulut* 

alaskan dengan daun pisang dan alaskan dengan dulang, jemur sehingga kering. *beberapa hari, bergantung pada cuaca*

Setelah kering boleh simpan di dalam botol kedap udara.
Jika teringin.. panaskan minyak dan goreng!

TARRAAA!!!

Rengginang Si Inang Inang..
Resipi Arwah Ayah
*AL-FATIHAH*



Dulu masa hayat Arwah Ayah ada.. inilah kudapan kami masa kecik dulu... resipi ni pun i minta dari bonda...
memang sedap, lemak dan garing, sejenis kudapan yang tidak memuakkan dan tidak menjemukan!!

nama Rengginang Si Inang Inang..
kata Bonda bahasa orang jawa.. sila betulkan kalau silap yaa.. sebab bonda i bukan jawa.. Arwah Ayah yaa.. nak rujuk tak ada pulak yang pakar kat rumah ni.. :D


rengginang yang i goreng untuk kudapan di rumah ni pun i beli masa ke Melaka haritu.. :D memang sentiasa ada stok.. sebab dah tak ada sesiapa yang nak membuatnya.. beli lagi mudah.. kan kan bila teringin tinggal ambil dan goreng :D
so resipi Arwah Ayah ni pun i minta dari Bonda.. untuk rujukan i masa akan datang.. dulu i lah yang tolong tepek-tepekkan pulut tu tau.. buh memacam warna siap berdot-dot lagi :))
panjang kisahnya.. kang tulis panjang lebor dah melalak pulak dah ni hah! :(


hari tu ada kengkawan ada yang bertanya...dan ada yang memuji terima kasih ya.. biasa aje tu..
Okay tentang ruang tamu kedua rumah i ni yaa..
betul i memang sukakan warna terang... especially warna merah..dan hitam :D
dah 3 tahun setengah tak berganti cat dinding.. Insyallah dalam waktu terdekat semuanya akan bertukar wajah 100% sebab tu i dok share aje gambar ruang tamu kedua i ni.. sebab buat kenang-kenangan :(
dah jemu dengan warna merah.. walaupun rumah nampak begitu elegant! cecewahh :D
warna apa? perabot apa? tunggu yaa... ;)


Okay tentang Acuan bundt ni pulak i memang baru beli...
dan baru aje ku rasmikan kan..:)
ramai yang bertanya juga.. di mana i beli...



Okay i beli di kedai bahan-bahan menjual bahan-bahan kek di Taman Perling Johor Baharu...
yang mana bukan tinggal di Perling atau JB tu bolehlah cari di kedai2 yang menjual bahan-bahan kek yang besar.. Insyallah ada..~Wallahualam~ mahal jugak acuan bundt ni.. RM68.. setelah diskaun.. RM60..
nak kena buat 60 jenis kek guna acuan ni baru ler balik modal :))

Marble Bondalicious 3 Rasa 
Khas Buat Bonda Tersayang



ini dia hasil kek dengan menggunakan acuan bundt tu yaa.. hasilnya tak ler berapa smooth.. may be penggunaan kedua lebih molek.. kononnye :D

 untuk resipi  Marble Bondalicious 3 Rasa 
Khas Buat Bonda Tersayang



Hah! dengar cerita nak makan angin?? betul ke??
Wallahualam.. Insyallah dengan IZINNYA..:) Aminn :)





Syukur Alhamdulillah..
 sekarang ni i masih sibuk.. Alhamdulillah juga.. sebab berjaya juga i datang bertandang ke rumah kawan-kawan semua yang meninggalkan jejak.. jika ada yang i tak singgah tu sabar yaa.. Insyallah akan ku jejaki anda semua.. cayang kat you all.. muahzz..
jaga diri.. taw! :D

TATA!!

23 comments:

dapurCikWan said...

owh rangginan!!teringat kat bibik la..tetiba .dulu bibik selalu buat ni kak..sedap ni..1 balang untuk cw sorang je... ;))

Shahriah Abdullah Novelis said...

Betul tu CW sedap sangat kan.. tak muak leka kalau tengok tv mengunyah... namanya bedal ajelah janji bunyi sama hehehee

eiramalik said...

wahh..kak...saya suka sgt makan kuih inang ni, pandainya akak buat....saya klu balik melaka dulu. selalu singgah beli kt bemban...hihiiih...

Delima Zamrud said...

sedap kuih nie, D5 ade beli mase pi melaka tu sempat masak 1 kali jer pastu jd hiasan dapur sebab malas nk goreng ekkekekkek..

gerhana luka said...

ya la Kak Sha kita pun sama beli je nak membuatnya malehh kik.kik.kik tapikan saya teringat masa kecik2 dulu mak selalu simpan baki kerak pulut (tanak guna dapur kayu sebab tu berkerak) yang tak habis dijemurnya pastu simpan bila nak makan goreng je buat jajan kami adik beradik. rasanya sama je dengan rengginang yang kaler2 gini. nak lagi sedap mak sira ngan gula berebut kami makan tau... nostalgia sungguh la rengginang ni.

ibundo said...

salam sha..
bundo pun beli je kalau nak teringin nak makan. Dulu bibik rajin jugak buat.Sekarang ni sebab takde permintaan dia pun buat dono je haha..

ibh_sue said...

Aslmkum Kak Sha..
rangginan ni sedap, sue pun suka beli simpan buat stok kudap2an jg..
Hadoiii..rindu nak membaking.Tapi still tak sempat lagi...Geram ja tgk kek akak tu. Cantik and so yummmyyy

Mas said...

Assalamualaikum kak....
mas pernah makan kuih ni...
tapi lupa namanya..he3

cantikk beseri2 rangginan tu kak..

Asyifa Mustaffa said...

K.Sha.....
thx rsepinya.....sy mmg suka mkn nie....slalu beli yg dah siap tu....x tau plak cam mudah jer nak membuatnya....bole cuba nie 1 hari nnti....

Rumah akak....mmg cantik...:-P

bekas tu pun mmg bekenan sngt.....hehe.....

umi's cup cake said...

Salam Kak Sha Sayang,
umi selalu beli dan goreng je...tak pernah buat pun

Rai said...

masa kecik dulu mak selalu goreng rengginang ni..tapi yg mak buat tu takde warna warni pun..tu pun layannn makan depan tv..

agak2 muda mudi zaman sekarang kenal ke tidak dengan regginang..

Ucu Faridah said...

bila baca rengginang kalau x de gambar memang x ingat snak ni..
selalu beli...tapi yg tak syol tu time menggoreng kalau tak perasan api kuat alamat hangit lah rengginang ni..kan k, sha cayannnngggg ketat222...

ohhhh...nk jln jauh yer....sampai hati tak ajak tau....nanti beli ole2 banyak2 tayang kt kita orang yer...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam sha...
akak suka resepi2 tradisi mcm ni... walaupun tidak semua yang sempat dicuba.. tapi akak suka simpan resepi2 lama... t.kasih ye sudi berkongsi.. ada kerajinan nnt boleh dicuba...

zila norazila said...

salam sha cyggg..wahhh dh lama x mkn kerepek nie..mkn dulu2 masa kecik2 jew..tahniah sha..atas sambutan buku resepi tue..:)

zuwaidah said...

saya tak pernah merasa lagi ni si inang inang. selalu kalau pegi Melaka, ada nampak inang-inang nih, tapi tak pernah terlintas nak beli pun. Teringin pulak nak merasa nih.

Cantik kan living room tu...memang mengidam mcm ni la satu hari nanti. Insyallah.

Chah said...

rangginan kan...suka..walopun bukan owang jaworld...n walopun bila memakannya byk no yang terlekat celah gigi...heee tp sedap sebab lemak2 rangup tu... syantikkk nya umah kak sha...

fazian.batrisyia said...

Sedap & menarik kudapan tu...sy pun suka...ooo...ada campuran darah jawa jug la kak sha ni ye. Kak Sha nak gi mana tu...nak ikut bole? menyibuk jek ek..

Sari Yusa Ibrahim said...

Sedap ni, makan krup krap krup krap sambil tengok tv.. lepas tu bersepah... hahaha

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Sha....

waaaaaaaa....ruma santeeeek.....resepi klasik betul2 mengimbau kenangan lama ya...Ayu simpan ini resepi k.....and I loveeeeeee the cake mould tu.....mmmmmmm:)

~~zana@pb~~ said...

Amboi...belum cuti sekolah dah nak pegi makan angin? ni yang hangin ni...kita tak dpt lagi jenjalan dr cuti 2 minggu dulu sampai dah nak masuk puasa.

Sha...masa akak kecik dulu, selalu arwah tok buat. Agaknya org Johor mmg suka bendaalah ni kan?

ShimaSalleh said...

Pak anjang suka yg buat dr Sagu :)) Agak susah sikit nak cari

Betullah tu rengginang namanya

Si Matatajam said...

First time M tgk... Cam best yek...

Amie said...

Wah! Banyak kisahnya dalam entri kali ini ye Sha....
Tentang rengginang tu, memang begitulah cara penyediannya sebab bonda kakak memang selalu buat tapi kakak jeling-jeling aje, tak pernah tolong buat! Tolong goreng & makan adalah hik hikhikkk tapi namanya rengginang aje, tak ada inang-inangnya.

Lawa ruang tamu kedua Sha, pandai pilih warna yang senada...., and tahniah buku masakan diulang cetak!

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ