ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Friday, July 20, 2012

Kek Coklat 5 Pintu Siap! Ya, Gitewwww


Assalammualaikum :) Kek Coklat 5 pintu telah berjaya ku make~up! dan telah pun ku hantar ke rumah jiran sebelah-menyebelah.
Dengan motto.. bila tiba bulan puasa ramai jiran dok cerita..

"Kat tv tu dok iklan coklat aje bulan-bulan puasa macam ni, buat kurang pahala puasa aje. Dah tu yang kanak-kanak dok merengek lapo!"

ya, giteww... kisah beberapa tahun dahulu dan tahun ini i begitu peka terhadap masaalah seperti di atas :))

Selamat Menyambut Ramadan Al-Mubarak


Sama-samalah kita yaa kawan-kawan.. :D


Bersempena bulan Ramadan yang mulia ini.. i dah ada idea apa yang ingin ku kongsikan kepada semua kengkawan.. bermula hari esoklah yaa.. memacam yang i nak share.. apa dia?
kan dah kata esok :D


Kek coklat 5 pintu yang di atas ini ialah khas buat keluarga Abang yang bakal ku bawa hari esok, sebab berbuka di sana bersama bonda. Nampak tak topping coklat ganache yang tak penuh tu?
Haaa.. bukan lokek tetapi... bonda memang tak suka kek coklat yang penuh, muak katanya. Kalau kek marble dia suka.. kek marble minggu depan i buatkan ekk.. versi puasa baek punyer! demi Alif Bom! Bom! haaa i bubuh jugak cekelat cam tu.. ya giteeew :D


Kek Coklat 5 pintu di atas ini i buatkan khas buat ibu mertua kesayangan. Dia pun tak suka kek coklat sangat.. tapi anak, cucu dan menantunya yang berkumpul di rumah mertua ahad nanti suka :D so i buh topping coklat ganache bebanyak :)

JOM! KITA BUAT DULU..

KEK COKLAT 5 PINTU


UNTUK 2 ADUNAN SEBAB HANTAR 5 PINTU :D

BAHAN-BAHANNYA :

BAHAN A

2 tin susu cair
4 biji telur
2 cawan gula castor
1 sudu kecil garam halus
2 cawan minyak *corn oil*
1 sudu besar esen vanilla

BAHAN B

4 cawan tepung kek
1 sudu besar baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 cawan serbuk koko *van hauten*

*BAHAN B SEMUA DI AYAK BERSAMA*

CARA :

Panaskan ketuhar dengan suhu 160'C selama 15 minit terlebih dahulu.
Campurkan *BAHAN A* dan putar sehingga gula larut dan kesemua bahan sebati *anggaran 5 minit*
setelah itu,
Masukkan *BAHAN B*sedikit demi sedikit dan putar sehingga kesemua bahan selesai dan putar lagi sekitar 4 minit.
oleskan loyang kecil 16cm bersama sedikit minyak dan alaskan dengan kertas minyak.
Bahagikan adunan dan bakar di dalam oven selama lebih kurang 35-40 minit.
Setelah kek masak, angkat dan sejukkan terlebih dahulu.


kek tu merekah sebab terlalu lama dalam oven :D
i terlupa ;))


keluarkan dari loyang..


potong kepada dua bahagian


sapukan di tengahnya dengan blue berry filling...
terus jiran i feeling :D


ya, betul begitewww :)
tangkupkan bahagian yang satu lagi...


sedia di curahkan dengan coklat ganache dan hiaslah mengikut kreativiti anda :D

TARRAA!!!

KEK COKLAT 5 PINTU


yang ni jiran i punya sebelah kanan... *kalau menghadap jalan* :))


yang sebelah lagi toppingkan lagi dengan cekelat sebab dia tak de diabetes :D


guna whipping cream.. dah cair :D


jadi jiran i dapat menikmati KEK COKLAT 5 PINTU sebelum berpuasa esok hari :))


KEK COKLAT 5 PINTU
rumah ibu mertua :D


dari sipi bahagian kanan... 


dari sipi bahagian kiri... :))


KEK COKLAT 5 PINTU
Bonda dan keluarga Alif Bom! Bom! punye :D


secara sipi bahagian kanan.. :D

KEK COKLAT 5 PINTU


i punye :D
wahh sha ko punya bukan main tebal cekelat?? ini tidak adil!
ehem! setakat ni kat rumah ni tak ada yang berpantang bab cekelat tu yang melampau ku bubuh :))

i punye secara sipi.. bahagian kanan.. :)


Sekian sahaja.. selamat bersahur dan berpuasa esok hari ya kawan-kawan..
kurangkan makan.. lebihkan amal.. :D

Assalammualaikum...

:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
BERSEDIA SOALAN KE~10???
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:


Selamat mengira.. scrool down up and down :))

Good luck!

TATA!!!



28 comments:

~azillakhalison~ said...

kelasss..sgt kelasss..hihi..selamat berpuase kakakku sygg

ShimaSalleh said...

Adehhhhh... kalkulator pls! hikhik

ummiaisyah said...

ala...ngape takde pintu ke 6? pintu rmh sy sentiasa terbuka utk kak sha!

Mamasya said...

Slmt menyambut Ramadan dan slmt berpuasa buat Shah sekeluarga.
5 biji kek...rajin tul Shah baking....nengok kek coklat dg topping meleleh tu....yummmm

Amie said...

Oooowhhh begitu ceritanya kek 5 pintu... 5 pintu rumah, Kak Amie lambat pick-up leee masa tengok entri sebelum ni...tengok kek tu bulat je,cari juga mana tahu ada 5 bucunya ke ha ha ha hahhhhhha ahhhhhh

Mat Gebu said...

Penuh misteri nama2 resipi Datin, ingat kan pesal ada nama "5 pintu"...Yang CM tau kaki 5 jee...maklumalah kedai2 lama, kan dia jual barang2 antik kat kaki 5...

Eny Yusnizar said...

sedapnya... rugi lah i bukan jiran u.. hehehehe

ibh_sue said...

Aslmkum kak sha.
Nama kek bukan main lg. 5 pintu, ingat pintu apa td. Hihihii. . Kak sha! Selamat berpuasa. Esok nak skodeng menu sahur akak tau. . Ngeeee

~Sweet Honesty~ said...

akhirnyaaa..ne la resepi kek akak yg paling senang nk dapat bahannya n mudah saja buatannya..haha~ dah salin n raya nnti nak try buat..hehe

yan's cottage said...

salam sha.....!!!!!!
sha kek ni sesuailah untuk raya ni....!!!!!sebab namanya 5 pintu
hari rayakan buat rumah terbuka...!!!!he...heeee.....!!!!!!

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Wah wah wah! Meleleh air liur tengok kek yang sungguh menggoda itew! Rasa nak terkam je dari skrin ni! Huwaaa :)

Selamat berpuasa sweetie!

ShimaSalleh said...

mkn kek gak memlm nih.. gara2 aqil tgok gambo kek di blog nih dia suruh ayah pi beli kat pasar mlm akakakaka...

Mas Sani said...

Aduhhhh sungguh x tahan dgn godaan kek dari air tgn kak shah ni...sungguh kejam huhuhuhu leleh air sy ni kak hihihihi

Sy tahu jwpn soklan kuiz akk hihihi... Slmt menjawab kpd yg join :-)

Salam ramadhan dr sy juga....semoga kita dpt menjalankan ibadah puasa dgn sempurna

Kak Nita said...

Salam Kak Sya...
Cenggini kalu, saya nak pindah pi duduk kat sebelah umah kak sha lahh...boleh???

Balqis Nazid said...

salam kakak manis... oh ruginya ku tak jadi salah satu dari pintu jiran mu itew kakak... kih..kih....

quinnie said...

hahah..patut la byk betul gambarnya...macam2 angle ada...rupanya utk kuiz..kekekek

selamat menyambut ramadhan almubarak buat kak sha sekeluarga :)

Salmi Khairil said...

waahhhh...coklatnyer sangat lah memikat hati saya..selamat berpuasa pada k.sha dan keluarga dari saya dan hubby

ogyep yummy mellow said...

salam Ramadhan Kak Sha..
lama betul tak menjengah ke sini... macam2 ada rupanya..

ilahjy said...

salam dek sha trcyg..

ooooo kak ilah pun mcm amie..baru tau apa dia kek 5 pintu..hehe
harap2 ada kek yg ke 6 pintu tuju ke dato keramat tau pada 19 ogos nanti hari raya pertama a.ka. my birthday......kak ilah nak satu..tapi 5 tingkat...gabungan 5 pintu hahahaaa

Bicara Kak Noor said...

salam Sha selamat menyambut ramdhan jugak dari akak sorry ya lama tak singgah busy maaaaaa
alang2 buat kenapa tak hantar sepintu kat akak ni makan pun dah tak teratur sekarang ni heeeee

Qasey Honey said...

asslm Kak Sha cyggg....amboi nma kek 5 pintu gitu....bestnye kalu bjiran dgn akak...mesti sbuku kek tu tentu2 la utk QH juga..hihihi...nmpk begitu mgoda skali kek tu....

selamat mjalani ibadah puasa buat akak sekeluarga...

Wani said...

salam kak sha.. wah wani dah juling mata dok mengira kek yang dah dimakeupkan errr entahler kot3 confused ... hihi.. selamat berpuasa buat kak sha n family ....

Lyza said...

Slm k sha..Tq sudi jengah ke dapur lyza ye. Salam Ramadhan n Selamat berpuasa ye dari lyza n keluarga.

Btw Selamat berbuka ye..

inahar ali said...

fuiyoo..ngencesssss woo nmpak kek ckelat bulan pose nih..adoyai! pos akak sejibik..leh?hehe..selamat berpuasa wat sha sekeluarga ye!

Phong Hong said...

Kek cekelat ni memang mengancam! Bila nak sampai kat pintu I?

myda_ahmad said...

alamak!...soalan yg nie buat saya confuse lah.....maksud kak sha..bertopping & berhias*semua tu...yg dh dipotong pun dikira jugak ke?.....huhuhu..@ semua tu bermaksud 1 biji kek???...

Shahriah Abdullah Novelis said...

W'salam Kak Myda.. kesemuanya :)

Shasha Yacob said...

kek my fav. :))

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ