ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Sunday, July 22, 2012

"Lodeh hai mak lodeh Lodeh anak Pak Salleh Cucu Osman Janggut.... Jom!


Anita Sarawak

Lodeh Mak Lodeh 

Lodeh hai mak lodeh
Lodeh anak Pak Salleh
Cucu Osman Janggut
Kaki untut hingus meleleh

Boleh cik abang boleh
Tolak sampai boleh
Datuk sampai semput
Lemah lutut kaki letih

Lodeh hai abang lodeh
Lodeh anak Pak Salleh
Pakai baju labuh
Seluar longgar hampir terlondeh

Boleh atau tak boleh
Jangan dalih dalih
Tunggu buah tak jatuh
Lutut lenguh kaki letih

*COPY DARI uncle GOOGLE :D*


Assalammualaikum, :) Wahh... menyanyi kita petang Ramadan ni yaa... ya giteew rupa lodeh i yang telah siap di masak untuk di bawa berbuka ke rumah ibu mertua..balik kampung kami ya.. walaupun terletak di tengah-tengah bandaraya Johor Baharu, ya, giteeww :D


Dulu masa i masih kekanak riang lagi gitew.. adik bongsu Bonda, Mak Nani selalu nyanyi lagu Lodeh Hai Mak Lodeh bila dia memasak di dapur... 
Bonda cakap kalau nyanyi kat dapur nanti dapat suami tua.. ;))
sangkaan bonda meleset... suami Mak Nani bernama Pak Ali... handsome berdarah kacukan lagi you... :)) so moral of the story siapa nak bersuamikan lelaki 'KACUKAN' silalah nyanyi di dapur lagu Lodeh.. Hai.. Mak Lodeh.. jangan terlondeh udah yaa.. giteew :))

LODEH ALA MAK NANI



BAHAN KISAR :

1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
6 tangkai cili kering
1 genggam ikan bilis
1 cm kunyit
1/2 cm halia

BAHAN LAIN :

minyak  untuk menumis
1 batang serai titik
1 helai daun salam/bay leaf
1 helai daun limau purut *siat
1 keping asam gelugor
1 biji kelapa *perah 2 kali anggaran 1200 ml
gula dan garam

2 keping tempeh *potong dan goreng terlebih dahulu
4 keping tahu *goreng terlebih dahulu
sohoon dan perut tahu *rendam terlebih dahulu


SAYUR :

1/2 biji kobis *hiris 
10 batang kacang panjang *potong serong
1 batang karot *potong panjang 2 inci
2 biji kentang *potong kecil
7 biji buah tomato ceri
gula dan garam

CARA :

Panaskan minyak dan tumiskan serai dan *BAHAN KISAR* sehingga naik bau.
Masukkan santan, kentang dan karot dan renehkan dengan api sederhana. Setelah kentang empuk masukkan daun salam, daun limau purut dan asam gelugor.
 Kacau rata kemudian masukkan kesemua *SAYUR*, tahu dan tempeh, kecuali tomato. 
Masak sehingga sayur agak matang dan masukkan pula soohon dan perut tahu dan akhir sekali tomato ceri.
sesuaikan rasa, angkat dan hidangkan!

TARRAA!!!

LODEH ALA MAK NANI


jangan lupa masa nak masak Lodeh ni nyanyi sambil mengacau kuah tu.. :))

RENDANG TELUR CILI KERING


Asyik masak telur sambal aje kalau nak makan dengan lontong.. hari ni i tukar menu.. buatkan rendang telur guna cili kering.. sedappp ehhh! COPP!! puasa lupalah pulak :))

RENDANG TELUR CILI KERING

(15 biji telur)


BAHAN KISAR :

2 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 inci halia
2 inci lengkuas
1 inci kunyit
1 batang serai
15 tangkai cili kering

BAHAN LAIN :

15 biji telur *rebus dan kupas kulit*
2 helai daun kunyit *mayang halus*
1 helai daun limau purut *mayang
400 ml santan pekat
75gm kerisik *1 peket*
gula dan garam
minyak

CARA :

Panaskan minyak dan tumiskan *BAHAN KISAR* sehingga naik bau, biar garing dan matang *api sederhana sentiasa di kacau*
Masukkan santan dan renehkan sebentar.
Sesuaikan rasa, masukkan telur, daun kunyit, daun limau purut dan kacau sebati.
Sesuaikan rasa, angkat dan hidangkan!

TARRAA!!!

RENDANG TELUR CILI KERING


Owwwhhh saya sangat suka masak rendang telur.. tempohnya sangat singkat.. terus ler menyanyi lagu... Lodeh Hai Mak Lodeh... *sila ikut lirik di atas yaaa :D*
:))

NASI IMPIT


Sudah siap ku masukkan dalam tupper ware...
hanya tinggal di bawa ke rumah mertua sebentar sahaja lagi..

PENCUCI MULUT..

BUBUR KACANG DURIAN..



Resipi bubur kacang durian...



Sekian sahaja menu berbuka Ramadan kedua.. :)

Jaga diri, senyum selalu.. 

Assalammualaikum...


Oopsss.. kek 5 pintu akan kubawa sekali petang nanti..:)


TATA!!

16 comments:

yan's cottage said...

salam sha.....
selamat berpuasa untuk sha sekerluarga......sha menu bulan bulan
posa ni mengamcam betullah......!!!!!

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Sha..meriah sungguh,macam dah nak raya ya!!!

kasihredha said...

selamat berpuasa dan berbuka puasa sha...tertarik dengan rendang telur tu...semuapun tertarik dan tergoda.

Norzie hany said...

Lodeh hai mak lodeh...Selamat berbuka puasa Sha.

Amie said...

Dah nyanyi anak mak lodeh pun masih teringat kek 5 pintu dia yea...

Mas Sani said...

Hui msk lodeh mmg peberet amani ni kak.....

ibundo said...

Salam sha.. Kita tak pernah buat rendang telur rebus tau. Terima kasihlah sebab bagi idea. Muak jugak asek dengan telur sambal..
Selamat berpuasa.

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak SHa...

Kak Sha, kita suka gak nyanyi kat dapur, lagu ANita Sarawak jugak, lagunya bertajuk AYam DEn Lapeh, sesuai sambil masak ayam masak merah, gitewwwwww (auuwww, dah terikut2 jangkit Kak Sha ni ha.. haha).

Kita nak tiru rendang telur tu untuk raya nanti.. tenkiuuuuuuuuuuuuuuuuuu, mwahhhhhhh!!

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

dah mcm menu hari raya la
sedap suker
nak buat malas uwaaaaa

FnF Simple Life said...

waaa... lontong kuah lodeh lagi tuuuu... spesel lagi makan ngn rendang telur rebus. Salam ramadhan buat kak sha sekeluarga

~azillakhalison~ said...

rendang telur..ermm must try :)

Kak Nita said...

Salam Kak Sya...
Kalu dah menu berbuka cenggini, menu raya mcm mana pulak ye???? tak sabaq chek nak tunggu...hehehe

zuwaidah said...

Sangat meriahnya menu2 di atas. memang bangganya mak mertua tengok menantu kelek kiri kanan penoh makanan untuk berbuka puasa. Menantu kesayangan niiiiii....kan kan kan

Shasha Yacob said...

kek coklet tu yang buat saya berliur. btw, selamat ber puasa. hehe

Shasha Yacob said...

Hamboii, banyak benorr, lauk uang kena bawa cuii.

QasehnyaRania said...

selalu buat rendang ayam tua n udang. telur blom penah cuba..nti boleh cuba ni ..boleh yer kaksha :)

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ