ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Tuesday, August 14, 2012

Biskut Permata



Assalammualaikum..:)
Sangat berusaha keras memasukkan N3 tentang biskut raya.. berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya... waktu itu baru sahaja bergelar blogger tetapi satu beskot raya tak ku kongsikan buat semua teman-teman nak tahu kenapa? Bukan kedekut ilmu hepp! i bukan macam tu ehhh... :D
Sebab tahun sebelumnya i terlalu sibuk dengan urusan bisnes.. kecil-kecilan aje.. menjual busana dan tudung :D
Dan tahun lepas i terlalu sibuk membuat persiapan untuk melangkahkan diri memasuki pertandingan MasterChef Malaysia 2011.. :D
Dan tahun ini sibuk jugak! malah lebih sibuk sebab terlalu banyak urusan penulisan yang perlu di uruskan..:)
Namun berkat menguruskan jadual kerja agar teratur dan berjalan dengan lancarnya.. berjaya juga akhirnya berkongsi resipi buat semua teman-teman ;)


Syukur Alhamdulillah buat julung kalinya i berpeluang berkongsi sedikit resipi biskut raya khas buat keluarga di rumah untuk menyambut hari lebaran yang bakal menjelang tiba :D
Syukur Alhamdulillah juga blogs dapur maya i ni kian mendapat sambutan dan Jutaan TERIMA KASIH buat semua teman-teman blogger baru dan lama yang sudi datang bertandang di blogs dapur maya ku ini :)
Anda juga adalah sumber inspirasiku untuk terus meraih idea yang kekadang tu di luar kotak fikiran :))
tapi cabaran tu ler yang menyeronokkan i untuk terus berkongsi apa sahaja ilmu yang tidak seberapa ~Wallahualam~


*credit to uncle googles* :D

setiap tahun biskut buah akan sentiasa terhidang di dalam balang biskut i di pagi raya. Biskut kesukaan bonda dan sanak-saudara yang datang berkunjung.
Selalunya i buat biskut buah dan tidak di cetak tetapi akan terus ku potong ketika masih panas dan baru keluar dari ketuhar.
Tahun ini i dapat idea dari gambar di atas di mana.. telah kucetak satu persatu adunan biskut itu dan jadilah seperti...


Perghhhhhhhhhhhhhhh.. macam kurang kerja kan kan :))
memang merumitkan.. apa taknya nak kena sapukan putih telur di atas adunan biskut dan kemudian terpaksalah ku tatahkan dan susun pulak buah-buahan mix fruits itu...
penat tak??
mau taknya.. leceh ler yang oiii... :D

BISKUT PERMATA


BAHAN-BAHANNYA :

  1. 250 gm mentega
  2. 220 gm gula halus *kisar*
  3. 1 biji telur
  4. 1 sudu kecil esen vanilla
  5. 100 gm tepung susu {ayak bersama
  6. 100 gm tepung jagung {ayak bersama
  7. 260 gm tepung biskut {ayak bersama
  8. 1/2 sudu empleks *perangup biskut {ayak bersama
  9. 50 gm serbuk badam {ayak bersama
  10. ekstra tepung jika adunan agak lembik
  11. penerap bentuk 4 segi



UNTUK TATAH DI ATASNYA :

  1. 1 biji putih telur *untuk sapuan di atasnya/gam*
  2. 300 gm buah-buahan mix fruits
  3. 100 gm badam *dadu
  4. 100 gm gula kastor
**CAMPURKAN BERSAMA NO 2,3,4 dan ketepikan*



CARA :

  1. Putarkan mentega, gula dan telur sehingga sebati.
  2. Masukkan esen vanilla dan kacau sebati.
  3. Masukkan *BAHAN AYAK* sedikit demi sedikit sehingga menjadi sebuku doh.
  4. Rehatkan di dalam peti sejuk selama 1 jam.
  5. Setelah itu terapkan dengan penerap 4 segi, dan sapukan dengan putih telur di atasnya.
  6. Taburkan/susunkan *BAHAN CAMPURAN BUAH-BUAHAN* sehingga rata di atasnya. *Tekan2 sedikit yaa nanti tertanggal pulak :))
  7. Panaskan ketuhar dengan suhu 150'c selama 10 minit.
  8. Kemudian baru di bakar selama 10-15 minit atau sehingga biskut garing.
  9. Angkat, sejukkan terlebih dahulu baru di simpan di dalam balang!
TARRAAA!!!!

BISKUT PERMATA



Rangup.. harum bau buah-buahan dan enak ler sangat! :D
Dengan menggunakan penerap dan tidak di potong biskut nampak lebih kemas cuma leceh ler sikit.. :)

Sekian sahaja.. selamat berpuasa dan selamat berbuka..

Jumpa di lain N3 biskut raya...

Assalammualaikum.. :D

TATA!!

10 comments:

norhanim md zain said...

Wah..tertarik tengok biskut nie..nak buat la nanti..i like buah buah tu...terimakasih Sha..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Tq so much Kak Norhanim...:) selamat bertarung membuat cookies heheh sha dah lega..now tengah sibuk mengedit gambar ler pulak ni hah..:)

Mat Gebu said...

Salam morning datin...seriuss lawaaaaaaaaaaaaaaaa banget dehhh biskut datin...dah puji2 ni, tak reti2 nak pos barang sebalang dua!!...hehe....jangan marah..kang cepat kecot.....Selamat hari raya!

Shahriah Abdullah Novelis said...

Morning Tan Sri... huhuhu mana ada cantik... dia punya beskot.. lagi cantil tu.. tak reti2 hulur 3 balang hahahahaha

Amelia said...

Yohhhoooo..... hello... good morning my dearest Sha.

Amboi, banyak kukis dan semuanya cantik, comel molek. yum yum...

I ada 4 awards for you in my latest posting. Bawa kereta datang ambik takut lu tangan penuh, jalan jauh awards jatuh tengah jalan. LOL

Nanti gua singgal lagi, nak kerja dulu. Have a nice day, muaahhhhhzzzz..........................................cayang dan kiss, kiss.

~umi~ said...

Salam kakak cantik, tq follow my blog ya! What an honour ;)

Amie said...

Seronoknya bila ada penggemar biskut buatan kita ye Sha... terbau harum aroma buah-buah permatanya tu!

ibh_sue said...

Asslmkum Kak!.
Cantik biskut akak. Macam namanya juga..permata.

Asmah Yusof said...

Slm kak sha cygggg....dlm diam2...trs kuar biskut bernilai tinggi...."bisku Permata"...hehe...cantik la kak...topping yang mewah!!!!

zuwaidah said...

sedapnya tengok biskut ada campuran buah2an tuuuu..hmmmmmm dah terasa dah ni masuk dlm mulut...aideyyyyy kurang pahala puasa kak zu nih hehehehehe

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ