ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Monday, September 24, 2012

Kerabu Baby Taugeh



Assalammualaikum.. :)

Apa khabar semua? :D

Hari ni badan rasa tak sihat. Lemah aje.. agaknya cuaca panas kot? mungkin juga panas dan berbahang.

Ingatkan petang nak jugak mengerjakan taman mini tepi rumah tu.. serius kepala pening dan akhirnya....

Cuba juga menyudahkan kerja penulisan i tu.. hampeh! cuma boleh menaip setengah bab aje.. akhirnya...

berlengkar depan tv :))


Mungkin juga pening kepala sebab.. sebab... ;)

ya sebab... kacang hijau i rendam seharian terus tumbuh jadi taugeh! :))

Hah! nak tahu tak.. awal pagi semalam (Semalam punya kisah)

i rendamlah kacang hijau dalam 2 cawan ingat nak buat ler stok inti. Simpan dalam freezer... tetiba petang bila i bukak aje dah tumbuh ekor! magic betul! apasal cepat sangat tumbuh? tak sampai pun 5 jam???

terus called bonda tanya kenapa tumbuh ekor.. :)) bonda cakap cam ni..

"Agaknya biji kacang hijau muda! memang selau macam tu."

Kisahnya.. serius terkejut jugak.

So bonda cakap tak pe rendam lagi semalaman.. esok dah boleh buat kerabu baby taugeh.. perghhh...:))

dan petang tadi i buatlah kerabu baby taugeh! perghh banyak sangat.. so i bahagikan dua... selebihnya i simpan.. so esok kalau ada lagi resipi baby taugeh.. tahulah you all kenapa kan kan.. ;)

Kerabu Baby Taugeh


gini rupa kacang hijau yang dah di rendam semalaman...
banyak ngko aii.. :))


jadi satu kerja pulak nak membuang kulit kacang hijau tu.

Tetiba bonda called.. 

"Buat apa tu?"

"Buang kulit kacang hijau tu ler.. " i jawab dengan nada aduhaiii jemu jelak dah yang aii :))

"Tak payah buang."

Laa kisahnya.. lepas tu terus ler ku cuci bersih-bersih dan buatkan kerabu baby taugeh ya.. gitew :D


Bahan-bahannya :

2 cawan baby taugeh@cambah
2 cawan kelapa parut *tanpa hitam
1/2 cawan kacang goreng
sedikit perahan jus limau nipis
sedikit gula dan garam

BAHAN TUMBUK :

1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
5 tangkai cili padi merah *siam yang pedas giler tu :D
1/2 cawan udang kering

CARA :

campurkan *bahan tumbuk* dan kelapa parut, gaul rata.
Sesuaikan rasa, garam dan gula.
masukkan *bahan di atas* ke dalam kuali dan sangai sebentar.
Masukkan taugeh dan kacang goreng.
Angkat dan hidangkan!

TARRAA!!!

Kerabu Baby Taugeh


Sambil memasak tu tangan sebelah dok berbual dengan bonda :))

Bonda cakap nak datang, tapi tak jadi.

Terus ler hantarkan ke rumah jiran semangkuk. i cuma tepikan semangkuk kecik tu je.. macam dalam gambar tu.. hah! tu i punya.. makan sesorang ratah macam tu je.. pedas ngko aii! :))


sedap You!!

sebelum makan jangan lupa perahkan jus limau nipis di atas kerabu tu yaa... peh!

ranggup bila tergigit baby taugeh tu.. bila tergigit kacang lemak bebenau!

Masam, manis, pedas, lemak :D


baki baby taugeh yang ada dalam peti sejuk tu.. ada lagi..
i dah dapat idea nak ku apakan nanti... ;)


Sekian jumpa lagi..

Jaga diri.. senyum selalu.. :)

Assalammualaikum..

TATA!!


8 comments:

Mat Gebu said...

Salam datin sri....perghh...ini satu idea yang baik.....anak sapa lah ni, bijakk sangat....

kasihredha said...

salam
comelnya baby tu hihi
akak suka banget kerabu tauge ni..
suka ratah mcm tu je

Shahriah Abdullah Novelis said...

Wsalam Tan Sri!! alahaiii goreng campak tebar je.. mana ada bijaknya.. jenuh weh nak memisahkan kulit dia hahaahaaa.. tq TSCMG sebab sudi singgah... :)

Qasey Honey said...

slm Kak Sha cyggg...rindu dgn akak..lama dh QH xsinggah ke sini..byk dh tertinggal resepi dr sini...

pergghhh kak..wt magik ker..skejap jer kacang hijau tu dh jadi taugeh..mesti sedapkan..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Waalaikumsalam Kak Kasih... tu lah tak pasal2 nak buat inti jadi taugeh haahahaa

Shahriah Abdullah Novelis said...

W'salam Qh cayangg mucuk manja... hehhee... tak pe dik.. akak pun tak berkesempatan nak BW lagi.. ingat malam ni nak cuba BW.. Insya~ALLAH.. kalau tak busy.. cayang dia muahzzz

Sari Yusa Ibrahim said...

hehehe.. patut buat eksperiment, tunggu lagi dua minggu tengok apa jadik.. hihi

Anna Qawina said...

aslmkm...sedapnya tauge kecik gini..kalo beli mhl gak kan..buat sdri cam x rajin je..hehe

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ