ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Monday, October 22, 2012

Apabila Labu Dan Rebung Terjun Bersama-Sama Yehah!


Apabila Labu Dan Rebung Terjun Bersama-Sama Yehah!
:D

Assalammualaikum...

Ya, tajuk N3 kali ini sangat-sangat hangat!
biasanya luncai terjun dengan labu-labunya..
kat dapur i Luncai tak de :D
yang ada rebung ;))


musim labu kat kampung i..
borong banyak sebab murah..
dan labu tahan sebulan..
so jangan jemu dan jelak kerana selepas ini dapur i akan menyajikan segalanya ada kaitannya dengan...
L.A.B.U << sila eja :))


rebung..

serius ni ehh.. i memang tak pernah masak rebung.. padahal orang kampung... sebab dari kecik bonda jarang masak rebung.. kalau nak makan pun.. sedara-mara masak time kenduri..
ya giteww...

dulu masa bertarung di gelanggang Masterchef tu pun.. i tak masak rebung sebab tak biasa...
but today! i dah tahu... 
rebung tu.. akak yang datang membersihkan rumah i 3 kali seminggu tu yang petik kat belakang rumah i sana tu... memang ada serimbun besorrrr naa.. pokok buluh untuk di buat lemang..
so dia ambik dan potong2 dan ajar i macam mana nak masak dan hilangkan pahit rebung tu...

kisahnya :D

sekian terima kasih ;)

LEMAK LABU DAN REBUNG


BAHAN-BAHANNYA :

1 batang rebung muda *hiris dan rebus terlebih dahulu dan toskan*UNTUK hilangkan PAHIT*
1/2 biji labu *potong kecil dan rebus separa masak dan toskan
2 helai daun salam *bay leaf
500 ml santan pekat

BAHAN TUMBUK :

1 genggam ikan bilis
7 batang cili padi
6 biji lada hitam
4 ulas bawang merah *kecil
1 ulas bawang putih
1/2 cm kunyit

CARA :

Campurkan santan, *BAHAN TUMBUK dan renehkan sehingga mendidih. *sentiasa di kacau jika tidak pecah minyak*
Masukkan labu, rebung dan daun salam, renehkan sehingga labu empuk.
Sesuaikan rasa, angkat dan hidangkan!!!

TARRAA!!!

LEMAK LABU DAN REBUNG


dulu tak berapa gemor..

tadi dah gemor :D


pekat, lemak, pedas..
manis dan waduhhhh enak bangat dongz! :)


lawankan pulak dengan lauk ayam sambal baki semalam....


goreng ikan masin sepat....


Tumbukkan sambal belacan.. celur pucuk bebuas...
 dan potongkan petai....


pengsan? pitam? 

Sedap bebenau :D


Lauk kampung...
simple...
enak..
lazat...
dan...
puzat.. :D


minggu ni manjang labu aje ler ekk... ;)


jangan lupa singgah sini >>>


Sekian jumpa nanti.. jaga diri..

Assalammualaikum..

TATA!! 


7 comments:

kasihredha said...

Mana luncai pergi...hihi
Mmg gabungan yg mantappppp
Ada ikan main..sambal...ulammm....perrrghhhh

Qasey Honey said...

slm Kak Sha cyggg...

wah bestnya...best lg kalau dpt bjiran dgn akak...sedap2 lauk yg akak masak tu...bleh jd lapo balik la kalau cengini...hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

assalam sha....
waduhh.. terliur banget tengok hidangan lengkap tu.. memang pengsan!! boleh merajuk kalau i dtg u tak jemput mkn sama... hehehe....

Bicara Kak Noor said...

salam Sha
kabare darling akak ni lama nya tak singgah sembang sbb Sha pun busy bebeno kan tapi tak tahan tengok labu dan rebung tu jugak sambal dan ulam2an tu sbb akak mmg hantu dgn segala ulam2an tk kira apa saja janji halal hahaha mmg rembat ja..

Nur Ezqy said...

Kami pembekal strip ujian kehamilan dan ovulasi dengan harga yang murah tetapi berkualiti.

Kami menjual secara runcit pukal dan dropship.
Harga serendah RM1.00/pcs.
Lebih banyak anda beli, lebih DISKAUN kami beri
Untuk keterangan lajut lawati blog shop kami:

http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com/

Amie said...

Masya-Allah.... sedap2nya lauk! Pelbagai macam... rasa nak cungkil aje skrin he he heh
Sha, kalau jumpa rebung madu kan SDha, gerenti hari2 Sha nak masak... nak makan dia!

farah a.rahim said...

sedaaaaaaaapnye sambal belancan dengan petaiii tuuu!!!

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ