ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Wednesday, October 10, 2012

Kacang Bendir Celur Vs Sambal Asam



Assalammualaikum.. :)

Selamat tengahari semua.. :D

Hari ini i masak simple aje.. bendir celur! :))


salah satu sayur fav i ialah kacang bendir.. :D

tak boleh seminggu tu tak de sayur bendir.. macam nak apa dah!

biasanya i goreng atau masakkan asam rebus.. tu ler yang paling i suka..

dah 2-3 hari ni i asyik celurkan aje kacang bendir tu... cicahkan dengan sambal asam.. waduhh...

mau tak berpeluh makan youuu aiii ;)


nampak tak pokok kacang bendir yang Pak Habibi tembambom i semai tu?

dah besar panjang dah.. dan dah di pindahkan ke tanah dah pun.. ada lebih 40 pokok!!!

dah jadi ladang kacang bendir belakang dapur i tu hah.. nanti i update kat sini ehh >>> HASIL TANAMANKU

nak di apakan tu nanti?? :))


Semalam ke pasar.. i borong sebanyak tidak.. dekat 1/2 kg!

tiap hari kumasak dan makan :D


cicahkan pulak dengan sambal asam.. perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh :D

BENDIR CELUR


Ambil beberapa tangkai kacang bendir, cuci bersih dan toskan


didihkan air dan campakkan sedikit garam
Setelah benar-benar mendidih baru masukkan kacang bendir.
Celur selama 4-5 minit...


Angkat dan masukkan ke dalam air sejuk, rendam  seketika.
Toskan..

TARRAA!!!

BENDIR CELUR


simple dan enak di makan begitu sahaja..:D


inilah antara hidangan yang wajib i hidangkan jika ada tetamu datang...
bersama ulam-ulaman yang lain.. :)


i masak kari pipi ikan merah....


sup ayam bersama kentang dan karot
Sebab Abang Aemir, hero no 2 i tak makan pipi ikan..:)


Props i kali ini.. bakul yang di perbuat dari kertas surat khabar pemberian dari seorang teman..
i suka sangat! simpan elok-elok...:)
tadi i sumbatkan kacang bendir... cantik ler pulak! :))


sekian sahaja...


Jumpa nanti!

Assalammualaikum..

TATA!!


6 comments:

Phong Hong said...

Simple dan sedap. Dulu mother I selalu masak macan tu. Kalau ada ikan goreng, wooohoo! Nasi 2 pinggan pun boleh soru!

Shahriah Abdullah Novelis said...

Mdm Phong Hong betul, yang inilah yang sedap... makan nasi bertambah2 kan kan..:)

Kasih Salina said...

salam kak sha..sedapnya bendi cicah sambal belacan tu..pekena plak dgn nasi panas..tak sedar tangan duk cedok nasi menambah plak..

Ian Syafinaz said...

nyum nyum.. terliur tgk smbal asam tu

Chah said...

Aii ni kalo tgh tidopun haruzzz bangun carik nasi n santap ngsn sayur feberet saya juga... Dan sha...sayapun ada bakul kertas tu...yg dh divarnish kan...kazen kita kasik...dhpun kena guna buat posing bubuh apam..hehe

Kak Nik Ja said...

salam shah..kawan akak kaita kalau makan sayur bendi, boleh menurunkan kadar gula dlm badan..so baik utk pesakit kencing manis..ni kawan akak katalah...tapi yang akak tau bendi ni baik utk ibu2 mengandung..mengurangkan sembelit...tapi kalau cicah itu cili belacan pedas2..huhu..nangis jap!

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ