ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Wednesday, December 5, 2012

Sajian Sejuta Kenangan ~ Gulai Udang Nenas ~ Satu Gelaran.. Sejuta Kisah...

Assalammualaikum... Dan Salam sejahtera buat semua teman-teman.. :)

Apa khabar semua? semoga sihat dan ceria sentiasa bersama keluarga dan teman tersayang.

Sejak kebelakangan ni.. mood nak mengupdate blogs agak ke sungai!

Agaknya busy kot... memasak tiap hari macam selalu.. snap gambar selepas memasak pun macam selalu..

dan ada juga.... selepas selesai makan baru teringat gambar terlupa nak snap! muahahaa.. walaupun masa menghidangkan tu bukan main lagi... :))


Okay... dengan semangat yang di paksa-paksa... maka i telah pun mengedit gambar untuk di kongsikan buat semua.. sepanjang majlis demo masakan di Galeria@Kotaraya Johor Baharu baru-baru ini...
2hb Disember 2012...

Jutaan terima kasih kepada teman-teman yang sudi datang untuk turut sama memeriahkan majlis..
anda semua sangat sporting! i loike sejuta kali!! ;)

Gulai Udang Nenas


adalah hidangan yang cukup memberi erti yang sangat besar maknanya.. di dalam hidup i... *antara*

terselit sejuta kisah di sebalik masakan yang i masak khas untuk warga Johor baru-baru ini..

nak tahu kenapa?


Gambar di atas yang tinggal nenas aje tu dan kuah ala-ala tak nampak aje tu kan..
yaaa... gambar yang cukup eksklusif satu ketika dulu..

itulah gambar sebenar walaupun tidak sempurna sebab habis dah di sesah oleh Chef Zubir dan Chef Joe sewaktu i di uji bakat MasterChef 2011..

pertandingan untuk melayakkan ke peringkat TOP 40
di mana i terpilih di antara beribu peserta seluruh Malaysia..

dan antara pencapaian cukup BESAR sepanjang i bernafas di muka bumi yang indah ini..
ya giteew.. ;)


Pheeewittt.. dan inilah buktinya... cecewah..
dengan mempertaruhkan Gulai Udang Nenas..

Syukur Alhamdulillah i terpilih untuk menyertai pertandingan Masterchef Malaysia 2011...


antara barisan peserta yang turut sama menanti giliran untuk di uji rasa oleh Chef....
masa tu dada.. dup! dap! macam nak tercabut pun ada..

sebelah kiri i.. Anita.. ingat lagi tak???
dan kanan i.. Amita.. ingat lagi kan???

dan yang hujung sekali adik dari Sarawak dan dia gagal untuk ujian ujibakat bercakap depan camera...
masa tu adik tu mempertaruhkan blue berry cheese cake.. rasa memang meleTOP!
tetapi.. bukan ujian rasa sahaja.. ada beberapa lagi ujian yang perlu kami tempuhi..
syukur Alhamdulillah segalanya dah berakhir.. dan masih TETAP UTUH! kenangan itu i simpan sampai akhir hayatku... Amin.. :D


TOP 40! Peserta MasterChef Musim Pertama 2011..
hmm.. kalau i tengok semula gambar-gambar kenagan di MCM dulu tu..
setiap inci kenangan masih segar di ingatan i sehingga kini...

Okay DAH!!!

cukuplah yaa.... sekarang tahulah kenapa i masak Gulai Udang Nenas tu semasa demo masakan di JB baru-baru ini?

Yaa.. sebab segalanya bermula di Johor Baharu.. tempat tumpah darahku..:)

Gulai Udang Nenas


BAHAN-BAHANNYA :

400 gm udang saiz M ~ buang hujung kepala dan buang najis di belakangnya
5 tangkai daun kesum *daun
1 biji tomato *dadu
1 biji nenas masak *saiz kecil *dadu
1/2 biji nenas muda *saiz kecil *dadu
2 keping asam gelugor
6oo ml air
1 biji kuib ikan bilis *knoor
1 batang serai *titik
minyak
gula dan garam

BAHAN KISAR :

2 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
2 inci kunyit
2 inci halia
4 inci belacan
8 tangkai cili kering
4 tangkai cili merah

CARA :

Panaskan minyak sehingga benar-benar panas.
Masukkan serai dan masukkan *BAHAN KISAR. Tumis sehingga pecah minyak.
Masa menumis agak lama dengan api paling kecil.
Masukkan Nenas masak dan nenas muda dan juga asam keping.
Gaul rata dan renehkan sebentar.
Masukkan air dan renehkkan sehingga mendidih.
Masukkan kiub ikan bilis, gula dan garam.
Sesuaikan rasa kemudian masukkan daun kesum dan buah tomato.
Setelah kuah pekat baru masukkan udang dan sesuaikan rasa.
Angkat dan hidangkan!

TARRAA!!!

Gulai Udang Nenas


Sesuai di hidangkan bersama nasi putih dan juga roti perancis dan juga roti putih.
Rasa yang cukup nyaman....
simple dan mudah nak di sediakan...


Dulu masa bertanding.. masa di peruntukan 1 JAM!
dan siap memasak dalam tempoh 30 minit!
lagi 30minit tu kan kan.. i lap bersih meja kerja i.. ;))

dan i juga peserta pertama yang mempersembahkan hidangan kepada juri...
hadoii kalau di ingat-ingatkan.. ketaQ!!!!!!!!


Untuk kisah panjang lebar tentag demo masakan i di Galeria Johor Baharu..



Sekian dulu... tetiba hati sebak... hmm... biarlah kenangan lalu berlalu dengan kenangan yang pastinya tidak akan ku lupakan sampai bila-bila... bukan mudah untuk mendapatkan sebuah gelaran...
dan bukan itu yang kuimpikan selama ini sebenarnya..
hanya TUHAN sahaja yang tahu......

Jumpa lagi.. jaga diri... :)

Assalammualaikum...

TATA!!!

7 comments:

Faiz said...

Alolo lo..kak sya tgah mood jiwang eh?..hehe sedapnya kalu dpt buat gulai tu sndri, perggh

asmah yusof said...

salam dan selamat pagi kak sha cyggg...
bestkan kalau dapat pengalaman mcm tue...kalau asz pun...heehehe...kalau dkt ngan JB sure asz dh p tgk demo kak sha...:))

Gee® said...

Ooowww... menu seribu kenangan yer Sha... k.gee pon suka gulai nenas dgn udang...

Norliza Ismail said...

Wah....lauk faveret ni. Mau bertambah 2-3 pinggan kalau pekena lauk ni. Musnah dietku hehehe.

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..Sungguh berharga kenangan itewwww....Emmm nampak pun memang menarik resipi ni....

Mori Said said...

Salam Sha... Kenangan yang terindah yer... seronok baca citer ... resepi pon nmpk mengancam...

obat jerawat herbal said...

sukses y gan..

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ