ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Tuesday, February 15, 2011

CARA MEMBAKAR BELACAN ~ STOK HARIAN

 
CARA MEMBAKAR BELACAN ~ STOK HARIAN 
(SEGALA INFO ~ DI BAWAH LABEL TIPS DI DAPUR)

Mulai hari ini... dan dengan ini... apa punya ayat daa.. hehe... okay mulai sekarang shasha akan share dengan you all bagaimana nak mempermudahkan urusan di dapur tu ekk... ini yang Shasha amalkan selama ini... so bila nak memasak tu dah tersedia! tinggal di cekut atau di cedok... so untuk tips yang pertama dan buat julung kalinya Shasha share macam mana nak buat belacan bakar dan bagaimana nak stok belacan bakar tu.. ekk.. ekkk.. sebab itu dalam setiap resipe yang shasha kongsikan bila sebut belacan aje.. mesti sukatannya '1 SUDU' dan BUKAN 1/2 inci atau guna inci segala.... leceh tu... jadi tak perlu jugak nak taip.. cenggini.. belacan bakar... tapi kalau you all follow my tips ni... aje memang ler i tell you.... CONFIRM!!!!! RUMAH YOU ALL, TERMASUK RAMBUT, LANGSIR tidak akan berbau belacan dan yang penting sekali.... 'SUAMI DEKAT DENGAN KITA TAK TUTUP HIDUNG!' ehhee..... JIMAT BELANJA, JIMAT MASA DAN SUKATAN YANG TEPAT SEMESTINYA!!!

JOM!!! SALIN TIPS!!!
CARA MEMBAKAR BELACAN ~ STOK HARIAN
Wahhh! tengok tu... punyalah nak menyelamatkan rumah, langsir, rambut dari berbau belacan, sanggup i bakar belacan di luar rumah oke... atas tungku batu lagi you.. guna kayu api ekk.. yer laa i ni dok kampung yang terceruk entah di mana tu... hehe.. ada ler kayu api... kepada yang duduk di bandar tu.. memadai gunakan dapur gas... kena ler korang mengheret ke luar rumah ekk.. ala.. kerja susah sikit selepas tu dah mudah kerja kita ekk...(i selalu bakar belacan tutup kepala dengan shower cap! pecah rahsia ni hehe...)
 Okay langkah pertama :
  • 3 buku belacan tidak kira apa jenis... shasha guna belacan melaka yang leper2 tu.. dan semestinya buatan kampung orang melayu kita
  • hancurkan dulu belacan tu....
  • masukkan di dalam kuali
  • kacau sentiasa sehingga belacan bertukar warna
  • setelah itu angkat dan sejukkan
  • masukkan di dalam balang kaca yang kedap udara
TENGGG!!! TARAAA!!!
CARA MEMBAKAR BELACAN ~ STOK HARIAN
Amacam mudah aje kan... ni nak pesan ni ekk.. dah siap di bakor belacan tu.. pergi ler mandi ekk.. walaupun rumah, langsir tidak berbau belacan. Kita yang jadi tukang bakor ni tetap berbau belacan!
 Shasha LOVES BELACAN! oke...
TATA!!



Shahriah Abdullah Novelis

1 comment:

newbijournal said...

Terimakasih untuk informasinya, jadi mungkin seperti di sangrai saja cara membakar belacan itu ya bu Sahriah (tanpa minyak).

Salam

Firman

bagja.info

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ