ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Monday, March 19, 2012

PENGAT KELADI

PENGAT KELADI


Assalammualaikum.... bertahun lamanya tak bikin pengat keladi... teringat kat Arwah Ayah... Al-Fatihah... inilah hidangan minum petang yang Arwah Ayah paling suka... i boleh lah jugak... masa mengemas bakul tadi kat dapur tu.. teraba-raba i tau... apa kebendalah agaknya dalam plastik... bila ku bukak... perghhh keladi! terlupa seminggu lalu ada beli keladi.. memang cadang nak buat pengat sebab Bonda ada di rumah ni hah... ada 4 buku.. sebuku dah lebam! hehehe... so sebelum kesemuanya lebam.. tu yang kubikinkan pengat keladi... walaupun tadi turun ke dapur nak buat lemon cup cakes.. esok ajelah yaa... Insyallah.. jika berkesempatan..:))

PENGAT KELADI

3 buku keladi anggaran 500 gm *potong dadu kasar cuci bersih dan toskan*

100 gm gula melaka
5 sudu besar gula pasir
sedikit garam
800 ml santan pekat
1 helai daun pandan *siat dan simpul

CARA :

Rebuskan keladi sehingga empuk dan toskan airnya.
masukkan santan, keladi, gula melaka, gula pasir, garam dan daun pandan.
Renehkan dengan api sederhana sehingga gula larut.
Sesuaikan rasa angkat dan hidangkan!!

TARRAA!!!

PENGAT KELADI


Jangan lupa... baki kuah pengat tu cecahkan pulak dengan roti putih... waahhhh.. terbaik!!!!
*jika suka manis tambahkan lagi gula pasir.. jika suka manis buah kurangkan gula... Pesanan dari penaja... cewahhh.....:)))

TATA!!!


4 comments:

Bicara Kak Noor said...

dah malam baru tengok pengat keladi ni mesti dah habis dah kan Sha tkpe lah esuk2 akak lagi yg buat yg pasti pengat keladi mmg terbaik SODAP..

Amie said...

Enaknya pengat keladi! Menu ini kegemaran ayahbonda dan kami sekeluarga dari dulu, kini dan selamanya.... evergreen punya resepi!

Shahriah Abdullah Novelis said...

Kak Noor memang dah habis pun hehhee.. sha tepikan satu mangkuk kecik untuk sha ngan bonda selebihnya semangkuk besorr hantar rumah jiran.. masa hantar rumah jiran mintak balik mangkuk jam tu hehhee... cian jiran tu tengah sakit kang nanti berbalas-balas mangkuk pulakkan... tq kak noor..:))

Shahriah Abdullah Novelis said...

Amie... betul tuuu.. pengat keladi memang best... lemak dan enak kan kan...:)))) tq dear :))

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ