ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Sunday, April 22, 2012

Harum Vanilla Choc Chips Cakes Keranamu Kak Noor


Assalammualaikum... dan salam sejahtera rakan blogger yang baru dan lama... Okay hari ini i telah membikin satu resipe baru khas ku buat demi membalas kesudian BICARA KAK NOOR yang telah mencuba resipe i yang ini... ini.. >>> Cup Cakes Mudah Giler!

Maka dengan itu, Kak Noor ku sayang... kek ini ku tujukan khas buat Kak Noor.. jangan lupa cuba taw.. awww....dan juga rakan-rakan blogger yang lain... :))


Petang tadi selepas pulang dari membeli barang dapur yang hampir pupus dalam peti sejok tu kan.. terus ler membancuh... kek ni i biasa buat untuk anak-anak, biasanya ku curahkan aje coklat cair kat tengah-tengah adunan kek vanilla tu... tapi hari ini telah ku ubah suaikan agar kek vanilla tu menjadi lebih menarik dan menggiurkan gitewww.... dan hasilnya.. Perghhh...jangan ceritalah yaa....
tetap macam tu jugak! sedap, lemak dan berkrim hehehhh.... :)))


Dengan coklat chips Hershey's yang dah tentu-tentu lemak dan mabeles... tuangkan pulak dengan coklat cair... wahhhhHHhhhhHhhh..... <<< mulot ternganga-nganga macam anak burung kelaparan taw!


Bau kek tu harummMmmmm nooOOoooooo..... hampir habis tisu sekotak sementara nak menunggu kek tu sejuk okehh.... pastu kan kan..... kutil pulak coklat chips yang kat atas tu... peeehhheeehhhh.... terus mata bundarku ini.. Mengecil...mengecil...... mengecil... dan terus lenyap! tinggallah mata puteh aje ko! muahahaha....


Okay dah... meh ler kita membikin kek... yang cukup harum... mudah satu hal... enak... dua hal... lemak.. dah tiga hal... di perkayakan pulak dengan coklat chips dan coklat masak tu kan... jimat belanja pun ya... jimat masa dan tenaga jangan cerita... rumah harum bau vanilla dan coklat <<< kira dah berapa hal dah.. *sila in box i jawapannya taw* macehh

Harum Vanilla Choc Chips Cakes 
Keranamu Kak Noor


BAHAN-BAHANNYA :

250 gm mentega
200 gm gula kastor
280 gm tepung kek + 1sudu teh baking powder + sedikit garam
4 biji telur
2 sudu besar esen vanilla

BAHAN TABUR/LAPIS :

150 gm chocolate chips Hershey's
300 gm coklat buku *cairkan

CARA :


Putar mentega, gula dan telur sehingga gula larut.
masukkan esen vanilla dan putar sehingga sebati.
Masukkan tepung *yang telah di ayak* dan gaul sehingga sebati, seperti gambar di atas.. yer betullah tu...:))


Tuangkan sedikit adunan di dalam acuan..
*yaa betul tu.. seperti gambar di atas hehehe...*


masukkan coklat cair di dalam botol...
 yer macam gambar di atas tu... 


pancitkan coklat cair di atas adunan... 
yaa pandai sangat... macam gambar di atas tu....


taburkan coklat chips dan tuangkan lagi adunan di atasnya dan lakukan sehingga adunan habis...


suhu 170'c selama 30 minit atau kek masak...


sejukkan terlebih dahulu.... baunya memang harum noOooooooooOOo.... tau kak Noor..


tunggu sejuk baru potong....
i potong masa panas.. tolong jangan ikut hehheee....


sedap nooOoooooo.. Kak Noor... aiiii....


Kepada Kak Noor dan semua rakan-rakan blogger baru dan lama... sesungguhnya.. kek ini sungguh ler mudah ya hampun!
tapi ada keles giteeeww....


Selamat mencuba... dan selamat malam....

Wassalammu... :))

TATA!!


11 comments:

Citarasa Rinduan said...

kak sha..
wahhhhhhhhhhhhhhhhh
mmg terasa harum sampai kesini baunya..


ayu minta 2 potong ya.. angkut bawa balik dengan coklat sekali.. hahahha

Sheila Shafeareen said...

As'salam hemmmm dah tebau2 dah ni.... mlm2 ni patut x leh nak tidur rupanya ada kek yg harum sudah maiiiii...x tahan2 wayyyy :-)...cepat lah esok :-)...

Sheila Shafeareen said...

As;salam kak..hemmm dai mai dahhhh auuu harum ..patut mata x leh nak lelap..rupanya ada bau harum dtg hehehh bau kek..bukan bau harum bunga hahahha sabau jelah kak yeee :-) tegoda..mmg x sabau nak tunggu esok...

Anonymous said...

wah wah... =)

Ilhamkreatif said...

Salam sha....nak juga...nak juga...nak try gak esok,nak buat 100% macam sha buat,boleh ke????

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Adikku yang ayu...

2 potong aje?? kenapa tak seloyang hahaha..

maceh dik muahhh

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Sheila cayang...

hehehe... wah sampai ke sana baunya yaa... hebat hehhe...:))

macehh yangg muahhzz

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Kak Ilham.. nyiru tapak tangan kak... silakan.. dah lupa jangan lupa bagitahu tau.. nanti sha reka satu lagi resipe khas buat akak..

Muahhhzzz

Bicara Kak Noor said...

Aduhhh Sha terharu sungguh Kak Noor sampai Sha sanggup buatkan kek ni untuk kak Noor,tapi sayang tak dpt makan jugak ni air tangan Sha, makan dlam mimpi lah saja gamaknya ni,rasanya nak kena buat kunjungan tergempar kat umah MC Sha ni kan baru dpt rasa yang lazat2 tkpe baut masa ni kena banyak sabo dulu.

gerhana luka said...

kek vanilla ni suami saya suka la boleh try ni, amik resepi ya Kak Sha.

ibh_sue said...

Aslmkum Kak Sha.
Tgk pun dah terliur. Harus copy dl masuk list. Tggu mood membaking dtg baru buat. Heee

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ