ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Sunday, April 22, 2012

Ikan Jenahak Garing Berlada


Assalammualaikum... dan salam sejahtera buat semua teman-teman baru dan lama... terima kasih kerana masih sudi menjengah di dapur masakanku yang ala-ala macam membaca komek pun ada... novel mengarut pun ada.. dan yang dah tentu-tentunya pasti ada... masakanku yang tak seberapa yang ku masak buat hidangan keluarga tersayang dan resipi buat teman-teman tersayang jika sudi mencubanya.. terima kasih daun keladi.. kalau ada keladi buatkan pengat.. kalau ingat kat i... tolong ler post semangkuk hehehe...


Okay semalam yak ni bersamaan dengan 21 hb April tepat jam 1 petang i telah di jemput oleh adik ipar dan isterinya... ke Seremban kami bercouple lagi you.. awww! dengan niat menziarah Ayah mertua kesayangan yang sakit tua... usia dah 93 tahun... adatlah kan.. Syukur Alhamdulillah sihat ayah mertuaku yang kacak tu eekkk << dulu laa hehee... hi! papa! tak mungkin dia baca blogs i ni hehehe...


Dalam perjalanan nak ke Seremban tu kami singgahlah ke Muar... Nasuha Herbs.. dah banyak kali ke situ dan dah pernah pun i sharekan kisahnya di blogs cuti-cuti i tu ekk.. dan syukur Alhamdulillah... bila ku sharekan dalam googles tu... ramai kengkawan yang telah berkunjung ke sana.. jengah sini >>> NASUHA HERBS PARADISE . Dan Insyallah jika ada kelapangan nanti i akan sharekan cerita terbaru tentang Nasuha Herbs Paradise tu yaa... semakin cantik dan menunya pun dah pelbagai.. i like..:))


Di kesempatan ini juga i Sha nak ucapkan Jutaan terima kasih buat Kak Noor... Taiko lama tersohor yang telah sudi mencuba resipi sha yang tak seberapa tu.. nak tahu apa yang kak noor kesayangan i tu cuba.. klik sini >>> CUP CAKE COKLAT MUDAH GILER! SHAHRIAH MCM Terima kasih Kak Noor ku sayang muahzzzzzzzzzz <<< cium sampai tertido leleh lagi YoU hehehe... untuk resipe asal sila klik sini yaa >>> Memang mudah GILER! 

Khas buat Kak Noor ku cayang.. tunggu petang nanti tak pun malam kalau sempat sha share satu lagi resipe kek coklat teramatlah mudah dan enaknya sehinggakan mata Kak Noor yang cekelat tu akan bertukar menjadi purple naaaa.... hhehehee Insyallah tunggu tau Kak Noor cayang muahzzzzz..... <<< kali ni tak terlelap sebab belum share resipe hari ini... :))

Ikan Jenahak Garing Berlada


Bukan sahaja sempat singgah ke Muar, masa balik tu sempat pulak singgah di Umbai Melaka makan seafood bersama ipar dan adik yang sememangnya menetap lama dah di Melaka. So mengoder ler kami bermacam2 jenis hidangan. Antaranya Pak Habibi order ikan jenahak bakar berlada... masa makan tu jangan cerita memang ler sedap yer tak.. apa taknya makan bersilang tangan.. hahahaa...

Pastukan tadi pagi bersamaan 22 hb April. Pak Habibi telah ke pasar membeli seekor lagi ikan jenahak dengan alasan semalam anak2 dia yang 3 orang tu tak ikut serta dan tak dapat merasa. So i yang kengkononnya dapat merasa semalam tu.. di kerahnya masakkan pulak untuk anak-anak dia yang tak mengikut semalam tu.. termasuklah dengan diri dia sekali.. yer.. kan ke bagus punya Papo tu kan kan.. padahal dia yang tak puas makan muahahaa.. so i bikin ler.. mengikut kesesuaian tekak kami sekeluarga.. yang penting ikan jenahak tu wajib garing! baru ler terangkat dan terjongket masa di makan tu yerk.. dah tu jerk.. laporan hari ni.... << kisah bersambung sikit aje lagi hehehe..

Ikan Jenahak Garing Berlada


1 ekor ikan jenahak *siang cuci bersih dan lap dengan tisu *kering

lumurkan bersama & perapkan sebentar :

2 sudu besar serbuk kari
sedikit garam
3 sudu besar tepung beras

Panaskan minyak dan goreng sehingga garing, angkat dan ketepikan.

UNTUK SAMBAL :

kisar kesemuanya :

2 biji bawang besar
6 ulas bawang putih
1 cm halia
1 batang serai
20 tangkai cili kering
2 biji buah keras
2 cm belacan

BAHAN LAIN :

gula, garam & minyak
timun, tomato, daun salad, limau sambal

CARA : 

Panaskan sedikit minyak dan tumiskan *BAHAN KISAR sehingga naik bau dan garing sentiasa di kacau dan renehkan lama sedikit.
Masukkan gula, garam dan sesuaikan rasa.
Setelah kuah garing dan pekat.
angkat dan tuangkan di atas ikan...:))

TARRAA!!

Ikan Jenahak Garing Berlada


Isinya lembut... enak, lemak, manis, pedas dan jangan lupa perahkan limau sambal di atasnya.. peh!


Ikan jenahak memang agak mahal sedikit di kampung i.. tapi jika di bandingkan makan di Umbai semalam tu.. i tell you.. berbeza harganya bagai langit dengan bumi! i tell yoUUuuu...


Ranggup! noooOOoooooooooOOOOOoooo....



Sila baca sambil tarik napas.......... tahan okeh.. yer tahan dulu....


sila lepaskan napas perlahan-lahan.. bahawa sa nya... Shahriah Abdullah aka Samsiah Abdullah.. masih berpunya.. dan syukur Alhamdullillah rumahtangga yang di bina lebih 20 tahun.. kekal bahagia.. sehingga ke hari ini.. moga ALLAH SWT kekalkan jodoh kami sehingga ke akhir hayat... begitu juga dengan kawan-kawan semua.. aminnnn.... ~wallahualam~

pstt... genit tuUUu!!! cehhh..

TATA!!!


13 comments:

Qasey Honey said...

asslm Kak Sha...wah sedapnya tgk ikan jenahak garing tu...bbunyi2 perut QH tgk tau...mnahan lapo yg tetiba..hihi...QH nk amik resepi ni yer...

kat mne tu kak..yg ade pokok JANDA GENIT tu..takut pulak nk dekat...hehehe

hazila said...

Sedap nampak. Lama juga tak ke Umbai....

Bicara Kak Noor said...

salam Sha, amboi berjenahak lah pulak hari ni ye kak Noor pun menunggu giliran tu haha,siapa tu janda genit Sha nama pokok ke?? conpius lah.

rahel said...

Sedapnya isi ikan jenahak tu...letak sambal byk2 yer..

ogyep yummy mellow said...

Sapelah pulak si janda genit tu ya... Ikan yang belum bersambaltu, seksisss gilassss... auwwwww... tergoda i... hehehe...lapor la pulak....

ogyep yummy mellow said...

Sapelah pulak si janda genit tu ya... Ikan yang belum bersambaltu, seksisss gilassss... auwwwww... tergoda i... hehehe...lapor la pulak....

Amelia said...

Hi my dear Sha, happy weekend to you. My turn to drop by your pondok to drool at your mouth watering, sedap best punya ikan garing with the sambal to die for.....sedaaappppppppp..... :)

Lain hari singgal your pondok kena pakai bib lah, takder nanti keybod short circuit. hahaha

Amboi.... nama pokok itu Janda Genit??? panasnya....hot hot babe!! hehehe

Have a lovely evening. *with hugs and kisses*

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam adikkua QH yang manja gitewww... dik ko amik resipe tu ko wajib cuba jangan ko simpan aje taw hahhaa... dah cuba bagi tahu.. nanti akak nak reka resipe khas buat QH.. Insyallah... muahhzzz

psstt tu laaa.. nama pokok tu janda genit... tapi yang bergambo tu tak janda.. genit yaa hahahhaa

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Hazila... Umbai memang medan ikan bakar.. tak sah ke melaka kalau tak singgah kan kan...

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam kak noor hehhee.. haah nama pokok tu janda genit peh! tak kuasa i you hahhaa

Shahriah Abdullah Novelis said...

Ogyep adikku yang comey... mau taknyaa... seksi kan kan.. garing lagi you macam i hahahaha

Shahriah Abdullah Novelis said...

Hi! Amy's cayang muahhzzz...

Hahaaa.. yer laa.. everytime my cooking ada sambal keep me think about you...

bib?? good idea tu babe! hehee


Hugs n kisses... this bib for you nah! got gambar sambal belacan somemore hahahaha

Shahriah Abdullah Novelis said...

Rahel.. suka pedas kan kan.. memang pedas tu yangg

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ