ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Tuesday, May 15, 2012

Happy Teacher's Day!........Simbolik... Mancis Dan Pen!!


Assalammualaikum.. dan selamat sejahtera buat semua blogger baru dan lama...:))

Selamat Hari Guru buat semua insan yang bergelar Guru, Cikgu, Techer, Sifu dan yang bersekutu dengannya...

Jasamu Guru terlalu besar untuk kuungkapkan melalui kata-kata.. *cakaplah tak reti yer tak!* hehhee.. apa pun wahai GURU.. darimu kami semua di didik... agar menjadi seorang insan yang berguna kepada bangsa dan negara... SAYA SAYANG CIKGU SAYA!! DARI KINI DAN SELAMANYA... MUAHZZZZ :))

TERIMA KASIH CIKGU!!!


Credits to Uncle Google.. :))



Al- Kisah.. Seorang insan bergelar GURU...

Arwah Ayah juga seorang guru.. Guru Besar.. setiap pagi akan ke sekolah menaiki kenderaan yang dipandu oleh Arwah Ayah..
Seringkali terlewat ke sekolah kerana Arwah Ayah terlalu prihatin terhadap ayam, itik dan kambingnya yang kalau di kira dalam reban dan kandang kat belakang nun jauh sana tu.. memang tak terkira dengan jari ku ini... banyak naa..

Sebelum ke sekolah... Arwah Ayah akan pastikan ayam, itik dan kambingnya di beri makan secukupnya.. bukan dia kesah anak dia yang menompang sekali naik kereta dia tu.. terlewat ke tidak! heeehehee...

Dah namanya guru besar... datang lewat seratus kali pun tak ada sorang pun pengawas yang berani catit nama i taw.. lepas! lepas! aje giteeww... wah! hebat betullah! hehhehhh...


Arwah Ayah seorang guru yang peramah dan kelakar orangnya..
dalam kelas i dia mengajar mata pelajaran Kesihatan.. dulu laa.. dalam tahun 1981 hingga 1986... sekarang mana ada lagi mata pelajaran tu kan...

datang lewat.. memang terlepas dari pengawas.. tapi dalam kelas.. 
i tidak terkecuali kena denda, berdiri ler ko atas kerusi kalau silap bagi jawapan jika ada soalan dari  Arwah Ayah.. perghhh... tu dulu....


Setiapkali ada Hari Guru.. i tidak pernah tidak.. hadiahkan sesuatu kepada Arwah Ayah.. dan antara yang paling hebat dan sampai sekarang i masih ingat...

i kumpul duit sikit-sikit... sanggup tak beli gula getah yang bau nangka tu ngko! semata-mata nak belikan hadiah buat Arwah Ayah.. hebatkan i! muahahaa...

tau apa yang ku beli??

Yaa.. dari kecik i ni penuh simbolik orangnya...
ku hadiahkan sekotak mancis dan sebatang pen TOTAL HARGA =  50sen! perghh masa tu susah nak dapat duit hengko! kumpul banyak sikit.. ehh ada pulak jual anak patong kertas kat kedai Karim.. yaa... ku beli! mana nak cukup kumpul duit tu muahaha.. makan bulan jugak nak mengumpul 50 sen tu hokey!

simbolik = mancis dan pen

mancis = buat Arwah Ayah peron sampah kat tepi rumah tu hah!
pen = buat tanda kertas atau buku murid sekolah!

Hah! terlopong korang kan.. dah ku kata.. dari kecik dah bijak! cewahh.. bungkus cantik-cantik masa tu kertas balut buku warna cekelat tua.. kalau terkena minyak.. wahh berpeta! hahhahaaa...


Arwah Ayah memang seorang Ayah yang sangat sporting!!! sangat! sangat! sporting! 
masa i bagi kat Arwah Ayah tu sambil ucap...

"Selamat Hari Guru Bak.. Tahniah!" << Tahniah tu memang ayat yang Arwah Ayah selalu ucapkan pada kami semua setiap kali berjaya ler dalam peperiksaan... *sedihlah pulak ni hadoii*

Arwah Ayah buka jam tu jugak hadiah *simbolik* yang ku bungkus tu yaa.. bila buka aje.. Arwah Ayah gelak macam nak rak..

"Ohh.. mancis untuk bakar sampah ya? pen untuk tanda buku? Pandai!"

Hadoi masa tu.. memang BANGGA! BANGGA! BANGGA! terhadap diri sendiri.. jalan pun terasa di awang-awangan! wahh giteeww...
 masa tu jugak ku carik! mana Abang  i yang cakap nanti Arwah Ayah akan rotan sebab hadiahkan benda yang murah dan merapek tu!

Al- Fatihah buat Arwah Ayah Tersayang...

Haji Abdullah Bin Haji Hashim

~Cerita habis setakat ini... tak sanggup dah ni.. :(((~

Terimalah hidangan yang tak sebarapa ini khas buat semua insan yang bergelar CIKGU, GURU, TEACHER, SIFU DAN YANG BERSEKUTU DENGANNYA... :)))

Resipi ku ambil dari sebuah buku..

FOOD LOVERS

CAKES & DESSERTS


BAHAN-BAHANNYA :


CARA :


Segalanya main pakai cetak aje ler dari buku tu yaa...

TARRAA!!!!



seriously... memang enak dan... muak ler bebenor!


silalah kurangkan sukatan gula! manis yaaa hampun!


dalam mengeluh manis yaa hampun! muak bagai tu... ehhh selesai jugak ku makan sebuku hehehehe


topping with vanilla ice-cream... and chocolate sauce!
superb!


HAPPY TEACHER'S DAY!!!!


Jumpa lagi.. selamat malam... Assalammualaikum...:))

TATA!!


17 comments:

[z@ck] said...

saya bakal cikgu.hehehe.layak ke wish hari guru ni? hahahahaha

Shahriah Abdullah Novelis said...

Zack sudah tentu2lah.. happy teacher's day Zack! all the best yaa.. muahzzz

ibundo said...

hehe..nak tegelak ada. Nak sedih pun ada..
Bijak ko sha cari hadiah. Bundo dulu masa kecik tak tau pun apa bendanya hari guru ni. Tak wujud lagi kot..

Bicara Kak Noor said...

salam Sha,happy teachers day utk Sha,teachers utk anak2 lah semua ibu2 adalah teachers betul tak??

ibh_sue said...

Nostalgiannyalah kan bila ingat zaman2 sekolah dulu..Happy Teachers day...Akak pun bleh dipanggil teacher jg pa..sbb byk kami belajar dr sini. Blajar masak terutamanya..Heeeee..(^__^)

ogyep yummy mellow said...

selamat hari guru juga buat semua guru ya Kak Sha... ogyep kak rumah pun jadi guru gak... guru tuition... agak2 layak tak diberi puding coklat tu..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam rindu Sha cayang!!!

ketawa sendiri bila baca cerita Sha nie... hehehe

mmg byk tuh gula kat resipi..
anak2 pasti suka kan sha... mkn ngan ice cream..sejuk jer kat tekak hehehe

Qasey Honey said...

asslm kak Sha cayang bucuk2...hehehe...sedapnya kak tgk puding coklat tu...dtambah pula dgn aiskrim kt ats..perghhh terus meleleh air liur dibuatnya...hihi

Asyifa Mustaffa said...

Salam K.Sha,
Al-Fatihah utk arwah ayah akak...baca tulisan akak...buat sy teringat juga pada arwah ayah yg baru 5 bln saje prgi....smpi skrng klau orng bercerita pasal ayah...sy sedih sngt2..))::

btw...puding tu nmpk sedap....

~~zana@pb~~ said...

Sedih la pulak bila Sha sebut 'bak' tu.....akk pun panggil bak, org Johor je kot yg faham...
Arwah bak akk takde kenangan dgn akk :-( (sha buat akk berjurai airmata msa komen ni)
Cuma ada bpa mertua, cikgu jg. Jadi la kan......turun kat anak dia, cikgu jg.

Mas said...

Seronok bc kisah akk sambil sy membayangkn kejadian tersebut hihihihi.....

Al fatihah untuk arwah ayh akk....

umi's cup cake said...

sedapnya kek tu kak sha,
tapi bila manis sgt...kena kurangkan gula tu,sebab nanti suami marah..hehe

FnF Simple Life said...

Nostalgia sungguh cerita k.sha... AlFatihah utk arwah ayah k.sha. sedap nye choc pudding

tun_telani said...

al-fatihah utk arwah ayah akak. insyaAllah pahala berterusan hasil dr mendidik anak2 bangsa =)

fuhhh.. tu mmg xleh nk salahkan resepi tu kalau muak.. tamabh coklat sos ngan aiskrim lagi tuu.. dangerous! dangerous.. xleh tgk lama2. hihi

Anna Qawina said...

manisnya dah nampak disitu tp budak2 sure gemar nikan..ada eskrim lagi..yummy/..

IBU GEBU said...

kak sha punya cerita, boleh bayang tau akak punya body language mcm kat masterchef tu...KERLASSS!!!

Nur-nba said...

Al-Fatihah untuk arwah ayah Kak Sha.. Memori bersama yang tersayang tentu tersemat rapi dalam ingatan kita..

Menggoda betul puding ni.. Kalaulah rumah akak dekat, Nur dah datang.. Tq atas ucapan dan ingatan buat kami para pendidik.. :D

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ