ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Tuesday, May 15, 2012

Sawi Tumis Air Sinced 1980... Sebak sudah!



Assalammualaikum... Selamat petang semua.. wahh... nampak tak bukan main besor lagi gambar tu sengaja ku bubuh sebesar alam.. hehehee... ada yang terjojol biji mata ke tak ni?? Panjang kisah nak khabarkan kat you all ni... sila betulkan tempat duduk anda semua yaa.. macehh...:)) 


Itulah hidangan dari Arwah Mama *panggilan ibu saudara sebelah bonda*. Kakak kepada Bonda berlainan Ibu.. wahh semua nak ku taip! muahahaa.. info! info! hehheehhh

Sinced 1980 lagi you! masa tu usia i baru 6 tahun! hah.. giteew... kisahnya begini... Arwah Mama i tu kan.. suami dia penjual ikan kat tepi simpang kampung i tu hah! Baba i panggil *Sekarang dah Arwah* so tiap hari tu wajib ada udang kecik-kecik tomey naa.. besar jari kelingking baby giteww.. udang putih tau.. kulit lembut naa.. sekarang susah nak dapat... *mungkin udang jeman sekarang pakai gel.. tu yang keras aje kulitnya tu* heheheeeh...

So bila time cuti sekolah tadika tu kan.. awal pagi i dah datang rumah Arwah Mama.. sebelah rumah aje.. ada titi tapi i lompat aje parit tu.. wahh! betapa hebatnya i masa tu kan kan... hehehehhh...

I suka tolong apa tau.. suka tolong siang kulit udang.. kupas semua hanya tinggalkan isi aje.. masa tu kecik aje i ni.. yaa laa 6 tahun aje masa tu... baru pandai nyanyi lagu ANAK RUSA NANI giteww...

Udang tu taklah banyak mana pun.. adalah anggaran 500gm masa tu... tapi kita ni kekanak lagikan... terasa macam 50 KELO! udang sehalus tidak tu hehehe.. sampai kecut berut jari-jemari tu taw... lambat beno nak siap! :))


So... bila siap aje kupas kulit udang tu.. nanti i akan tengok Arwah Mama siapkan bahan-bahan yang dia nak masak.. potong bawang ke cili ke... guna bangku kayu.. pisau tu.. ulunya siap berbalut dengan tali plastik.. anggornya dah longgar kot hahaa.. ingat lagi taw...

Dan i akan ambil bangku dan berdiri atas bangku tu tengok Arwah Mama memasak... mata tak berkelip tau.. mulut jangan cerita.. ada aje yang kutanya..

especially bila tiba bab menumis.. wahhh!!! paling i suka! suka! suka! sangat hokeh! siap boleh kaup tangan tu nak ambil bau dari kuali yang sedang di tumis tu... kecik-kecik dah tahu buat macam Chef buat taw hhahahahaa... tahun berapa tu?? yaa.. 1980an.. hokey!

Apa yang istimewanya masakan Arwah Mama i tu? yaa dia masak tumis air sawi guna mee hoon... dan udang kecik. Bukan sohoon taw.. mee hoon yang kita buat goreng selalu tu.. hah! udang wajib yang kecik-kecik naa.. huaaaaaa

Inilah lauk yang Arwah Mama.. masak... *sambil sebak menaip ni yerk.. :(((

 SAWI TUMIS AIR SINCED 1980

1 cekak sayur sawi *potong asingkan batang dan daunnya*
1/2 cawan udang basah *udang kecik-kecik*
1 keping mee hoon
1 tangkai lada merah *hiris*
1 biji bawang besar *hiris*
3 ulas bawang putih *hiris*
garam
sedikit lada sulah
minyak
700 ml air

CARA :

Tumiskan bawang putih, bawang besar, lada merah, batang sawi dan tumis sehingga layu, baru masukkan udang.
Masukkan air dan didihkan.
Masukkan mee hoon, sayur sawi dan sesuaikan rasa.
Angkat dan hidangkan!!

TARRAA!!!

SAWI TUMIS AIR SINCED 1980


SIMPLE DAN SEDAP!


masa dulu.. lepas masak.. aje.. Arwah Mama ajak makan sekali..

 bau i masa tu bau udang! apa haku kesah! hahahahaa...
kecik i memang suka berjalan rumah Arwah Mama.. dah besor ni merap pulak kat dalam rumah.. tak keluar-keluar.. kalau keluar mesti shopping! hehhehehehhhh..
bagus betul!


sambal tumis udang kecik-kecik *udang kulit putih* dulu Arwah Mama selalu masak macam ni... nostalgia lalu tidak mungkin akan kulupakan...huaaaaa...


ikan selar kuning dan bawal goreng garing-garing...
inilah lauk yang Arwah Mama selalu gandingkan dengan lauk sawi tumis air tu dan sambal tumis...
banyak noooooOOooo... i makan tau... nanti Arwah Mama cakap cenggini...

"Baca Bismillah tak makan tadi??"

i jawab...

"Baca! doa makan sekali!" << cute kan i.. hahaha..

Masa tu kena tegur barulah slow sikit i makan! muahahahahaahh


Hidangan penuh kenangan manis... zaman kanak-kanak...

AL-FATIHAH

Moga Roh Mama dan Baba di tempatkan dengan orang-orang yang beriman dan di cucuri rahmat.. Aaaaminnnn...


Sampai laa.. bila i cerita kat Bonda.. dia pelik.. sebab i masih ingat satu-persatu kisah zaman kekanak i dulu.. tapi kisah zaman  yang lalu.. nak-nak masa zaman sekolah menengah.. agaknya tak suka sekolah kot hahhaaa...banyak yang dah kulupa! muahahahahhaaa... agaknya bila dah semakin tua nanti.. ingatlah semua tu hehhee... ~Wallahualam~



dah siap! cuma tunggu petang naaa.. baru nak masukkan.. Pak Habibi dah makan semangkuk! terus tersandor! pulak lepas makan tengahari katanya ada meeting dengan Press... hah! jawab ler.. jangan lain yang Wartawan tanya.. lain yang Pak Habibi jawab.. hadoii..
Okay sekian sembang hari ini..
jumpa lagi.. take care & smile always.. :))

TATA!!!

12 comments:

dapurCikWan said...

ehem ;)

umi's cup cake said...

Kesimpulannya, lauk sawi tumis air ni sebaya la dengan umi..hehe...

Bicara Kak Noor said...

salam Sha,sambal tumis udang kecik,tumis air sawi tu dan ikan goreng mmg serasi bersama lah Sha, sedap smuanya,ikan goreng tu nampak ranggup krup krap tu

rahel said...

Weeee...entah berapa kali dah gue telan2 liur tengok sawi tumis ni..paling best ada meehun na..

Amie said...

Hadoi Sha.... gelak2 Kak Amie baca tapi rasa sebak di dada bila sama mengenang zaman2 indah Sha bersama yah bonda... air tangan bonda, sia[pa boleh lawan kan Sha... hidangan dulu2, biar pun ringkas tapi lazatnya kadangkala kalahkan sajian hotel he he hehehh
Kak Amie pun pernah rasa kupas udang kecik2 kulit nipis putih, sekati (timbangan dulu) rasa sehari tak siap mengupas... sempat jugak lalat menari2 atas udang yang dah bogel dalam mangkuk!

Shima said...

salam kak sha,

bila x selera,lauk mcm ni la yg membangkitkan selera... terliur dbuatnyaa...

Mieza said...

sawi tumis air aka sup sawi tu yg paling besh tu...time pantang bersalin itu la yg dihirup hari2..cuma tak ditumis je..terus direbus..elok utk tambah susu badan :)

gerhana luka said...

sedap tu hidangan nostalgia Kak Sha terutamanya sambal udang kecik tu, kalau makan mesti tak sedar bertambah2.
Kak Sha saya pun masih ingat zaman kecik2 cenonet masa umur 4 - 6 tahun, terutamanya makanan yang sedap2 kengkadang mak sendiri dah lupa camana nak masak makanan tu tapi saya boleh tanya resepinya hee...

[z@ck] said...

sedap pulak tgok sambal tumis udang akak ni.huhuhu

Neeza.Areef said...

hi k.sha,
sama la kak mengembalikan nostalgia sy dgn arwah mak sy jugak..simple lauk org2 biasa je kan..tp kesedapan kenikmatan mkn dgn kuarga x terkata
sob sob

tun_telani said...

kak sha! lauk kampung at the very best nihh! mmg terbaik laa sawi tumis air lawan ngan sambal udang. perghh.. kompom diet ke laut.

zila 4ever said...

salam sha..
ambooii tahniah memory ko mmg kelasss giteww..sampai ke zaman tadika masih ingat lg..tp bab sek men lupa erk..hikkk2 mmg la..sbb duk asrama mmg kita kena buli..sbb tu lupa kan..aq skrg duk jb sha..ko ingat lg x kt linda hasyim..alaa x salah aq dulu dia pernah g umah ko kt pontian tue..kita panggil dia giant..dia gemuk2 cikit....klu ko ingat dia dah meninggal sha..alfatihah tuk dia..sakit kencing manis.

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ