ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Monday, May 28, 2012

Jemput Udang Ala Pak Habibi << Yang Membikin Dan Empunya Resipi YoUu


Assalammualaikum... Selamat pagi semua rakan-rakan blogger baru dan yang lama... juga yang bukan blogger.. :) Terima kasih kerana masih sudi bertandang di dapurku ini dan sudi meninggalkan komen.. semestinya suka yaa hamfunn i you bila membaca tiap komen dari kawan semua... macehh yaa... semestinya bila free i akan singgah di dapur you all.. :)


Bila tiba bab jemput-jemput, cucur ke cekodok ke..
Hah! dah tentu-tentu ini adalah Fav Pak Habibi i yang tembamBOM tu ekk :))
i memang kurengzzz bab segala jenis jemput ke tak jemput.. makan tu makanlah jugak..
tapi taklah segalak Pak Habibi i tu :))


Pak Habibi i ni memanglah fanatik benor terhadap apa jua jenis jejemput.. janji jangan ada sayur!
memang laju aje dia mengunyah ekk.. :)
Hah! ni menu pagi semalam punya sarapan.. 
bukan pagi ini.. pagi ni lain N3 hheheeh...
wahh dalam sibuk melayan cuti sekolah ni.. sarapan pagi tetap terhidang di meja makan i tu ekk..


Jemput-jemput udang ni sama aje... 
sama yang macam kita buat selalu tu..
tapi kali ni resipi jemput-jemput udang ni Pak Habibi i kononnya.. kononnyalahkan :))
telah mengubah suaikan resipi cekodok udang tu agar menjadi lebih luar biasa gitewwww...
Ehh.. bila ku try.. memang lainlah! Wahhh... :)) lain cikit ajelah... sebab apa taw.. meh.. you all cek dulu resipi Pak Habibi i tu ekk.. ;)

Jemput Udang Ala Pak Habibi


BAHAN-BAHANNYA :

400 gm tepung gandum *ayak << perghhh :))
3 biji bawang besar *hiris halus
2 biji cili merah *hiris halus
3 ulas bawang putih *dadu
2 biji putih telur
8 ekor udang saiz besar *kupas kulit dan potong 3
sedikit garam
air secukupnya
minyak untuk menggoreng

CARA :

Campurkan kesemua *BAHAN-BAHAN* sehingga sebati.
Adunan separa pekat dan sesuaikan rasa.
Panaskan minyak dan gorengkan sehingga kekuningan *jangan terlalu garing *pesan Pak Habibi i hokey! :))
Angkat dan toskan.
Hidangkan bersama sos cili Thai!

TARRAA!!!

Jemput Udang Ala Pak Habibi


Perghh... bahan bukan main banyakkan? 
itu nama habis bawang i taw :))
tapi memang enak dan garingnya luar biasa! i tell you all :))
pastukan... udang besor tu wahh tergigit-gigit bila di kunyah dalam mulut ni hah!


Pak Habibi i pesan.. Kopi O jangan lupa taw! ;)


semestinya simple dan enak! 
tak caya cuba :))


Waaahhh.. Cewahhh.. cewahhh.. dengan cermin mata hitam! kemain lagi! :))
bersama biras kesayangan.. di mana tu?? wahh tunggu ada tempat menarik taw.. later-later i share kat you all semua ekk.. ;)

Jumpa lagi.. jaga diri... senyum selalu..:)


TATA!!

23 comments:

Nieza said...

Assalam kak sha cyng,sedapnya tgk cucur udang akak ni..kalau mkn cucur cicah dgn sos lingham lagi best:)

Bicara Kak Noor said...

salam Sha,sedapppppp tengok cucur tu macam nak cicah la tu jugak, tapi yg nak pinjam sangat spek tu haha bekenan sungguh utk drive mmg ngam lah tu tak panas hahaa

rahel said...

Weeeeiii..pepagi ada jemput2 udang...best tu..cicah2 sos cili..sedaknaaaa..

Ummi said...

Assalam Sha, waaah kemainn nampak sedapnya pau Pak Habibi Sha tuh...hehee...akak ni kalau apa2 jek jemput2..walaupun yg bodo2 pun akak sapu jer...mmg suka...leh habis sepinggan sekali hadap...hehe

tun_telani said...

morning kak sha!!! ^^ kat umah ni, kalau tiap hari makan jemput2 ni pun xpe.. minat betul ngan ngan jemput2 nih..

dapurCikWan said...

nak mintak sepinggan!!hehehe..sedap tu garing2..sketul2 masuk mulut. confirm makan sampai tak hengat... ;))

Neeza.Areef said...

klu jmpt2 udang ni yg suke mkn anak dara i nan 1 tu..suke nooo la order kt mak dier jemput2 udang..lehla geng dgn tok habibi yer..hehe

Shahriah Abdullah Novelis said...

Wsalam Nieza cayangGgggg.... cecah ngan sos lingham ehh betul tu sebab pekat dan pedas wahh kecur lah pulak hehehe

Shahriah Abdullah Novelis said...

Kak Noor hehehhee... cicah jangan tak cicah.. nak pinjam spek.. boleh.. alamat plz hehehhe

Shahriah Abdullah Novelis said...

Rahel mau tak sedapnaaa.. orang yang buatkan kita tinggal makan je egegeg

Shahriah Abdullah Novelis said...

Wsalam Kak Ummi cayangg hehehe.. ye laa jemput2 evergreen gitukan... :)) nah sepinggan sha bagi :))

Shahriah Abdullah Novelis said...

CW seketul je?? cukup ke hehehehhe

Shahriah Abdullah Novelis said...

Morning Tun cayanggg... wahh rupanya fanatik jemput2 yaa.. boleh geng dengan pak habibi akak heheheh

Shahriah Abdullah Novelis said...

Neeza wahh macam ni apa kata kita berjiran heheheheheh

Ilhamkreatif said...

Salam sha...wah.....jemput-jemput udang 5 bintang.TeRbAikkk...

AIN NAZRI said...

yummmy... leh gak buat buka posa arini.. dah malas nak makan nasi.. makan jempot2 je laa

quinnie said...

rajinnya kak sha ayak tepung..hahhaha.....sedapnya makan cucur udang..lama tak buat...:)

ibundo said...

waa.. ada cucur udang. Minum pulak dengan kopi panas. mau tak bangun-bangun..

Gee® said...

wah! menggoda jiwa raga... jejemput mmg menu evergreen kan Sha... hehehe.. k.gee boleh gang dgn habibi Sha...

Shahriah Abdullah Novelis said...

Ain NAzri selamat berpuasa ya cayang.. sempoi dan evergreen aje jemput2 tu hehehee

Shahriah Abdullah Novelis said...

Quinie bukan rajin Pak Habibi yang suruh hehhahahahaha

Shahriah Abdullah Novelis said...

Ibundo wahh dahsyat tu kalau dah tak bangun2 hehehehhe

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Kak gee wahh bolehlah geng dengan Pak Habibi tu.. manjang jemput2 tak jemu jelak dia hehehe

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ