ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Tuesday, May 29, 2012

Magie Kari Udang Menu Sempoi Cuti Sekolah YoUu!



Assalammualaikum... apa khabar semua?? :) kan dah kata.. nampaknya menu semakin ringkas dan sempoi aje.. maklumlah musim cuti sekolahlah katakan kan... :)) Periuk belanga pun dah sama naik cuti! :)) mood nak bercuti semakin membara gitewww... :))


Ingat lagi.. Magie Kari Bergulung ni.. i buat masa bertarung di dapur MasterChef Malaysia..

kelam kabut masa tu.. bayangkan cuma 30 minit sahaja masa yang di berikan!

mana nak cari idea.. hadoii... ingat lagi.. Insyallah satu hari nanti i nak buat lagi macam tu...

bila?? hentah.. Wallahualam :))


Actually... menu Magie Kari Udang ni adalah hidangan Supper i... :)) malam tadi yoUUU...

baru hari ni ku sharekan pada semua... :) bukan apa.. lepas kenyang terus sangapPPpp..... hehhee... ;)

Udang tu pulak segar... baru aje naik dari laut... rumah i kan dekat sangat dengan tepi laut..

so beli dari seorang nelayan yang kebetulan baru aje balik dari menjaring udang.. murah sangat!

Udang fresh besar-besar! cuma RM35 sekilo... masih hidup lagi you masa i beli udang tu... wahhh!
Jakon sangat giteeww ;)

Magie Kari Udang Sempoi


BAHAN-BAHANNYA :

1 biji bawang besar *hiris
3 ulas bawang putih *hiris
2 batang cili merah *hiris
4 pelepah sayur sawi *potong 2 inci
3 tangkai daun sadri *hiris
2 biji telur
6 ekor udang segar *buang kulit tengah dan buang hitam di belakangnya*

3 peket magie perisa kari
air secukupnya

CARA :

Rebuskan air di dalam periuk, masukkan bawang besar, bawang putih, cili merah, batang sawi dan serbuk magie kari. Renehkan sehingga mendidih.
Masukkan telur dan jangan dikacau *kecilkan api dan biar telur masak@set*

Besarkan api dan masukkan udang sehingga bertukar warna, baru masukkan magie dan daun sadri.
Kacau dan hidangkan!!

TARRAA!!!

Magie Kari Udang Sempoi


Gambar nampak lain macam aje ekk.. pucat aje giteww.. ya lahhh...
snap gambar tengah malam :)) :))


sesuai untuk supper waktu cuti sekolah... :)

Tak ler perlu keluar membeli burger tepi jalan.. Pak Habibi malas nak keluarkan kereta dari garaj!

i??? lagilah malassssssssss :))

dan satu lagi tak perlu menumis di tengah malam kala :))

ya gitewww... ;)


selamat bercuti semua kawan-kawan..
 i belum start bercuti.. SOON.. ;)
tunggu cukup korem dulu... :)

TATA!!

8 comments:

Bicara Kak Noor said...

salam Sha cayanggggggggggg maggi kari udang sempoiii satuuuu nak lebihkan udang mahaiii tu haha mewahnya hari ni kan alhamdulillah tapi mmg manis lah udang fresh tu akak selalu beli udang yg dah tido lah tak melompat lagi hee pun sedap gak tiada rotan akar pun berguna kata KSW hee

Shahriah Abdullah Novelis said...

Wsalam Kak Noor cayang mucuk wangi muahhh muahh... bukan satu! 2 mangkuk sha bagi!

Heheee yer kak Noor selalu sha beli udang yang dah gol! semalam dapat udang masih terketik-ketik.. sama naik i gedikz ehhehhe

Chah said...

as salam kak sha..errr first time singgah sini, serem sejuk gak..maklumla ai ni pemalu orangnya..salam dulu kak... tengok akak beramah mesra ngan blogger GMM nun saya aje yg shy shy cat nk masuk sini..heee selamat berkenalan kak sha...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Sha cayang bucuk2 hehehe merapu plak mama pagi nie :)

alahai udang2 yg segar baru naik tuh mmg manis semanis cik sha kiter... maggi pun maggi daa. Cepat di msk sedap dimkn...

Shahriah Abdullah Novelis said...

W'Salam Chah cayangg... terima kasih sudi singgah di dapur akak yaa.. muahhzzz.. janganlah malu2 yaa.. kita kan sama sahaja hehhee...:))

Selamat berkenalan juga.. tq dear muahh :))

~~zana@pb~~ said...

Sha..akak pun mcm nak gantung kuali je. Laki takde kt rumah mula la nak jd bujang, malas betul ni. Nasib baik akak puasa, sahur dgn maggi jugak tadi.
Sha...udang mmg manis sb dia bnyk kolestrol...ngeeee.

Neeza.Areef said...

makin ringkas tp mengancam..tetiba nk lunch maggie kari plak.. >__<

tun_telani said...

Salam kak sha.. seronoknya dpt udang segar n murah! tun kalau kt umah ni mmg selalu ada megi kari. haha.. wat stok utk emergency aka time kemalasan melanda ;p
dh letak sayur segala bagai ni mmg versi rajin, nmpk pun tau sedap!

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ