ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Tuesday, June 12, 2012

'Baca Doa Makan, Tunduk Tak Angkat Muka!' Waduhhhh... Waduhhhh...


Assalammualaikum... 'BACA DOA MAKAN, TUNDUK TAK ANGKAT MUKA!' yaaa.. begituewww tajuk menu i hari ini yaa... :D menu simple tetapi waduhh... waduhh 'Mak Mertua lalu memang tak perasan!' hehhhh :))

Menu Tengahari ini... ;)


Kari Ikan Kerapu
Tempeh Goreng
Ulam : Terung pipit & Pucuk berbuas *celur
Sambal Belacan
Ikan Masin gelama
Nasi Putih...

:D :D :D


Pagi tadi tengah nak bagi makan kucing kat kandang tu.. wahh ternampak pulak pokok kari yang lebat berdaun!
terus ler ku petik dalam 5 pelepah! segar aje daunnya tu ekk ;)
usia pokok kari ni dah berbelas tahun, rendanglah jugak sebab asyik di cantas.. ya gitew.. :)


Ehhh.. ada pulak pokok terung pipit kat celah pokok kari tu..
bukan sesiapa yang tanam.. burung yang tanam :))
petik jugak tak banyak sikit.. sebab i sorang aje yang tahu makan kan...


Celurkan terung pipit dan pucuk berbuas...
tumbukkan sambal belacan!
tempeh ku gorengkan...
waduhh.. waduhh.... enak bangat si! :D


Daun kari yang segau tu..
ku masakkan kari ikan kerapu...
Ikan kerapu ni dah lama beli :))
asyik keluar masuk peti sejuk aje.. nak ku stim asyik tak jadi..
nak ku goreng macam tu je.. takut tak ada kuah pulak..
hah! masakkan kari pekat-pekat... waduhhh... ;)


KARI IKAN KERAPU

BAHAN-BAHANNYA :

1 ekor ikan kerapu *potong cuci bersih*
600 ml santan pekat
1 biji tomato *belah dua*
minyak
gula dan garam

BAHAN TUMIS

1 inci kulit kayu manis
1 biji bunga lawang
2 biji buah pelaga
4 tangkai cili kering
2 pelepah daun kari
1/2 biji bawang besar *hiris
1 biji bawang putih *hiris
1 batang serai *titik

BAHAN KISAR :

2 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit
8 tangkai cili kering
2 sudu besar penuh serbuk kari ikan

CARA :

Panaskan sedikit minyak. Masukkan *BAHAN TUMIS* sehingga naik bau.
Masukkan *BAHAN KISAR* sehingga terbit minyak atau garing *sentiasa di kacau*
Masukkan santan dan renehkan sebentar.
Masukkan ikan dan tomato, renehkan dan tutup periuk dan biarkan stim dalam 10 minit.
Sesuaikan rasa, angkat dan hidangkan!!

TARRAA!!

KARI IKAN KERAPU


dahlah kuah tu pekat.. aroma kari tu waduhhhhhh ;)
isi ikan kerapu yang lembut dan lemak tu.. hadoiiii :))


Lawankan dengan geng di atas tu.. waduhh.. waduhhh... ;)
mau tak ngencesss heehhehehhe :D


Hah! ikan masin gelama tu jangan lupa... perahkan asam limau...
waduhh.... waduhhh... :))

Ulang tayang sekali lagi... :D

KARI IKAN KERAPU


'BACA DOA MAKAN, TUNDUK TAK ANGKAT MUKA!'


Syukur Alhamdulillah.. dah selesai mestilah angkat muka! yer tak?? :)) :D




Props yang i gunakan... daun kari... :)) :)) :))

terima kasih semua teman.. jumpa lagi nanti yaa...

jaga diri dan senyum selalu <<< jangan terlalu nanti orang cakap senteng! :))

TATA!!



7 comments:

Rohah said...

salam kak, dah lama tak singgah sini, buzy sikit..(ye lah tu..hhe).Nampaknya tempe dulu yang saya sambar dulu..pastu baru cekau kari ikan yg mngancam tu...alhamdulillah,mesti kenyang punya..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Wa'kumsalam Rohah cayangg muahhhzz... tempeh tu memang Mat salleh macam kita aje yang suka heehhee.. tq dear..:))

Choco Ani said...

waduhh waduhhh shaaaaa.. mau aje Kak Ani dtg mkn kat umah Sha ni.. hahha ada lagi kah lauk kari ituh?.. tempe goreng kalau dh abis.. kasi goreng lagi yerk.. :D muah muahs nyum nyum Shaaa syabas atas kerajinan Shaaa

Asyifa Mustaffa said...

amboi kak...kari kepala ikan hari nie...
jap2...nak lap jari nie........hehehe...apasal sy lak yg lap jari nie...haish !!!


hahaha.......

Mamasya said...

Salam Shaa.mula2 nak ucapkan tahniah buat abg Amin krn berjaya melanjutkan pelajaran dlm bidang yg dia minati, moga berjaya dlm pengajiannya kelak.
wah mengancam tengook lauk yg dihidangkan....confirm mkn tak angakt muka ni..hi..hi..terung pipit tu sedapnya cicah sambal. bestnya kws rumah Shaa ada mcm pokok...boleh terus petik...fresh buat masak...

[z@ck] said...

tak reti makan terung pipit..huhuhu

Nur-nba said...

Salam.. Kak Sha, sedap benar tengok menu akak ni.. Nur belum pernah cuba makan terung pipit.. Tempe goreng tu selalulah... :) Suka cicah tempe goreng dengan sambal kicap cili padi.. Akak memang rajin... :D

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ