ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Saturday, June 23, 2012

Donut Bakar Salju Bersama Jem Durian... Permintaan Si Dia....


Assalammualaikum... Apa Khabar semua? :) Semasa you all membaca N3 i kali ni.. i sedang out-station demi menjalankan tugasan.. tengah bersantai kat bilik hotel ni awww :D ya giteww... :) Sepanjang minggu ini.. i terlalu sibuk ya hamponn! Walau macam mana punya sibuk.. i tetap juga berkongsi resipi khas buat teman semua.. ;)

Donut Bakar Salju Bersama Jem Durian


Donut biasanya di goreng... tetapi kali ni i bakar dan tak buat bentuk bulat berlobang tengah tu :D
dan juga tidak ku pintal macam tocang tu :))
tetapi telah ku canai dan potong bentuk 3 segi :) ya giteww :D


Permintaan si dia juga.. yang inginkan donut bakar di cecahkan dengan jem durian... :D



Donut Bakar Salju Bersama Jem Durian


BAHAN-BAHANNYA :

500 gm tepung gandum
300 ml susu segar
1 peket yis kering
100 gm mentega *potong dadu
1 sudu besar gula castor
1 biji telur
secubit garam

CARA :

Campurkan mentega, yis kering dan gula dan gaul mentega bersama tepung sehingga menjadi seperti serbuk roti.
Lubangkan di tengah dan masukkan susu segar, garam dan uli sehingga menjadi sebuku doh.
Setelah itu uli dan banting selama 15 minit.
Perapkan doh *seperti gambar di atas* sehingga doh naik dan mengembang!


canai dan potong bentuk segi tiga.. ketepikan sebentar dalam 15 minit.
Kemudian panaskan ketuhar selama 10 minit dengan suhu 180'C.


masukkan adunan dan bakar selama 10-15 minit *seperti gambar di atas.
Keluarkan dan sapukan dengan sedikit mentega di atasnya ketika baru keluar!


Taburkan dengan gula aising.. sebanyak tidak! :D

TARRAAA!!!

Donut Bakar Salju Bersama Jem Durian


Baunya?????

perghhh.. si dia yang sedang leka bersantai di tingkat atas tu pun.. terus terjun ke bawah taw!
jangan memain :))

Donut Bakar Salju Bersama Jem Durian


Pancitkan pulak dengan sedikit jem durian di atasnya...
perghhhhhhhhhhhhhhhhh

Donut Bakar Salju Bersama Jem Durian


inilah dia permintaan... si dia... ;)
:
:
:
:
:
:
:
:
:
siapa???
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
siapakah gerangan si dia????
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:


Si dia tu Pak Habibi i yang tembamBOM tu ke???
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
TARRAA!!!!

SI DIA... ialah....
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:


eishhh tu baru tangan si dia.. :))
:
:
:
:
:
:
:
::
:
:
:
:
:
:
cepatlah sha!!!!!!!
:
:
:
:
:
:
:
:
sabo.... :D
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
TARRAA!!!



Halamak!! gelapnya kulit Abang Aminn :))


Abang Amin dah ada kat rumah???
;) ;) ;)


Abang Amin dah berada di rumah.. :D
pulang dari Kem PLKN for good...:)


Donut Bakar Salju Bersama Jem Durian


dan Abang Amin masih bersedih... :( kerana rindukan kawan-kawan di kem PLKN...

tu tak pe.. i yang tukang menghantar bekalan tiap minggu buat kengkawan Abang Amin lagilah.....
melalak!!! okehhhh :D
tak sanggup nak berpisah dengan anak-anak angkat i di Kem PLKN tu :( :( huaaaaa

serius i menangis semalam masa jemput Abang Amin.. :(


Now i tengah sibuk... esok lusa bila i dah balik dari outstations nanti i story mory ekk..:)

Kalau nak tahu kisah Abang Amin di Kem PLKN.. bolehlah jengah >>SINI

Jumpa lagi kawan-kawan.. :)

TATA!!


28 comments:

ibh_sue said...

Fuh! Fuh! Cepat2 dtg. Takut abis. Kak! Menarik betul la. Bertuah anak akk dpt mummy pandai msk tau. Heeee

Shahriah Abdullah Novelis said...

Fuyoohhhhhhhhhhh cepatnya Sue datang heehe.. cepat nah hambik sebelum habis muahzzz.. eheee ala donut je tu... balik cempak dah siap.. maceh yangg muahzzz :)

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Sha,meletop ni..teringin kak ros nak merasanya.

Qasey Honey said...

amboiiii kemain gebu donut bakar tu...1st time dgr donut dibakar..ahhhh tjakun ker QH ni..hihi...kak nk 3 ketul donut yg montok 3segi tu..hihi

FnF Simple Life said...

wah...dah habis kursus plkn tu ye...cepat je habis kan...dapat lak mkn donut tu...sydapnye dpt mkn donut bakar

Bicara Kak Noor said...

Sha...akak pun melayang ni zup zap zup zap mencari donut salju yg putih melepak ni, dpt tak tapaukan utk akak dah malam lah gigi dah gosok tak mau rosakan lagi simpan utk sarapan esuk ya heee
awat cerita nya tak habis lagi tuttt si dia tu siapa???????????????????????? mesti pak habibi tuk kan kan kan kan kan..

rahel said...

Wah..sini banyak salji wooo...
Kak Shah,nampak gebu la donut tu..memang senang kerja kan..tak payah terap2...potong2 je dah siap..

eiramalik said...

perghhh....kak, sedappppnyaaaaa.....keliur tgk jem durian tu....

ilahjy said...

salam sha...seronok tgok sisulung sha mkn ...anak kak ilah no 3 tu dah msuk plkn melaka 11 hari jer..sbb kena masuk uia..kena buat penangguhan...
wahhh byk betoii resepi berkaitan durian..nak tumpang... hehehe

Choco Ani said...

Uwaaaa Kak Ani dah terlambat haruss lah dah abesss.. tgk gmbo je la maknanya.. tapi Shaaa thx resepinya ituh.. bole lah di cuba nanti.. nanti tu bila? hahahaha saba ja la kan..

Dapur usang said...

sha sha buat suspen je cerita sha ni lah.....tapi donut tu idea yg baik selalu goreng ni bakar pulak kira2 rasa nya mcm roti kot?

dapurCikWan said...

lalalalalala.....mula2 nampak tangan tu.... omg! 1st time dapat tengok pak habibi kak sha.... ;)) senyum2...hehehe..

ni memang kes stok durian yang tak habis2 lagi kan..saje bikin CW geram kan.. takpe...nanti bila musim durian kat kg dah gugur siap la kak sha tawwww....misi balas dendam...kikikikiki...hari2 cw tayang durian tawww ;))

selamat ber outstation kak! cepat2 hapdate ye...mane tau ada cerita cikgu maimunah II....ngeh2.. ;p

ummiaisyah said...

gabungan donut dan derian..gabongan mantops! ingatkan skon tadi...ok...sy pon nk rajin masak cam kak sha!

norhanim md zain said...

Assalamualaikum Sha..gebunya donut tu...ditambah lak dgn jem durian..sedapnya.........:)

~~zana@pb~~ said...

Gebunya donut Sha, geram.....boleh buat bantal:-)
Tp sini takde durian, sedih la org ckp psl durian je skrg...merajok ah!

Abg Amin jgn sedih2 ye....pi tolong mak masak, reka resipi sedap2, hilanglah sedih.

Shahriah Abdullah Novelis said...

Puan Ros.. tq so much.. boleh cuba tu yaa. mudah aje tu kerja orang tak kuasa nak goreng donut tuh ;))

Shahriah Abdullah Novelis said...

QH ya gebu macam QH juga donut tu hehhee.. 5 ketui akak huluq nah! :))

Shahriah Abdullah Novelis said...

FNF belum habis lagi.. Amin minta tangguh sebab dah nak masuk kolej.. tu yang dia sedih na tu..:)) nak sikit banyak pun boleh..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Hehehe... Ammboii kak Noor datang macam puting beliung hehheeeh... donut tu gebu kak.. rugi gosok gigi datang sini hehehe...

Shahriah Abdullah Novelis said...

Rahel betul tu.. kerja mudah zup zap dah siap :)

Shahriah Abdullah Novelis said...

Eira cayang tak pe tak lama lagikan dah nak balik.. nanti dapatlah merasa..:)

Shahriah Abdullah Novelis said...

Kak Ilah cayang.. betul tu kena tangguh dah rugi padahal tinggal 8 hari aje lagi untuk dapatkan sijil tu yang dia sedih aje tu..

Kak Ilah nak tumpang boleh.. tumpang dua kaki tau heheheh

Shahriah Abdullah Novelis said...

KAk Ani hehhee.. jeng! jeng! jeng! jumpa doh! maceh Kak Ani cayang dia muahzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Shahriah Abdullah Novelis said...

Kak DP haah lebih kurang macam roti donut hehee... lebih harummm baunya dan lemak tidak berminyak.. sedap kak..:)

Shahriah Abdullah Novelis said...

CW cayang hahaha.. tu laa pak habibi akak yang tembambom tu.. dah kurus sikit sebab baru baik demam aww.. :)

Okeh tunggu nanti akak update.. lambat sikit ekk.. busy ni hehhehe

Shahriah Abdullah Novelis said...

Ummiaisyah cayangg macam skon tapi donut hehehe.. cute aje kan! okah masak rajin2 tak jadi tak pe tau! muahzz

Shahriah Abdullah Novelis said...

Wsalam Kak Norhanim.. :)) hehehe betul tu kak jem durian cecah dengan apa pun sedapppp

Shahriah Abdullah Novelis said...

KAk Zana cayang hehee... betul tu macam bantal geram aje.. baunya tu yang harum bila di bakar tak berminyak tu yang best..

Tq kak Zana nanti sha sampaikan pada amin.. ehh omak dia pun sedih sama ni macam mana hehehehe

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ