ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Tuesday, June 19, 2012

Inti Kelapa Perisa Durian


Assalammualaikum... Selamat sejahtera semua teman :)
Kali ni pendek aje nak cerita ya ;)
sebab.. i masukkan dulu resipi 
Inti Kelapa Perisa Durian

Kerana selepas ini bermacam lagi resipi yang bakal ku kongsikan akan menggunakan Inti Kelapa Perisa Durian
sebab apa?
Sebab sekarang tengah musim durian :D

Inti Kelapa Perisa Durian :D


BAHAN-BAHANNYA :

1 biji kelapa parut *tanpa kulit hitam
1 biji gula melaka
1 sudu besar gula pasir
1 helai daun pandan *siat dan simpul
6 ulas durian *ambil isi sahaja*
secubit garam

CARA :

Campurkan kesemua bahan-bahan di atas dan masukkan ke dalam kuali. 
Dengan api sederhana, sentiasa di kacau, sehingga kesemua bahan-bahan sebati anggaran mengacau 20 minit.
Angkat dan sejukkan!

TARRAAA!!!

Inti Kelapa Perisa Durian


Setelah sejuk, bolehlah di simpan di dalam bekas kedap udara dan simpan di dalam peti sejuk bahagian beku.



Jika teringin nak membuat pelbagai jenis kuih-muih dah mudah.. tinggal keluarkan dan defrost terlebih dahulu dalam microwave.. :)


Pelbagai jenis resipi durian bakal menyusul.. sedaya upaya akan ku cuba untuk selang-selikan takut ramai yang pengsan!!!

Jumpa nanti yaa.. :D

TATA!!


21 comments:

kasihredha said...

buat ketayap sedap ni sha...:)

Shahriah Abdullah Novelis said...

Kak Kasih betul tu... sebab tu sha share dulu resipi inti kelapa durian ni hehee.. sebab lepas ni pelbagai resipi yang bakal sha kongsikan dengan menggunakan inti tu...:) tq kak.. muahhh

KakAsma said...

salam sha,

lama tul tak menjenguk adekku sorang nie..datang sbab sha tayang inti kelapa berdurian nie..

lepas nie mesti akak lepak selalu kat umah sha..kata orang jawa ngendeng sikit..hihihihi
jangan lupo akak kalau dah buat kuih ada inti nie yer...

Cheq Sue said...

amboi kak sha...mentang2 la sekarang ni musim doyan...berderet la nanti n3 doyannya... kita pulak dok idam nak buat serawa doyan tapi x beli2 lagi doyannya.... :)

Si Matatajam said...

Tidak!!!durian.....hu hu hu... Nampaknya M kena bg mak M je la baca entry ni sb masih lg bab durian je he he...

Bicara Kak Noor said...

akak dah dekat nak pengsan tengok menu Sha hari duriannnnnnnnnnnnn manjang,dah lah sini bukan musim kot tkde pun,kena ari durian Thailand lah ni kot yg selalu ada je kat pasaraya tu tapi beso sngt lah si thailand tu tk gemo

Amie said...

Bestnya orang bertangan dan berjiwa kreatif mempelbagaikan resepi masakan... tak sabar nak tunggu bentuk yang macamana lagi yang bakal ditayangkan menggunakan inti kelapa perisa durian ni he he he ehhh memang meriah sungguhlah dapur Sha!

anymz said...

ooooh..mekaseh atas idea ini sha..nasib baik masih sempat lagi akak nak buat inti..musim durian sudah hampir nak berakhir..mesti buat ni nanti..boleh simpan dan guna inti duyan ni masa bulan ramadhan nanti..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Wsalam Kak Asma cayangggg :)

Terima kasih kerana masih ingat kat sha ya kak muahzz :)

Insyallah selepas ni memang banyak resipi durian jangan jemu dah ye hehe.. nak ngendeng.. boleh aje kak..:))

Shahriah Abdullah Novelis said...

Cheq sue ni baru musim durian belum anggur lagi muahahaa..okay nanti beli jangan lupa cuba yaa..:))

Shahriah Abdullah Novelis said...

SM hehhee.. suruh mak M add akak ekk.. muahzz

Shahriah Abdullah Novelis said...

Kak Noor cayang betul tu.. durian Thai tak sama dengan Msia punya hhee.. kampung lagi YoUuuu macehh kak noor muahhzz

Shahriah Abdullah Novelis said...

Tq so much kak Amie cayangg hehhee.. nak buat macam mana durian tengah musim.. tunggu ekk... :)

Shahriah Abdullah Novelis said...

Tq juga kak Anymz nanti bolehlah di pelbagaikan kan...:)) selamat membuat dan menstok yaa..:)

FnF Simple Life said...

aduh...sedapnye kak sha...kita kat Nihon ni kelapa basah pun takde...apatah lagi durian kak...nanges hwaaa

Nur-nba said...

Wah demam durian dah melanda.. Lepas ni mesti akak akan buat kuih pau.. eh betul ke??

ibundo said...

Sha, u ni betul betul kena serang dek durian hahaha..
Badak berendam sha... Buat badak berendam

Norzie hany said...

Assalam Sha.
Buat kuih koci pun sedap dgn inti durian ni.

quinnie said...

kak sha..saya tak pernah buat inti kelapa ni taruk durian..tak terpikir lak...hehehhe...kalau ada durian lebih bleh juga cuba...sedapnya inti..bak mai skit..nak buat sendiri malas..hehehhe

rahel said...

Weee..sedap sangat tu inti kelapa perasa duyan..pos ke sabah sikit..bole buat inti bun kelapa perasa durian..hehe..

zuwaidah said...

Hmmmmmmmmmmm mak dah terbau durian kat sini....sedapnyaaaaaaa

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ