ADD BY NUFFNANG

SHASHA SUKA AWAK JUGA!

Tuesday, June 19, 2012

Sardin Bakar Teringin YoUU...


Assalammualaikum.. selamat pagi semua :) Cuaca sekarang bukan main panas mencetang! berbahang semacam :D Tekak jangan cerita asyik minum air mineral berbotol-botol! :)) penghabisannya kembong air! :)) Pastu keluar masuk T***** :D tak pe :)) tak pe :))


Cara-male & Teera-Mitsu pun lepak semacam! kesian kepanasan duk dalam kandang keluarkan... masuk aje dalam rumah terus lepak baik punyer! macam nak join aje sejuk ya kat atas lantai tu :D

SARDIN BAKAR


Dapat idea dari makanan Teera dan Caremel :))
semalam Pak Habibi belikan makanan mereka berdua tu dengan hidangan Frieskies berperisa TUNA! tu dia..
tengok kucing 2 ekor tu makan macam sedap aje kan kan :D bau pun sedap dari peket tu TUNA :D
So... membuat ler sedikit SARDIN BAKAR
YA, gitewwww :))

SARDIN BAKAR


BAHAN-BAHAN YANG DI PERLUKAN IALAH :


Inti Sardin :

1tin kecil sardin *hancurkan
1 biji bawang besar *hiris
2 ulas bawang putih *hiris
1 sudu kecil jus limau nipis
1 tangkai cili merah *hiris
sedikit minyak
sedikit gula dan garam *garam bubuh cikittt aje tau, tak bubuh pun tak pe sebab pastri tu dah lemak masin dan berkrim :D *

CARA :

Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bawang besar, bawang putih dan cili merah sehingga layu.
Masukkan sardin dan kacau sebati.
Sesuaikan rasa, angkat dan sejukkan terlebih dahulu.

UNTUK DOH PASTRI RAPUH :


100 gm mentega/marjerin *potong dadu
220 gm tepung gandum
2 sudu besar susu segar

CARA :

gaulkan mentega dan tepung sehingga sebati.
Masukkan air dan jadikan sebuku doh *jangan di uli.
Masukkan di dalam peti sejuk selama 20 minit.

CARA MEMBUAT :

SARDIN BAKAR


canaikan doh sehingga nipis.
potong seperti gambar di atas.
isikan sedikit inti sardin dan lipat dua, kemudian tekan dengan garfu.
lakukan sehingga selesai


sebiji telur di kocok untuk sapuan di atasnya 

Panaskan ketuhar dengan suhu 200'C selama 10 minit.
Bakar selama 10 -12 minit.
Angkat dan hidangkan!!

TARRAA!!

SARDIN BAKAR


Sangat rapuh! i memang sukakan pastri yang rapuh.. dan lemak berkrim..
bila dikunyah dalam mulut.. waduhh MANTOP!


actually i lebih teringin nak makan kulit pastri rapuh tu :))

SARDIN BAKAR


sedap! sambil mengunyah sambil..... tu tu...
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:


leka tengok Teera & Caremel tidur... dah tak heran bau sardin, sebab beskot dia pun berperisa TUNA!
:)) :)) :))

Tunggu menu seterusnya.. walaupun hidangan di dapur i ni biasa-biasa sahaja :D

Jaga diri, senyum selalu.. :)




TATA!!


23 comments:

ogyep yummy mellow said...

ya lah... lama tak makan sardin... teringin lah juga.... post kat ogyep satu pun jadi lah ya..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Ogyep cayangg... bagi add.. akak pos sekarang jugak 15 keping ... walaupun akak buat cuma dapat 7 keping hehee.. :)

wawa syaida said...

sedapny...ngah puasa ni hihi

Shahriah Abdullah Novelis said...

Wawa cayang puasa yaa.. selamat berpuasa ya cayang.. nanti berbuka boleh lah buat Sardin bakar tu.. mudah aje tu..:)

Neeza.Areef said...

miow2 tu mimpi mkn sadin bako tu k.sha sbb tu lena jerrkkk..hihi

resepi yg simple dan mudah
step by step pn ada
apa lg cuba laaa kan..
i dah teliur ni k.sha kna btggjwb
hihi

Choco Ani said...

Shaaa huwaa windu lama tak komen... sedap nya Sha memang teringin.. nak buat sendrik bila ya.. tentu sedap dgn doh yang rapuh.. masik nak lagi nak lagi sekali makan mau 5 ketul wahh nafsu ku.. hehe;)

Bicara Kak Noor said...

sedapnya Sha,rajin lah buat pastri segala lagi,kalau akak boh dlm roti je, biasalah masterchef mesti lah rajin kan heee..

nampak cantik dan ranggup boleh try nnti Sha tapiii kena tungu si mood dulu lah

AIN NAZRI said...

cteera akak tu tdo.. memang suka giler dapat sejuk dari lantai.. lagi2 perot kenyang.. mmg syioookkk tdo

Norzie hany said...

Assalam Sha.
Sedapnya Sha...dah masuk list,mesti mau cuba ni.

Amie said...

Sha,
di rumah kak Amie tak boleh simpan sardin laaa.... pantang bukak sardin anak-anak dah meluru dengan roti gardenia & botol mayonis, ytak sempat nak buat apa, apalagi dan kata apa-apa he he he hh teringin nak makan sardin bakar-bakar nih

Ucu Faridah said...

k.sha tercayang..ucu nk bodek ni (ckap awal2...hahahaha)
apa maksud "masukkn air n jadikan sebuku doh * jgn diuli.."
ucu ni bler sikit bab2 mencanai doh...

Rohah said...

sy pun teringin gak bile3 tgk ni pic ni..suka makan yg berpastri..ngendeng pic je lah ye..

Yatie said...

Assalamualaikum Sha,
smlm akak lauk sardin, arini takkan nak masak menu sardin lagi kan..btw mmng nmpk sedap sardin bakar ni..leh cuba lenkali ni, akak mmng suka..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Neeza cayang hehhee.. aloloooo ciannya dia ngencess nanti cuba yaa muahzz

Shahriah Abdullah Novelis said...

Kak Ani cayangg muahhzzz waduhh 5 keping je ke?? sikit na tu hehheee

Shahriah Abdullah Novelis said...

Kak Noor cayang sha kena memasak dan buat apa jua masakan hehhee.. untuk rujukan next buku resipi... bukanlah rajin sangat ni kerja jugak namanya ni hehehe.. tq kak nooor muahhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Shahriah Abdullah Novelis said...

Ain mau taknya panas giler sekarang ni makan tido aje kerjanya tu hehehe

Shahriah Abdullah Novelis said...

W'salam Kak Norzie silakan nanti cuba yaa.. tq kak muahzzz

Shahriah Abdullah Novelis said...

Kak Amie masa beli tu sorok satu tin hehhee.. lepas tu gentel jadikan sardin bakar makan jugak ramai2 lepas tu hehee. samalah kita kak amie manjang di masak sambal dan sandwich aje kan kan

Shahriah Abdullah Novelis said...

Kak Ucu cayang muahhzzzz.. okay maksudnya kalau nama pastri memang tak boleh di uli. hanya sekadar di masukkan air lepas tu terus campurkan sehingga menjadi sebuku doh.. kalau pastri di uli dia akan jadi liat dan tak rapuh.. ya begitu.. *air tu sha maksudkan susu segar yang sha guna dalam pastri tu..:)) macehh kak ucu cayangg muahhzzz

Shahriah Abdullah Novelis said...

Rohah tak pe tak pe lepas mengendeng gambar tu bila dah teringin buat ya hehhee.. muahzzz

Shahriah Abdullah Novelis said...

Wsalam kak Yatie sayangku.. ya lama sha tak buat manjang beli aje tapi sha tak suka pastri biasa tu sha suka yang rapuh cam ni tu yang merajinkan diri membuat hehhe.. mudah aje tu kak yatie.. selamat mencuba yaa.. muahhzzz

Wani said...

salam kak sha.. masa wani masuk dapo kak sha ni wani x nampak gambar tu semua .. tapi wani tau semua tu sedap walaupun gambar x nampak hihi..dah lama x wat pastry.. gambar kucing tu je wani nampak .. comel je time tido.. ^^

CLICK HERE FOR MORE ADVERTISING TQ